Forum > Hardware > Czy G-sync zawsze ma sens ?

Strona 1 z 1 1
skocz

mirand

  • mirand
  • wiadomość Użytkownik

  • 344 wypowiedzi

Wysłane 2018-11-26 14:27

Mam pytanie jak w temacie a konkretnie w przypadku kiedy :

Gra działa nam w 60-100 FPS 
Monitor ma 144Hz albo 240Hz

Teraz jeśli włączymy g-sync mamy stałe 60 FPS i stałe 60 HZ

A nie będzie lepiej działać/albo tak samo - jeśli zostawimy te rozbiegane 60-100 FPS i 144Hz albo nawet te 240 Hz ?

Testował ktoś takie zależności ??

ZZZZZZZzzzzzzz.......

kowgli

  • kowgli
  • wiadomość Użytkownik

  • 4367 wypowiedzi

Wysłane 2018-11-26 14:34 , Edytowane 2018-11-26 14:37

Nie do końca dobrze rozumujesz. Cała istota G-Sync polega na tym, że monitor ma zawsze dokładnie taką częstotliwość jak źródło. Czyli jeśli gra chwilowo ma 76 FPS, to tyle będzie miał monitor. Jeśli podskoczy do 93, to tyle będzie miał monitor. I tak dalej...
Dzięki temu nigdy nie dochodzi do rozsynchronizowania i tzw. screen tearingu. Maksymalna częstotliwość odświeżania ekranu, nie ma tu wiele do rzeczy.

W standardowym monitorze masz zawsze te ok. 60Hz. Jeśli gra będzie miała np. 40FPS, to łatwo sobie wyobrazić jak 1/3 minitora w każdej chwili będzie wyświetlała inną klatkę niż pozostałe 2/3. Dzięki G-Sync się tego unika.

[LINK]

djluke

  • djluke
  • wiadomość Moderator
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 38043 wypowiedzi

Wysłane 2018-11-26 17:43

To o czym piszesz to V-sync. Zablokowany na 60, 75 czy 144Hz powoduje to, że karta nie wygeneruje więcej klatek, więc jeśli ustawisz go na równo z odświeżaniem monitora - ma to sens. Oczywiście problem pojawia się w chwili, gdy karta nie jest w stanie wygenerować tylu fps i wtedy dzieje się tak jak napisał kowgli.

G-sync służy właśnie do tego by uzyskać dynamiczną ilość fps na wyjściu, tzn na monitorze. Taki monitor z G-sync i np. 144Hz wyświetli prawidłowo obraz od bodaj 25 czy 30 do 144fps właśnie. Taki sam monitor 144Hz bez G-Sync wyświetli prawidłowo obraz o szybkości 144, 72, 48, 36, 24...fps.

Asus TUF Gaming X570 Plus, Ryzen 5800X, BeQuiet Dark Rock 4 Pro, 32GB Kingston Fury 3600MHz CL16, PowerColor RX 6700 XT Red Devil 12GB, SSD Samsung 980 Pro 1TB, WD WD80EZAZ, Seasonic Focus Plus Gold 650W, Fractal Design Define R6 USB-C, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech MX Master 3; Windows 11 Insider; Samsung C32HG70; HP Color Laserjet Pro M281fdn.

kotin

Wysłane 2018-11-26 18:28

To w sumie odpowiadając na pytanie, V-Sync ja osobiście zawsze mam włączone - dopóki mnie nie zdenerwuje (sytuacja z za małą ilością klatek). Czasem mam wrażenie że z V-Sync, nawet jak jest mniej klatek niż 60 (bo w moim wypadku tak ma monitor ustawioną częstotliwość), to często nic złego się nie dzieje.

i5-11600 / SilentiumPC Fortis 3 / Asus Prime B560 Plus / RAM 2x16 GB 3600MHz / 4 SSD / Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 12GB / SB X AE-5 PLUS / BeQuiet Pure Power BQT-L8-600W / SilentiumPC Gladius M40 / MSI Optix 2560 x 1080 / Logitech X230 / KOS UR40 ? Win 11 Pro... Lenovo G70-70 i5-4210U/8GB/500 GB SSD (zmieniony).

mirand

  • mirand
  • wiadomość Użytkownik

  • 344 wypowiedzi

Wysłane 2018-11-26 22:47

To wszystko jasne. Widziałem taki monitor w akcji podczas gry w Final Fantasy XV. Mimo że G-sync był włączony to monitor na statystykach Hz i FPS pokazywał 60  .....widocznie nikt nie wyłączył V-Sync i ustawione było stałe 60 FPS

ZZZZZZZzzzzzzz.......

djluke

  • djluke
  • wiadomość Moderator
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 38043 wypowiedzi

Wysłane 2018-11-27 00:09

@kotin
Bo V-sync działa jak klatek jest za dużo. Jak jest za mało to przecież i tak ich nie wyczaruje.

@mirand
Albo monitor nie miał jednak G-sync,
albo karta nie miała G-sync (AMD albo starsza nV),
albo gra miała locka na 60fps (porty z konsol tak mają),
albo V-sync...

Asus TUF Gaming X570 Plus, Ryzen 5800X, BeQuiet Dark Rock 4 Pro, 32GB Kingston Fury 3600MHz CL16, PowerColor RX 6700 XT Red Devil 12GB, SSD Samsung 980 Pro 1TB, WD WD80EZAZ, Seasonic Focus Plus Gold 650W, Fractal Design Define R6 USB-C, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech MX Master 3; Windows 11 Insider; Samsung C32HG70; HP Color Laserjet Pro M281fdn.

kowgli

  • kowgli
  • wiadomość Użytkownik

  • 4367 wypowiedzi

Wysłane 2018-11-28 23:50 , Edytowane 2018-11-28 23:53

@djluke



Bo V-sync działa jak klatek jest za dużo. Jak jest za mało to przecież i tak ich nie wyczaruje.



Chyba nie do końca masz rację. V-sync dba o to, aby wysyłać do monitora ramki z taką prędkością, aby był on w stanie je całkowicie wyświetlić. Unikając sytuacji, kiedy kolejna ramka trafia do bufora, zanim poprzednia się całkowicie wyświetli. Jeśli masz monitor 60Hz, to np. 20 fps (każda klatka 3 cykle odświeżania) i 30 fps (każda klatka 2 cykle odświeżania) będzie się wyświetlało bez żadnych problemów. 37 fps już niekoniecznie.

Stąd kosztem obniżenia odświeżania, czy choćby mułowatego ruchu myszki, jest to sposób na uniknięcie screen-tearingu. Wadą jest, że ograniczasz się do całkowitych podzielników 60Hz, czyli 30, 20, 15, 12, 10 itd. Nawet jeśli gra działa 59 fps, to będzie obniżona do 30.

Strona 1 z 1 1
skocz

Kto jest online: 1 użytkowników, 490 gości

szarlih ,