Forum > Tematy dowolne > Opony całoroczne co polecacie ?

Strona 2 z 8 <<<123456...8>>>
skocz

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7364 wypowiedzi

Wysłane 2015-11-16 15:22

@cichy

Opinie o tym jakie to sezonowe są lepsze wynikają głownie z efektu psychologicznego

Nie jest to bynajmniej żadne placebo tylko zimówki + letnie są lepsze od całorocznych i to fakt. 
Letnie zawsze na suchym lepiej zachamują a zimówki będą miały większą siłe ciągu w śniegu co zresztą pokazał pająk na filmie. Co nie znaczy że dobre całoroczne opony nie są warte polecenia. Zależy to od kilku czynników. kiniorr trochę (mocno nawet) przesadził.

Maveriq

Wysłane 2015-11-16 17:11

CrossClimat różnią się od tradycyjnych całorocznych samym podejściem do ich konstrukcji. Większość tego typu opon to zimówki z nieco inną mieszanką gumy.
Te nowe Miśki są konstrukcją bardzej zbliżone do opony letniej, tylko dodano lamelki.

Jeśli już całoroczne na nasz klimat, to poleciłbym właśnie je.
Ale ogólnie też bardzo takie opony odradzam. W Polsce przez 90% roku mamy warunki, w których najlepiej sprawują się typowo letnie opony. Zmiana na zimówki trwa ze pół godzinki i kosztuje... 40zł z wyważeniem?

Trzeba schować między bajki zapewnienia handlarzy, że letnia przestaje działać prawidłowo poniżej 7 stopni.
Parametrem najbardziej wpływającym na bezpieczeństwo opony jest droga hamowania, a opona letnia nawet w ujemnej temperaturze podczas hamowania nagrzewa się do takiej temperatury, że wszystko jej jedno, jaka jest temperatura powietrza. Do tego letnia lepiej hamuje na lodzie, gdzie lamele nic nie dają, a najważniejsza jest powierzchnia styku z podłożem.
Jedyne warunki, w której opona zimowa lub całoroczna jest lepsza od letniej, to jazda po śniegu i CZASEM błocie pośniegowym.

Choć opona całoroczna to rozwiązanie wygodniejsze, to jednak nie ma wątpliwości, że kosztem bezpieczeństwa.
Jeśli ktoś kupuje dlatego, że jeździ wyłącznie po mieście, to lepiej wyjdzie na jeżdżeniu cały rok na letnich.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

maq2

  • maq2
  • wiadomość Użytkownik

  • 2244 wypowiedzi

Wysłane 2015-11-16 17:18 , Edytowane 2015-11-16 17:19

Nie wiem dlaczego ale jakoś bezpieczniej czuję się zimą jadąc z oponą zimową z niemal centymetrem "mięsa", niż z 3 milimetrami na letniej.

 

Maveriq

Wysłane 2015-11-16 17:32 , Edytowane 2015-11-16 17:33

3mm bieżnika nie nadaje się do bezpiecznej jazdy i w środku lata. Ja wyrzucam opony na śmietnik, jak schodzą poniżej 5mm.
Ale to między innymi dlatego, że zwykle korzystam z usportowionych opon, a te zaczynają gorzej sobie radzić z deszczem już poniżej około 6mm.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

1084

  • 1084
  • wiadomość Użytkownik
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 18808 wypowiedzi

Wysłane 2015-11-16 17:40

Zimą to ja się nie czuje nigdy bezpiecznie. Nawet jak mam łańcuch i kawał zdrowej opony. :-)

kotin

Wysłane 2015-11-16 18:40

@Maveriq

3mm bieżnika nie nadaje się do bezpiecznej jazdy i w środku lata. Ja wyrzucam opony na śmietnik, jak schodzą poniżej 5mm

Zdarzyło mi się, z powodów finansowych, sporo - prawie 30 lat temu, zjeździłem opony praktycznie na slicki. Obiecałem sobie już nigdy więcej. Jedyny pozytyw, to że wtedy na prawdę zacząłem myśleć o innych na drodze. Żeby nikogo nie zabić, żeby nie narobić kłopotu, przewidywać, omijać kałuże, zachowywać margines bezpieczeństwa. Na suchym trzymały, ale byle deszczyk 400 kilometrów od domu załamywał.
Brrrrr, nigdy więcej.

i5-11600 / SilentiumPC Fortis 3 / Asus Prime B560 Plus / RAM 2x16 GB 3600MHz / 4 SSD / Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 12GB / SB X AE-5 PLUS / BeQuiet Pure Power BQT-L8-600W / SilentiumPC Gladius M40 / MSI Optix 2560 x 1080 / Logitech X230 / KOS UR40 ? Win 11 Pro... Lenovo G70-70 i5-4210U/8GB/500 GB SSD (zmieniony).

spider_co

Wysłane 2015-11-16 20:55 , Edytowane 2015-11-16 21:06

@kiniorr To teraz się przyjrzyj Goodyerom, generacja 1 i 2.

     

To właśnie oni nadali kierunek, w jakim powinny iść opony całoroczne. I dlatego są tak dobre.


@kotin Zgadza się, jednak różnica kilku lat (8?) swoje robi.


@Maveriq
Też tak mi się kiedyś wydawało, dopóki nie przesiadłem się na V4S. A jednak okazały się o wiele lepsze od zachwalanych Pirelek: zarówno letnich, jak i zimowych, które akurat miałem. Tamte poszły na przemiał, a ja od tego czasu jeżdżę na całorocznych. I chętnie zmieniłbym na takie również w drugim aucie, tylko że tam akurat mam dwa komplety niemal nowych  Goodyerów na dwa sezony, więc mijałoby się to z celem.

Ludzie mają złe przeświadczenie o całorocznych na podstawie starych modeli, których osiągi pozostawiały wiele do życzenia.

PS,
Porównaj sobie drogę hamowania V4S z innymi letnimi oponami, jedynie wszystkie poniżej klasy premium były z tyłu (bynajmniej wówczas, gdy je kupowałem), a nie oszukujmy się, że u nas wszyscy jeżdżą na najlepszych oponach, jednak większość na ile może szuka oszczędności.


EDYTA
Tegoroczny test najlepszych całorocznych opon na rynku (niestety nie ma tu jeszcze nowych Miszlenek): LINK

Admiror, O paries, te non cecidisse ruinis, qui tot scriptorum taedia sustineas!

matios_

Wysłane 2015-11-16 22:24

Przeglądam temat i powinno paść pytanie czy bieżnik ma być kierunkowy czy asymetryczny

:) | Już 12 lat na in4 :) | Full Energgy Music :) | Play http://radioftb.net/ | matiosy vel nianiol |

Maveriq

Wysłane 2015-11-16 23:19 , Edytowane 2015-11-16 23:20

Ciekawe, że wyniki testu podane dla tego V4S nie pokrywają się ani trochę z większością testów w internecie i prasie szczególnie, jeśli chodzi o wyniki na mokrej nawierzchni.

Czy kierunkowy, czy asymetryczny?
W przypadku letnich - zawsze asymetryczny.
W przypadku zimowych - wszystko jedno.
W przypadku M+S - kierunkowy.
W przypadku wielosezonowych - asymetryczny, choć takich na rynku brakuje.

Ale rzeźba styl bieżnika ma marginalne znaczenie w porównaniu z zastosowanymi materiałami, więc np. letnia opona wysokiej klasy z kierunkowym bieżnikiem i tak zwykle sprawuje się lepiej od budżetowej z asymetrycznym.
Tu kolejna rzecz - wzór w "jodełkę" wcale nie jest najlepszy do odprowadzania wody. Najlepsze do tego celu są jak najszersze wzdłużne bruzdy. Jodełka za to świetnie odprowadza (jakby wyciska sama z siebie) błoto pośniegowe.

Edit: Spider - Pirelli bardzo polecane, ale to od lat największy szmelc wśród marek "premium".

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

kiniorr

Wysłane 2015-11-17 07:17

Nie ma takiej mieszanki gumy, która by miała dobre właściwości trakcyjne od -20 do +50stC
Te całoroczne to raczej wiosna, jesień 0-20stC i jak ktoś mało jeździ. 

Popatrzcie na sport motorowy jaka jest kolosalna różnica między oponami. Tam na suchą nawierzchnie mają chyba z 5 różnych mieszanek. Gdyby mieli taką uniwersalną Michelinkę i nie zmieniali by przez cały sezon, to mistrzostwo świata gwarantowane.

AMD_6000+ HD4850 Msi_K9N2_Platinum, Fortis_3, Dell_U2412M, Sony vaio-nw21mf/s, nexus7 2012, xperia Z

spider_co

Wysłane 2015-11-17 07:52

@kiniorr
Nie porównuj jazdy ekstremalnej do codziennego przemieszczania się po drogach. Klatki bezpieczeństwa, jaką mają auta sportowe, w aucie seryjnym też nie uświadczysz, więc po co takie  porównanie?
Co do mieszanek, to błędne przekonanie, inżynieria materiałowa tak poszła do przodu, że ne można już porównywać obecnych mieszanek gum do tych dawnych. Owszem często idzie to kosztem szybszego zużywania się, ale odpowiednie właściwości trakcyjne są zachowane.

@Maveriq
Nie wiem jak teraz, ale te ~10 lat temu jednak Pirelki były chwalone. Ja po przesiadce odczułem wyraźną różnicę. Gdyby całoroczne mi się nie sprawdzały w codziennej jeździe, to już dawno bym je zmienił (tym bardziej, że 2 sztuki musiałem już zmienić z powodu zużycia bieżnika). Do Cytryny kupiłem w zeszłym roku UG9 i czy to na mokrej nawierzchni, czy też na  śniegu nie zauważam jakiejś większej różnicy między nimi a V4S. Oczywiście auto jest inne, ale styl mojej jazdy raczej się nie zmienia.

Admiror, O paries, te non cecidisse ruinis, qui tot scriptorum taedia sustineas!

mysiauek

Wysłane 2015-11-17 08:54

Z doświadczenia w firmie, o czym chyba kiedyś pisałem. Kupiliśmy raz Michelina Energy Saver... potem Pirelli Cinturato... i przyjęło się tak, że wszyscy letnie mają Uniroyal Rainexpert a zimówki albo Michelin Alpin albo Sava Eskimo. Przebiegi około 40kkm rocznie więc tak średnio dużo jak na firmę.
Jeden wyjątek, chłopak jeździ dużo po południowej Polsce, Beskidy, ogolnie na południe od A4. Kupuje zimowki tylko Dębica Frigo2. Kiedyś powiedział, że Frigo była najlepsza na głęboki (jak dla samochodu) śnieg, a Frigo2 jest gorsza ale nieporównywalnie lepsza od czegokolwiek. Ceną jest przyczepność na suchej nawierzchni.
Nikt nie używa wielosezonowych opon.

cichy

  • cichy
  • wiadomość Użytkownik

  • 3447 wypowiedzi

Wysłane 2015-11-17 11:10

@beton

Oczywiście, że letnie będą lepsze od całorocznych w lipcu. Ale za to zimówki będą gorsze od całorocznych przy odwilży a letnie gorsze od całorocznych przy niespodziewanym śniegu w kwietniu. I dlatego ja wolę całoroczne bo nigdy nie będą nieadekwatne.

Prawdopodobnie to skrajny pogląd, ale nie będę się wykłócał.

kiniorr

Wysłane 2015-11-17 11:23

Mogę chodzić w trampkach cały rok? Jak się uprę to kto mi zabroni?!

AMD_6000+ HD4850 Msi_K9N2_Platinum, Fortis_3, Dell_U2412M, Sony vaio-nw21mf/s, nexus7 2012, xperia Z

spider_co

Wysłane 2015-11-17 12:14

@kiniorr
I to jest właśnie kompletne nieporozumienie. Owszem, możesz, tylko to tak, jakbyś przez cały rok jeździł na oponach letnich, nie całorocznych.
Jeżeli już chcesz porównywać do obuwia, to taką analogią będą glany lub buty trekkingowe. I ja w takich właśnie chodzę przez cały rok - przed laty śmigałem w glanach, teraz wolę lżejsze całoroczne trekkingi. \"\ziew\"

Admiror, O paries, te non cecidisse ruinis, qui tot scriptorum taedia sustineas!

kiniorr

Wysłane 2015-11-17 12:27

Ja tam wolę w lato sandały...
 Ale kto ci broni. 

Kiedyś czytałem o jakiejś super oponie w kosmicznej technologii, ale to bardziej silikon, kauczuk. Miała być przyczepna w każdych warunkach, nawet na szkle. I praktycznie nie zdzieralna.  Ale firmy oponiarskie chyba na to nie pozwolą. 

AMD_6000+ HD4850 Msi_K9N2_Platinum, Fortis_3, Dell_U2412M, Sony vaio-nw21mf/s, nexus7 2012, xperia Z

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7364 wypowiedzi

Wysłane 2015-11-17 18:06

@Maveriq

Pirelli bardzo polecane, ale to od lat największy szmelc wśród marek "premium".

Mógłbyś jakoś to poprzeć? 
Wszystkie testy, a przynajmniej te jakie widziałem w ostatnich latach, (najnowszych nie czytałem z tego roku) plasują Pirelki na podium. 
Ja mam Pirelki i po Bridgestonach nie odczuwam pogorszenia. Ba nawet ośmieliłbym się o tezę że są lepsze. A na dodatek cichsze i wolniej się scierają.
Mój brat też ze 2 lata na Pirelkach po zmianie z Continentali jeździ i też nie odczuł różnicy że są gorsze. 

@spider_co
Nie wiem jak teraz, ale te ~10 lat temu jednak Pirelki były chwalone. Ja po przesiadce odczułem wyraźną różnicę. Gdyby całoroczne mi się nie sprawdzały w codziennej jeździe, to już dawno bym je zmienił (tym bardziej, że 2 sztuki musiałem już zmienić z powodu zużycia bieżnika).

Chcesz powiedzieć że masz 2 dziesięcioletnie opony? Jeszcze nie zjechane? Jaki masz roczny przebieg? 2 tysiące kilometrów? Bo nie wierzę żeby jakaś opona wytrzymała standardowy 10 letni przebieg (~150-200 kkm).
Poza tym 10 lat guma nie jest jeszcze sparciała?

Maveriq

Wysłane 2015-11-17 21:43


Nie ma takiej mieszanki gumy, która by miała dobre właściwości trakcyjne od -20 do +50stC


Właściwości trakcyjne? Jest. najbardziej miękka zawsze będzie miała najlepszą trakcję niezależnie od temperatury i najlepszą stabilność w jeździe na wprost. Dlatego nastolatkowie do Hond kupują ciągle Toyo T1R/S. Za to będzie kijowo hamować, późno reagować na ruchy kierownicą i zmiany obciążenia.


Nie porównuj jazdy ekstremalnej do codziennego przemieszczania się po drogach.


A właśnie powinno się! Sporty motorowe to najlepsze laboratorium testowe, o jakim możemy marzyć.
Większość osób uważa, że skoro jeździ rozważnie, spokojnie i bezpiecznie, to nie potrzebuje opon o najlepszych parametrach. Duży błąd.Czasami jadąc ostrożnie, rozważnie, spokojnie i bezpiecznie jesteśmy razem ze swoim samochodem wystawiani na próbę przez zwierzę lub innego użytkownika drogi i może się okazać, że droga hamowania krótsza o 2% lub odporność na przeciążenie większa o 1% uratowałaby komuś życie.
W aucie seryjnym klatki bezpieczeństwa nie uświadczysz z dwóch powodów. 1 - producent samochodu ma głęboko, co sie z Tobą stanie po wypadku. Auto ma tylko zdobyć jak najlepszą ocenę w z góry ustalonych testach. 2 - według przepisów po publicznej drodze autem z klatką bezpieczeństwa (a nawet samym rollbarem) musiałbyś jeździć w kasku.

Jeden wyjątek, chłopak jeździ dużo po południowej Polsce, Beskidy, ogolnie na południe od A4. Kupuje zimowki tylko Dębica Frigo2.

I bardzo dobrze, ale można lepiej.
Z popularnych na polskim rynku Frigo ma zdecydowanie najlepszy ciąg na śniegu. Co jest logiczne, bo to w końcu nie opona zimowa, a błotno-śniegowa.
Bardziej klasowa konkurencja też ma takie w ofercie, ale nie sprzedają ich zwykle w krajach o umiarkowanym klimacie. Można je kupić np. w Skandynawii, ale i w polskim internecie się ta. Np. Michelin X-Ice. Charakterystyka, jak Frigo/Frigo 2, czyli doskonałe na śniegu i błocie, beznadziejne na suchym i w deszczu. Tylko lepsze :)



Ale za to zimówki będą gorsze od całorocznych przy odwilży a letnie gorsze od całorocznych przy niespodziewanym śniegu w kwietniu. I dlatego ja wolę całoroczne bo nigdy nie będą nieadekwatne.

Właściwie, to przez 95% dni Ty masz nieadekwatne. Niespodziewany śnieg masz ze raz lub dwa w roku. W pozostałe dni osoby jeżdżący na letnich lub zimowych oponach założonych w rozsądnym czasie ma lepszą przyczepność.

Wszystkie testy, a przynajmniej te jakie widziałem w ostatnich latach, (najnowszych nie czytałem z tego roku) plasują Pirelki na podium.

Wcale nie. Może czasem w testach zimówek zdarza im się o podium zahaczyć, kwestia doboru konkurencji.
Cinturado sprawdzają się słabiej od polskich Dębic Presto, a mega drogie P Zero (w wielu odmianach) są dobre, ale w swojej cenie maja dużo lepszą konkurencję w postaci np Pilot Sport Cup2, czy Dunlop Sport Maxx Race. Do tego z doświadczeń klubowych kolegów, albo wulkanizatorów (jednym jest kuzyn, drugim szwagier, innym kolega i jeszcze jeden kolega), mają wieczne problemy z wyważeniem.
Co do odczucia - poza precyzją prowadzenia nie jesteśmy w stanie samodzielnie określić, która opona jest lepsza pod względem bezpieczeństwa, gdyż musielibyśmy niestety porównać je bezpośrednio w chwili zagrożenia i w identycznych warunkach. Po to właśnie przydatne są nam sporty motorowe oraz profesjonalne testy i w codziennym użytku większość opon ze średniej i wyższej półki może nam się wydawać taka sama. Dobrze, jeśli ktoś ma możliwość sprawdzenia na zamkniętym torze.

Ja mieszkając jeszcze na wsi na zimę ze względu na śnieg kupowałem Nokiany (ostatnie to było WR D3).
Teraz kupuje Continental TS850.
Na lato do swojego samochodu Bridgestone Potenza Adrenaline RE002, a dla żony Continental ContiPremiumContact5, bo powyższe nie występują w Jej rozmiarze. Ewentualnie zamiast nich zastanowiłbym się nad BlueResponse.

Dlaczego? Bo wśród cywilnych modeli Continentale mają jedne z najtwardszych boków, co daje większą frajdę z jazdy, lepsze wyczucie jezdni przez układ kierowniczy, mniejszy lag przy nagłym hamowaniu i lepsze trzymanie boczne, szczególnie przy wyższej prędkości.
A Adrenalinki, bo mają typowo sportową konstrukcję, więc jeszcze lepsze pod wyżej wymienionymi względami, a w odróżnieniu od pozostałych "sportowych" opon radzą sobie w wodzie nie gorzej, niż cywilne marek premium, jak np. Turanzy, czy Rainsport.

Najbardizej to chciałbym mieć ze 2-3 komplety opon na samo lato, bo kiedyś zajeździłem Yokohama Parada (semi-slick) i cały czas tęsknię do tego, jak magicznie się auto trzymało suchego asfaltu (i co ciekawe również lodu), ale już na codzienną jazdę nie kupię, bo po starciu około 2mm bieżnika w deszczu zachowywały się niewiele lepiej od slicków.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7364 wypowiedzi

Wysłane 2015-11-18 00:33

@Maveriq

Wcale nie.

Wcale tak :-D

i pewnie moglibyśmy tak dalej. 

Auto-Swiat  http://www.auto-swiat.pl/test-opon-letnich/hrc9c Wzorowa 

Tu też Pirelka Bardzo polecana  https://www.bankkierowcy.pl/tutorials/news.xhtml;jsessionid=-wSnNujV4L... i zauważ że traci punkty w kategorii cena a w Bezpieczeństwo na mokrym jest najwyżej oceniona!

Tu też wychodzą jak Dunlopy Bluresponse czy Goodyeary czy Continentale  https://www.netcar.pl/a,test-adac-opony-letnie-205-55r16-v-02-2015,416...

Kupując przepatrzyłem testy w magazynach motoryzacyjnych i w necie i miały noty: wzorowa albo bardzo dobra.

Pewnie i niektóre modele mogą być słabsze ale Conti też ma słabsze i lepsze i Dunlop tak samo. Jak widzisz Pirelki też są na podium i bynajmniej nie dlatego że były testowane z jakimiś chińczykami. 

Maveriq

Wysłane 2015-11-18 00:49



Wcale tak 

Wcale nie :-P

Ta wersja Blue to siakaś nowość :)
Tak czy inaczej, nadal jest uznawana za nie lepszą od PremiumContact5, a kosztuje, jak SportContact.
Ale cóż... trzeba czymś zapłacić za zrobienie kalendarza ;)

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.
Strona 2 z 8 <<<123456...8>>>
skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 283 gości