Radeon HD 7970 - nowa generacja kart AMD
2012-01-09 11:43, Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
Strona 2 - Architektura
Architektura

Ewolucja architektury graficznej w kartach graficznych


Architekturze VLIW zarzucano, że nie sprawdza się tak dobrze w obliczeniach GPGPU jak architektura NVIDII. Głównym zadaniem GCN jest właśnie poprawienie wydajności obliczeń wykonywanych za pomocą języka OpenCL. Jednostki obliczeniowe GCN otrzymały rozbudowany cache pierwszego i drugiego poziomu, a także bezpośredni dostęp do kontrolera pamięci.

Według AMD, karty z architekturą GCN będą dużo wydajniejsze w obliczeniach GPGPU od kart wykonanych w architekturze VLIW4/5.
DirectX 11.1, PRT
Architektura GCN jest już gotowa do obsługi bibliotek DirectX 11.1. Biblioteki te zadebiutują wraz z nadejściem systemu operacyjnego Windows 8.

Najważniejszym elementem jest obsługa tekstur PRT, czyli takich, które tylko częściowo znajdują się w pamięci karty, a są przesyłane (streamowane) w zależności od potrzeb. Obsługa PRT zapewnia obsługę gigantycznych tekstur o bardzo wysokiej rozdzielczości 16000x16000 pikseli 128 bitowej palecie barw.
Teselacja
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że w temacie teselacji nic się nie zmieniło. Dalej mamy dwa teselatory umieszczone w dwóch silnikach odpowiedzialnych za przetwarzanie geometrii. Jednak dzięki dokonanym zmianom wewnątrz architektury jej wydajność wzrosła dość znacznie.

Tak według AMD poprawia się wydajność teselacjii
Muszę przyznać, że w grach gdzie wykorzystywana jest teselacja zobaczymy spore różnice między Radeonem HD 6970 i 7970.
Filtrowanie anizotropowe

Architektura GCN poprawia jeszcze jeden, dość ważny aspekt, a mianowicie filtrowanie anizotropowe. Nareszcie mamy redukcję nieprzyjemnego migotania tekstur filtrowanych tą metodą. Teraz obraz wygląda identycznie jak na kartach z serii GeForce 400/500.
W trakcie przeprowadzanych testów zauważyłem tą poprawę przy grze Elder Scrolls V: Skyrim, gdzie na karcie Radeon HD 7970 nie było
shimmeringu widocznego na kartach serii 6000.