2022-02-18 21:41, Autor: Sławomir Kwasowski (SlawoyAMD)
Słuchawki dla graczy, to temat rzeka... Ich wybór na rynku może każdego przytłoczyć, a wielu zniechęconych dziesiątkami modeli w sklepach Internetowych, często pyta na forach, "co polecacie" w takiej, a takiej kwocie pieniędzy. Gdyby w tym momencie ktoś mnie o to zapytał, to w zasadzie sam bym nie wiedział, co komuś polecić, bo każdy z nas ma przecież inne wymagania w tym względzie. Jedni szukać będą jak najbardziej doskonałego dźwięku, inni będą celować w "złoty środek" między użyciem tego sprzętu w grach i do słuchania muzyki, a jeszcze inni połączą to wszystko z pragnieniem posiadania czegoś o wyjątkowym lub przynajmniej ciekawym wyglądzie. Jak to mówi przysłowie, jeszcze się taki nie narodził, by wszystkim dogodził, więc poszukiwania "złotego Grala" mogą być dość żmudne i wiązać się z kilkoma chybionymi wyborami. Chyba trochę łatwiej mają poszukiwacze słuchawek z górnych półek cenowych, bo w zasadzie większość z nich korzysta z wysokiej klasy neodymowych przetworników i materiałów, które powinny zadowolić nawet wybredniejszych klientów. A co zrobić, kiedy nasz portfel zjada teraźniejsza inflacja i ceny prądu pożeranego przez nasze obciążone grami karty graficzne? Czy da się kupić coś zadowalającego za cenę do stu złotych?
Wydaje się to raczej niemożliwe, zwłaszcza że sporo graczy szuka (podobnie, jak ja), urządzeń uniwersalnych, które świetnie sprawdzą się w grach, jak i pozwolą oddać się przyjemności słuchania muzyki w wolnych chwilach. Ja osobiście do tej pory nie nie odnalazłem swojego "złotego środka", bo moje wymagania muzyczne żadne przetworniki dostępne w rozsądnych pieniądzach, nie przebiły testowanych u nas Audictus Voyager (obecnie niedrogie słuchawkowe DJ Monitory - ceny spadły z 200 PLN do nawet 99 PLN), ale nie posiadają one wbudowanego mikrofonu (jest w zestawie wbudowany w dołączany, krótszy, "mobilny" z przewodów), co znów dyskwalifikuje je w klasie słuchawek Gamingowych. Ja rzadko gram w plutonach, więc mi klasyczne Audictusy zupełnie wystarczają, bo kiedy gram z kumplem w World of Tanks w zespole "killerów", korzystam ze studyjnego mikrofonu Genesis (w aplikacji Discord) i to się świetnie sprawdza. Jednak dostałem propozycję testów produktu marki Trust, która za naprawdę dobrą cenę proponuje nam słuchawki gamingowe z 50-milimetrowymi przetwornikami o wysokiej dynamice. Naprawdę trudno mi było uwierzyć patrząc na "papierowe" parametry modelu GXT322B CARUS, że są one w stanie oddać dynamicznie 112 dB (SPL), przy impedancji na poziomie 32 Ω. No ale "papier" przyjmie wszystko, więc wstrzymałem się z "ochami" na później.
Zanim przejdziemy dalej, muszę dopowiedzieć, że prezentowane dziś słuchawki GXT322B CARUS są reklamowane i rozpowszechniane, jako produkt dedykowany dla użytkowników konsol SONY PlayStation 4 (między innymi na opakowaniu) oraz PS5 (oficjalnie na stronie producenta). Wspominam o tym dlatego, że mój wyjeżdżający do pracy w Niemczech syn, zabrał z sobą "czwórkę", więc test ten będzie przeprowadzony na komputerach z systemem Windows 10 (PC i laptop gamingowy). Przetworniki dedykowane dla "dźwiękówek" z konsoli mogą (ale nie muszą), różnić się swoją charakterystyką techniczną od produktów dedykowanych komputerom PC (np. GXT 323C CARUS), choć jeśli chodzi o budowę przetworników, nie znalazłem w sieci żadnych danych na temat różnic w ich specyfikacji prądowej tego produktu. (oporność również 32 Ω). Film promocyjny GXT322B również potwierdza zastosowanie tych headsetów, jako produktu multiplatformowego, więc wszelkie zastosowanie na komputerach PC, jest w nim równie wskazane.
Headset Trusta na pudełku prezentuje się ciekawie, może z uwagi na bardzo przyjemny dla oka wzór wojskowego kamuflażu w kolorach Cammo Blue. To ukłon w stronę wielbicieli wszelakich strzelanek FPS i innych wojskowych tytułów. Ja lubię kolor niebieski (szczególnie na samochodach - marzenie to Toyota C-HR w niebieskim metaliku z białym dachem), a już bardzo w tym dość ekspresyjnym odcieniu niemaskowanych elementów. Dodatkowo dowiemy się, że jest to produkt zarówno dla użytkowników korzystających z komputerów PC/laptop, jak i konsol do gier marki SONY (PS4, PS4 Pro, PS4 Slim, PS4 Original, PS5).