2009-11-01 16:54
Autor: Englishman
18

EVGA GeForce GTX 275 CO-OP PhysX – czekając na Fermi

Obrazek EVGA GeForce GTX 275 CO-OP PhysX – czekając na Fermi

Pewnie część z Was nie pamięta czasów gdy karty graficzne nie oferowały sprzętowej obsługi efektów 3D. Każdy kto chciał wspomóc CPU w obliczeniach sceny trójwymiarowej, zmuszony był do zakupu akceleratora 3D. Jest/była to dodatkowa karta, która przejmowała rolę karty graficznej, w momencie uruchomienia środowiska 3D (Glide, MiniGL, OpenGL, Direct3d itp.). Najpopularniejszym akceleratorem 3D był niewątpliwie Voodoo, stworzony przez nieistniejącą już firmę 3dfx. Z biegiem czasu inżynierom udało się zintegrować akcelerator 3D z procesorem graficznym. Dlatego obecnie nie ma już potrzeby używania zewnętrznego urządzenia do liczenia grafiki 3D. Wszystko wskazuje na to, że prawie podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku fizyki w grach komputerowych (i nie tylko). Dzisiaj programiści posiadają narzędzia, pozwalające odciążyć procesor centralny i zrzucić obliczenia fizyki na barki karty graficznej.

Najpopularniejszą obecnie technologią jest silnik PhysX SDK. Został on stworzony przez firmę Ageia, która to wraz ze swoim tworem wykupiona została przez nVidię. W następstwie czego, od kart graficznych z układem G80 amerykański producent elektroniki udostępnił sprzętowe liczenie fizyki. Tutaj jednak sytuacja odwróciła się, gdyż dodatkowe zadania obniżają wydajność GPU w aplikacjach 3D, dlatego użytkownicy komputerów zaczęli montować dodatkowe karty graficzne, których zadanie ogranicza się jedynie do fizyki. Największą ułomnością takiego rozwiązania to utrata portu PCI-E oraz zwiększone zużycie energii.
Z pomocną dłonią przychodzi EVGA i jej GeForce GTX 275 CO-OP PhysX. Jest to nic innego jak tandem dwóch układów graficznych na jednym PCB, z czego podstawowy (55nm GT200b) zajmuje się obliczeniami graficznymi a drugi (55nm G92b) fizyką. Ciekawe jest to, że na karcie zamontowano dwa różne układy graficzne. Mocniejszy to dobrze wszystkim znany GeForce GTX 275. Posiada on 240 procesorów strumieniowych, 896 MB pamięci GDDR3 oraz pracuje z zegarami 633/1296/1134 MHz (GPU/Shadery/Pamięć). Słabszy z braci to bardzo popularny na rynku GeForce GTS 250 (128 zunifikowanych jednostek cieniujących). Zastanawiające jest to, że ma on do dyspozycji jedynie 384MB pamięci GDDR3. Co może sugerować, że jej szyna danych do pamięci mogła zostać przycięta do 192 bitów (przypuszczenie). Tutaj taktowanie wynosi 738/1836/2200 MHz (GPU/Shadery/Pamięć).
EVGA GeForce GTX 275 CO-OP PhysX wyposażono w dwuslotowy system chłodzenia i dwa wyjścia DVI. W pudełku z kartą znajduje się również kupon dający możliwość darmowego ściągnięcia gry Batman: Arkham Asylum. Produkt można już zamawiać w systemie przedsprzedaży w cenie 349,99 dolarów.
Zaprezentowany w produkcie EVGA, pomysł połączenia akceleratora fizyki i karty graficznej nie wydaje się głupi, ale cena może wielu potencjalnych klientów odstraszyć. Złośliwi mogą wypominać również brak obsługi API DirectX 11, duży proces technologiczny (55 nanometrów) oraz zastosowanie GPU, które powoli już są wycofywane z masowej produkcji. Lecz czy to jest takie ważne?







źródło: TechConnect



Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych czytelnik serwisu IN4.pl.