2007-11-17 16:48
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
20

AMD Spider - relacja z premiery

Strona 2 - GPU

GPU


Oficjalna premiera nowych kart graficznych nastąpiła 15-ego listopada. Zadebiutowały 3 karty graficzne: Radeon HD 3850 256MB, Radeon HD 3850 512MB i Radeon HD 3870 512MB. Oto kilka ciekawszych slidów z prezentacji:


Zawiodłem się nieco na "Deep dive GPU" czyli szczegółowych prezentacjach dotyczących grafiki. Zamiast informacji o RV670 dostaliśmy garść szczegółów na temat DirectX 10.1, a w szczególności efektu Global Illumination. Dobrze, że czekał mnie jeszcze osobisty wywiad z Richardem Huddy'm, bo na nim dowiedziałem się kilku interesujących rzeczy o których za chwilę napiszę ale wcześniej zaprezentuje zdjęcia pokazanych kart graficznych:

Asus



HiS



GeCube



PowerColor



Rozmawiałem z panem Petersenem Pengiem, szefem Palita na Europę od którego dowiedziałem się, że firma planuje wprowadzić na rynek karty Radeon HD 3850 Sonic. Tak tak, tanie i firmowo podkręcone Radeony. Co ciekawe firma nie planuje wprowadzenia modelu HD 3870, gdyż modele HD 3850 Sonic będą wydajnością zbliżone do 3870, a jednocześnie od nich tańsze.

Od Richarda Huddy'ego otrzymałem kilka interesujących informacji.
AMD nie planuje przygotowania specjalnych chipów na rynek high-end. Zmienia się polityka firmy w tym temacie. Oferowane są karty z segmentu średniego natomiast highendowi gracze dostają możliwość połączenia kart w 2, 3 lub 4 w zależności od potrzeb i zasobności portfela. Radeon HD 3870 X2 nie jest niczym innym niż dwoma układami RV670 na jednym PCB pracującymi w trybie crossfire.
Pytałem też o zmiany w jednostkach Render Back Ends. Dokonano w nich sporo usprawnień, przede wszystkim dotyczących wykorzystania pamięci. RBE z RV670 są pod tym względem dużo bardziej oszczędne niż RBE w R600. Dzięki tym zmianom, możliwe było obcięcie magistrali pamięci o połowę praktycznie bez straty na wydajności. Dokonano też pewnych zmian w pamięci cache GPU. Niestety Richard nie mógł odpowiedzieć szczegółowo na to pytanie zasłaniając się tajemnicą firmy, niemniej jednak potwierdził, że takie zmiany miały miejsce.
Z innych ciekawostek, choć nie dowiedziałem się tego wprost, to jest pewne, że firma pracuje nad przeniesieniem technologii UVD do układu zintegrowanego w laptopie. Odtwarzanie filmów HD z wykorzystaniem UVD oszczędza ponoć aż 20% baterii. Trwają też prace nad Crossfire dla notebooków DTR choć oczywiście żadnych konkretów na ten temat nie udało się wyciągnąć.
Kolejną bardzo ważną informacją jest współpraca AMD z developerami gier. Program AMD działa jednak inaczej niż "TWIMTBP" NVIDII. Richard potwierdził, że część gier sygnowanych znaczkiem NVIDII była też opracowywana i optymalizowana przy pomocy AMD jednak firma nie działa tu marketingowo tak jak NVIDIA i nie zamierza tego robić.
Co do gier DX10.1, to nie będzie to nigdy wymogiem, a w każdym razie AMD nie planuje płacić nikomu za zrobienie gier wymagających DX10.1. Natomiast w drugim półroczu 2008 roku powinniśmy zobaczyć już pierwsze tytuły z opcją uruchomienia w trybie DX10.1.
Pytałem także o Tesselator zawarty w układzie RV670, a który wciąż jest martwy. Richard zapewniał, że pracują z developerami nad jego wykorzystaniem w grach. Ponadto będzie on wymogiem gier pisanych pod DX11 lecz to bardziej odległa przyszłość.
W drugim kwartale 2008 nastąpi znaczące odświeżenie serii GPU od AMD. Wtedy zobaczymy w akcji układ R700 i ponownie, ma to być chip klasy średniej, a high-endowcy będą łączyć kilka kart w całość dla uzyskania satysfakcjonującej wydajności.
Prywatnie, Richard uwielbia gry strategiczne, a w szczególności Medieval II Total War. Gra też od czasu do czasu na XBoxie360 wraz z synami.

Przyszłość GPU AMD:
- stycznień 2008 - CrossfireX, sterowniki umożliwią pracę na 3 i 4 kartach graficznych
- Q1 2008 - Radeon HD 3870 X2 (prawdopodobnie styczeń-luty)
- H1 2008 - RV620 i RV635 czyli odświeżone Radeony 2400/2600 ze wsparciem dla DX10.1 i PCI-E 2.0 wykonane w 55nm
- H2 2008 - R700 w 55nm

Strona 2 z 5 <<<12345>>>