2012-03-21 21:20
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
76

GeForce GTX 680 - NVIDIA kontratakuje

Strona 3 - Nowe funkcje Keplera

GPU BOOST


Bardzo ważną nowością układów zbudowanych w architekturze Kepler jest funkcja GPU BOOST. Układ bada dynamicznie obciążenie rdzenia, pobór prądu, przepustowość pamięci i jeśli mamy pobór prądu jest niższy niż założony limit wtedy układ dynamicznie podnosi taktowanie i napięcie rdzenia aby dostarczyć wyższą wydajność.

Oczywiście każda gra jest inna więc za każdym razem taktowanie może się różnić. Zegar bazowy Base Clock wynosi 1006MHz i jest to niejako wartość minimalna taktowania układu w trybie 3D. Druga wartość podawana przy taktowaniu rdzenia to Boost Clock, który wynosi 1058MHz. Jest to wartość czysto teoretyczna i mówi o tak zwanym średnim taktowaniu rdzenia w trybie 3D.

Jak to rozumieć? Otóż układ GK104 taktowany jest zmiennym zegarem którego wartość minimalna to 1006MHz, a średnia 1058MHz. Wartość maksymalna nie jest podawana. Podczas testów udało się wychwycić różne taktowania rdzenia, które dochodziły nawet do 1120MHz. Wszystko to przy zachowaniu nieprzekraczalnego limitu na pobór prądu. Co ciekawe, możemy sami podnieść taktowanie zegara bazowego poprzez overclocking, a Boost GPU dalej będzie działał i dodawał dodatkowe megaherce jeśli tylko pobór prądu mu na to pozwoli. NVIDIA twierdzi, że GK104 może pracować stabilnie z zegarem przekraczającym 1200MHz. GPU Boost działa zawsze niezależnie od sterowników.

Adaptive V-Sync


Drugą ciekawą funkcją jest Adaptive V-Sync, którą możemy włączyć lub wyłączyć w sterownikach. Jej zadaniem jest dynamiczne włącznie lub wyłączanie synchronizacji pionowej w zależności od ilości generowanych klatek. Duża ilość generowanych klatek na sekundę (znacznie powyżej 60) może powodować nieprzyjemne efekty rozrywania obrazu. Aby temu zapobiec należy włączyć V-Sync. Z drugiej strony przy włączonym V-Syncu i wydajności spadającej do 40-50 klatek odczuwamy nieprzyjemne przycięcia i spowolnienia. Zapobiega temu wyłączenie V-Synca. Dynamiczne dostosowanie tej funkcji ma być według NVIDII lekarstwem na oba te problemy.

Dodatkowo jest możliwość włączenia tej funkcji dla połowy odświeżania czyli dla 30Hz. Jest to przydatne wtedy gdy w trakcie gry osiągamy ilość klatek w przedziale 25-50, a działa tak samo jak V-Sync dla 60Hz.



FXAA


FXAA to technika wygładzania poszarpanych krawędzi już na etapie cieniowania pikseli, a nie w procesie renderowania finalnego jak w przypadku techniki MSAA. Jest ona mniej kosztowna w wydajności niż MSAA.
FXAA nie jest techniką nową, a spotkać ją mogliśmy już w takich grach jak BattleField 3, Skyrim czy Duke Nukem Forever. O co więc chodzi? Ano o to, że karty oparte o układ Kepler pozwalają zastosować FXAA do każdej gry z poziomu sterowników. Możemy potraktować to jako odpowiedź na technikę wygładzania MLAA znaną z kart AMD.

Tutaj jedna uwaga, jeśli gra ma wbudowany tryb FXAA wtedy wymuszenie tego trybu ze sterowników nie działa.

TXAA


TXAA to nowa "filmowa" technika wygładzania uwzględniająca bardzo uważnie efekty HDR. Według zapowiedzi mają być dostępne dwa tryby tej techniki. TXAA1 ma oferować jakość wyższą niż MSAAx8 (a więc bardzo dobrą) jednocześnie zużywając tyle mocy GPU ile wymaga MSAAx2. TXAAx2 ma zaoferować jeszcze wyższą jakość wygładzania kosztem obecnej MSAAx4. Niestety póki co nie mamy tej funkcjonalności dostępnej i jeszcze przez jakiś czas jej nie zobaczymy. Najpierw ma zostać zaimplementowana jeszcze w tym roku w grach MechWarrior Online, Secret World, Eve Online, Borderlands 2. NVIDIA nie podaje żadnych terminów kiedy TXAA ujrzymy w sterownikach.



3D Vision Surround i 4 monitory


NVIDIA goni tutaj AMD, a Kepler potrafi obsługiwać już równocześnie 4 monitory podpinając je do złączy 2xDVI, HDMI oraz Display Port. Jednocześnie do wyświetlania obrazu 3D na 3 monitorach czyli do 3D Vision Surround nie potrzeba już dwóch kart graficznych, wystarczy GeForce GTX 680.

NVENC


NVENC to sprzętowy koder wbudowany w układy z rodziny Kepler zapewniający kodowanie materiału wideo opartych o kodek H.264. Oto podstawowe funkcje NVENC:
- Kodowanie w rozdzielczości full HD (1080p) to 8x szybciej niż trwa odtwarzanie
- Wsparcie kodeków H.264 Base, Main i High Profiel Level 4.1 (takich samych jak standard Blu-ray)
- Wspracie MVC (Multiview Video Coding) dla obrazu stereoskopowego jako rozszerzenie H.264 używanego w Blu-ray 3D.
- Kodowanie obrazu aż do rozdzielczości 4096x4096

Strona 3 z 20 <<<1234567...20>>>