2003-04-07 11:32
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)

Leadtek GeForceFX 5800 Ultra

Strona 1 - Karta

Wstęp
Kontynujemy testy serii GeForceFX. Tym razem coś z drugiego końca, czyli model high-end GeForceFX 5800 Ultra firmy Leadtek. Najważniejsze cechy nowej karty to:
- technologia wykonania 0.13 mikrona
- ~125 milionów tranzystorów
- 4 potoki renderujące, po 2 jednostki teksturujące na potok, obróbka 16 tekstur w jednym przebiegu.
- 1 silnik odpowiedzialny za renderowanie vertexów
- kontroler pamięci 4 x 32-bit DDR2
- Przepustowość z kompresją do 48GB/s (rzeczywista 16GB/s)
- Pełne wsparcie dla DX9 i OpenGL 1.4
Możliwości układu NV30 znacznie przekraczają specyfikację DX9.


Niestety aby w pełni cieszyć się ze wszystkich możliwości potrzebne będą gry pisane właśnie pod NV30. Bardziej prawdopodobne wydaje się jednak, że producenci będą stosować się do specyfikacji DirectX 9 niż do możliwości NV30.
Jeszcze jeden termin pojawia się przy nazwie GeForceFX. Jest to Intellisample. Najprościej rzecz ujmując można by to przyrównać do Smoothvision u ATI.
Pod pojęciem Intellisample kryją się mechanizmy odpowiadające za kompresję koloru, szybkie czyszczenie bufora Z, dynamiczna korekcja gamma, adaptacyjne filtrowanie anizotropowe i antyaliasing. NVIDIA deklaruje, że zastosowała bezstratne mechanizmy kompresji o współczynniku 4:1. Kompresowane jest wszystko co wychodzi z potoku renderującego przed wrzuceniem tego do pamięci karty. Efektywnie ma to zapewnić przepustowość rzędu 48GB/s co w praktyce powinno przekładać się na doskonałą wydajność w połączeniu z FSAA i filtrowaniem anizotropowym. Dwie strony dalej przekonamy się czy tak jest w rzeczywistości.
I jeszcze rzut okiem na tabelkę porównawczą:


Karta


Karta zamknięta jest w dużym masywnym pudełku


Najbliższy slot PCI zostaje zasłonięty przez wentylatory


W środku mamy ogromny miedziany radiator, bardzo ciężki



Strona 1 z 6 123456>>>