2012-01-09 11:43
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
58
Radeon HD 7970 - nowa generacja kart AMD
Strona 2 - Architektura
Architektura
Ewolucja architektury graficznej w kartach graficznych
Według AMD, karty z architekturą GCN będą dużo wydajniejsze w obliczeniach GPGPU od kart wykonanych w architekturze VLIW4/5.
DirectX 11.1, PRT
Architektura GCN jest już gotowa do obsługi bibliotek DirectX 11.1. Biblioteki te zadebiutują wraz z nadejściem systemu operacyjnego Windows 8.Najważniejszym elementem jest obsługa tekstur PRT, czyli takich, które tylko częściowo znajdują się w pamięci karty, a są przesyłane (streamowane) w zależności od potrzeb. Obsługa PRT zapewnia obsługę gigantycznych tekstur o bardzo wysokiej rozdzielczości 16000x16000 pikseli 128 bitowej palecie barw.
Teselacja
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że w temacie teselacji nic się nie zmieniło. Dalej mamy dwa teselatory umieszczone w dwóch silnikach odpowiedzialnych za przetwarzanie geometrii. Jednak dzięki dokonanym zmianom wewnątrz architektury jej wydajność wzrosła dość znacznie.
Tak według AMD poprawia się wydajność teselacjii
Filtrowanie anizotropowe
Architektura GCN poprawia jeszcze jeden, dość ważny aspekt, a mianowicie filtrowanie anizotropowe. Nareszcie mamy redukcję nieprzyjemnego migotania tekstur filtrowanych tą metodą. Teraz obraz wygląda identycznie jak na kartach z serii GeForce 400/500.
W trakcie przeprowadzanych testów zauważyłem tą poprawę przy grze Elder Scrolls V: Skyrim, gdzie na karcie Radeon HD 7970 nie było shimmeringu widocznego na kartach serii 6000.