Blokowane jednostki VS w GeForce 6800
Alexey Nikolaychuk, autor RivaTuner informuje o niepokojącym zjawisku blokowania jednostek Vertex Shader w kartach GeForce 6800. Specyfikacja NVIDII podaje, że karty GeForce 6800 posiadają 12 potoków renderujących i 6 jednostek Vertex Shader podczas gdy Alexey natknął się już na karty, w których jedna lub więcej jednostek Vertex Shader było zablokowanych np. Leadtek GeForce 6800 OEM sprzedawany w Rosji ma zablokowane dwie takie jednostki. Oczywiście nie wszystkie modele GeForce 6800 mają taką blokadę. NVIDIA najwyraźniej nie wyciągnęła lekcji z serii GeForceFX skoro wypuszcza układy niezgodne z jej własną specyfikacją, a przecież wystarczyłoby z góry założyć, że model 6800 ma 5 lub 4 Vertex Shadery i nie byłoby problemów, a tak mamy sytuacje, gdzie do testów trafiają najlepsze 6800'ki, a na rynek już te mniej wydajne !
Sprawa ta nie dotyczy kart GeForce 6800 Ultra i GT gdzie wszystko jest zgodnie ze specyfikacją czyli 16 potoków i 6 Vertex Shaderów.
PS.
Alexey Nikolaychuk znalazł sposób na odblokowanie Vertex Shaderów jak i zablokowanych potoków w kartach GeForce 6800 i powinien być on dostępny wraz z nowym Riva Tunerem.