Porównanie kart 3D
Strona 2 - Technologia
4. Technologia
Przedstawię tu krótką specyfikację układów oraz obsługiwane efekty 3D. Nazwy pozostawiam w języku angielskim, dzięki temu powinny być lepiej rozumiane. Postanowiłem ocenić każdą z kart pod względem technologicznym i przyznać za to punkty.
TNT2 | Voodoo3 | Voodoo5 | G400 | Savage4 | GeForce 256 | GeForce 2 | Radeon | |
Technologia wykonania | 0.25um | 0.25um | 0.25um | 0.25um | 0.25mu | 0.22um | 0.18um | 0.18um |
max. ilość RAM (MB) | 32 | 16 | 64 | 32 | 32 | 64 | 32
(MX) 128 (GTS) |
128 |
True Color w 3D | - | |||||||
Ilość potoków | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 2
(MX) 4 (GTS) |
2 |
Silnik T&L | - | - | - | - | - | |||
Max. rozmiar tekstury | 2048x2048 | 256x256 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 |
32 bitowe tekstury | - | |||||||
Teksturowanie AGP | - | - | ||||||
Wsparcie AGPx4 | - | - | ||||||
AGP Fast Writes | - | - | - | - | - | |||
DX8 Shaders | - | - | - | - | - | - | - | |
Z-Buffor | 24bit | 16bit | 32bit | 32bit | 24bit | 24bit | 24bit | 32bit |
Z-Bising | - | - | - | - | ||||
Stencil | 8bit | - | 8bit | 8bit | 8bit | 8bit | 8bit | 8bit |
LOD Biasing | - | - | - | |||||
Trilinear Filtering | ||||||||
Multitexturing | ||||||||
Multitexturing + Trilinear Filtering | - | |||||||
Anisotropic Filtering | - | - | - | - | ||||
Embos Bumpmapping | ||||||||
Dot product Bumpmapping | - | - | - | - | - | |||
Enviroment Bumpmapping | - | - | - | - | - | - | ||
Cubic enviroment mapping | - | - | - | - | - | |||
Vertex Blending | - | - | - | - | ||||
Kompresja tekstur DXTC | - | - | - | |||||
Kompresja tekstur S3TC | - | - | - | - | ||||
FSAA | - | - | ||||||
Range based Fog | - | - | - | |||||
Kompensacja ruchu (DVD) | - | - | - | - | ||||
iDTC (DVD) | - | - | - | - | - | - | - |
Jak punktowałem: Za każdy obsługiwany efekt
5 pkt, Za technologię 0.22um 5 pkt, za 0.18 um 10 pkt. Za
Z-Buffor tyle punktów w ilu bitach on pracuje*2. Za obsługę
tekstur 2048x2048 5pkt oraz ilość potoków*5. Za max. 32MB -
5pkt, 64MB - 10pkt, 128MB - 20pkt.
A oto wyniki:
Korzystając z tego wykresu możemy zauważyć 4 kategorie technologiczne. Voodoo3 należy do chipów najstarszych technologicznie. W drugiej grupie znalazły się TNT2 i jego odmiany, Savage4, Matrox G400 i Voodoo5. Do trzeciej grupy technologicznej, stającej się w tej chwili standardem zaliczyć można GeForce'a256 i 2 MX i wreszcie do najbardziej zaawansowanych technologicznie GeForce'a 2 GTS i ATI Radeon'a. Radeon wygrał ten test gdyż obsługuje praktycznie wszystkie efekty z kart GeForce256/2, do tego te znane z Matrox'a G400 oraz takie, których nie znajdziemy u konkurencji. Bez wątpienia jest to karta najbardziej zaawansowana technologicznie w ujęciu takim, jakie rozważane jest w tym teście.