2010-03-13 13:51
Autor: Krzysztof Wołk (flick)
5

Windows Server dla Domu i Małej Firmy 3/3

Strona 4 - Serwer Poczty

Windows 2003 może służyć także jako serwer poczty w prostych zastosowaniach. W bardziej zaawansowanych używa się raczej Microsoft Exchange. Wejdźmy w START > Zarządzanie tym serwerem, aby dodać nową rolę. Wybierzmy "Serwer poczty" i kliknij przycisk "dalej".



Na kolejnej planszy podajmy adres naszej domeny, a tryb uwierzytelniania wybierzmy na "Zintegrowany z Active Directory".



Na planszy podsumowującej klikamy "DALEJ".



Instalacja zajmie kilka chwil po czym pojawi się plansza kończąca. Klikamy "zakończ".
W narzędziach systemowych włączmy teraz „Usługa POP3”.



Rozwińmy teraz drzewo kategorii tak, by dostać się do naszej domeny i kliknijmy na niej prawym przyciskiem. Następnie wybierzmy Nowy > Skrzynka Pocztowa.



Wprowadźmy nazwę użytkownika oraz hasło do jego skrzynki pocztowej. Jeśli nie ma takiego użytkownika w domenie należy wybrać opcję „Utwórz użytkownika skojarzonego dla tej skrzynki pocztowej”.



Po pomyślnym stworzeniu użytkownika wyświetli się komunikat. Jest na nim podany między innymi adres e-mail jakim użytkownik będzie mógł się posługiwać. Klikamy "OK".



Powtórzmy czynność dla istniejącego już użytkownika kasjer.



Co ich różni? Kasjer który już był użytkownikiem będzie mógł się interaktywnie zalogować i dostać do swojej skrzynki pocztowej. Kasjer2 nie zaloguje się na komputerze, więc tylko zdalnie będzie mógł pobierać pocztę.
Należy teraz umożliwić wysyłanie wiadomości, czyli skonfigurować serwer SMTP. W tym celu wchodzimy do menadżera IIS i na liście odnajdujemy "Domyślny Serwer Wirtualny SMTP".



Klikamy na nim prawym guzikiem i wybieramy "właściwości".



Wchodzimy do zakładki "dostęp".



Kliknijmy "uwierzytelnianie" i wybierzmy opcję "Dostęp Anonimowy oraz Zintegrowanie uwierzytelnianie sytemu Windows". Klikamy "OK".



Wchodzimy w opcję "przekazuj" i konfigurujemy jak na poniższym rysunku.



To już właściwie wszystko, serwer pocztowy działa, wiemy jak dodawać do niego użytkowników. Aby móc odbierać i wysyłać e-maile należy skonfigurować program pocztowy jak na przykład Outlook Express czy dowolny inny. W tym przypadku konfiguracja powinna być następująca:
-Email: kasjer@elitepc.pl
-POP3: elitepc.pl
-SMTP: elitepc.pl
-Login: kasjer@elitepc.pl
-Hasło: Pa$$w0rd
Należy także pamiętać, że aby to wszystko działało wykupiona u dostawcy domena musi wskazywać fizycznie na ten, a nie inny komputer.
Pokuśmy się jeszcze o małe zwiększenie bezpieczeństwa. W tym celu wróćmy do konsoli Usługa POP3 i na naszym serwerze po lewej wybierzmy jego właściwości.



Zaznaczmy "wymagaj Bezpiecznego Uwierzyteniania..." i kliknijmy OK.



W kolejnym komunikacie klikamy "TAK".

Także w programie pocztowym będzie trzeba podczas konfiguracji wybrać "logowanie za pomocą bezpiecznego uwierzytelniania". Konfiguracji już nie opisuję, gdyż to już zależy od danego oprogramowania.

Strona 4 z 6 <<<123456>>>