Forum > Hardware > Karta dźwiękowa w PCIe lepsza od Audigy 2ZS

Strona 2 z 2 <<<12
skocz

PolishFactor

Wysłane 2012-10-11 12:22 , Edytowane 2012-10-11 14:14

Tytanki jak na PCI to faktycznie fajne mięsko jak ceny idą w dół bo starszych złącz coraz mniej na wielu płytach.

XOR.

To magiczny przycisk GX nie komunikuje się także programowo z OpenAl by ominąć usuniętą w Viście i 7mce warstwę? Co za różnica, czy nakładka Alchemy, czy jego pochodna ukryta pod przyciskiem GX? Może taka ,że nie trzeba nic naciskać bo Alchemy robi wszystko z automatu. Ja nie musiałem nigdy ręcznie przegrywać dsound.dll do katalogów gier by mieć EAX i DirectSound3D ze swoją X-Fi i to od czasu jak zaraz weszła na rynek i pożegnaniem XPeka. Były fakt problemy z mieszaniem kanałów ,ale bardzo krótko.

BioPlayer

Nadal trochę gier korzysta i to najnowszych. Wszystko rozbija się o engine, który udostępnia lub nie możliwosć wywalania zapytań API OpenAl rozszerzonych o EAX5 tak jak to robi doskonale np. Cryssis,cz Biosock. Gier na tym świetnym enginie FMOD będzie stale przybywać bo wiemy jakie ma ogromne możliwości. Tego typu enginy mogą generować mniej intersujące efekty dźwiękowe przez CPU, ale też robić to perfekcyjnie wykorzystując w pełni możliwosci zaawansowanych kart dźwiękowych z genialnym EAX'em, więc nie grzebałbym za szybko i za łatwo całości.

Wszystkie standardy API silników dźwiękowych oraz gdzie to jest i przez co liczone nie jest tak istotne. Liczy się finalny efekt dźwiękowy który odbieramy. Dlatego EAX jest moim zdaniem taki fajny bo nad nim pracowało bardzo wielu dobrych inżynierów i fizyków kiedy Creative inwestował kupę kasy w karty dźwiękowe i przejął bardzo wiele bardzo dobrych firm zajmujących się dźwiękiem. EAX5 moim zdaniem generuje najfajniejsze i najbliższe rzeczywistości efekty dźwiękowe i wątpię żeby kiedykolwiek jakikolwiek silnik dźwiękowy liczony na CPU umiał to robić równie dobrze mimo iż FOMD liczony tylko na CPU da się już od biedy zaakceptować. EAX brzmi genialnie bo jako robota wielu wybitnych inżynierów był modyfikowany i ulepszany przez ponad dekadę stąd ostateczne bezkonkurencyjne brzmienie wynikające z jakości samych algorytmów składających się na wszystkie efekty. Taki jest skutek każdego dopracowana. Można by zaryzykować stwierdzenie, że inne młodsze systemy brzmią gorzej ponieważ korzystaja z zaszytych kiepskich algorytmów. To mnie trzyma przy X-Fi i nadal z dala od zielonego przy Creaivie w kwestiach programowania dżwięku ASUSA bo sam hardweare to nie wszystko o czym wielu zbyt często zapomina . Wszystko musi zagrać razem i jest tak dobre jak jego najgorszy element.

Jeśli chodzi o wydajność obecnych CPU i naśmiewania się z mocy DSP kart muzycznych to moim skromnym zdaniem bawiącego się w robienie muzy nawet obecne i7 nie radzą sobie zbyt dobrze z przetwarzaniem 128 różnych głosów z tyloma efektami jakie ma EAX5, gdzie te się nakładają odbijają i tak dalej tj wszystko co nowy EAX oferuje, bo wtedy zajmuje to naprawdę już sporo mocy procesora. Nie dotyczy to kiepskich w oprawie dźwiękowej programów, gdzie w ułamku wykorzystuje się jakiekolwiek efekty. Gdy w plikach konfiguracyjnych Crysisa odpalić wszystko co zaawansowane efektami dla dzwięku ,a liczone tylko przez CPU to wydajność nawet potężnego i7 3,6Ghz leci naprawdę już zauważalnie w dół. Robię muzę i wiem jak można bez problemu przydusić toną efektów dla multisampli nawet potężną i7mkę.

Nie wiem czemu, ale CPU jakoś kiepsko radzą sobie z odwołaniami OpenGL. Widać CPU jest optymalizowany do wykonywania specjalistycznych operacji z pewnego zakresu, natomiast karta dźwiękowa umie bardzo szybko przetwarzać typowe dla niej operacje. To trochę tak jak z GPU, który jest z kolei projektowany z myślą o szybkim przetwarzaniu danych typowych dla niego czyli np. operacji na wektorach ogromną liczbą małych rdzeni któr już gorzej elastycznie programować do innych zastosowań.

Reasumujac:

Lepiej mieć niż, nie mieć za podobną cenę wszystko co dana firma daje. Inwestowanie w specjalistyczne karty dzwiękowe z rozszerzonym możliwościami np EAX 5.0 ma nadal sens także w przyszłości dzięki uniewersalnym enginom jednak z pewnymi zastrzeżeniem. Dźwięk jest dla kupującego ważną sprawą i chce z niego móc korzystać w pełni.

Z jedym się zgodzę. Z powodu utrzymywania z premedytacją rynku zacofacnych konsol, działań MSu i samego twórcy EAX'a Creativ, który nie poszedł o krok dalej i nie udostępnił za darmo genialnego EAX 5 jak to jest z OpenAl - może być dalej coraz bardziej nieciekawie i genialny jakością standard będzie umierał w wielu enginach gier, aż faktycznie może zniknnąć.

Oby nie...

i7 950 3,06@4,2Ghz, NOCTUA NH-U12P SE2,Tower:Cooler Master DOMINATOR II Advenced -12Xfan, Corsair TXEU 850 Wat, MSI X58-GD65, 14GB RAM(6GB 1600MHz OCZ Platinum CL6, 8GB 1800MHz Kingston Hyper X Predator CL9), HD6970 VORTEX 2048MB(950/5800), SB X-FI Extreme Music + E-MU Xboard49 with Proteus X, HDD SATA 3TB(WDC WD10RUEX 1TBB+2X1TB Samsung SP3+ SSD SAMSUNG 850 PRO 0,5GB), DVD3-RW, LED LCD 24" BENQ V2410 ECO + 47" 3D LED TV LG LW570S. Laptop: ASUS X56T/PUMA/3GB/HD3650 512RAM

BioPlayer

Wysłane 2012-10-11 14:24 , Edytowane 2012-10-11 14:58

EAX nie jest wykorzystywany w pojawiających grach od 2008 roku, może jakieś pojedyncze tytuły. W starszych jak najbardziej, choć w wielu grach warto je wyłączyć, bo bardziej partaczą dźwięk (np. seria CS i Battlefiled 1-2 i inne).
Pozycjonowanie dźwięku nie ma nic wspólnego z EAXEm.
"Przytłaczająca większość typowych graczy przeświadczona jest, że EAX jest standardem dźwięku 3D - pozycjonowania dźwięków. W rzeczywistości EAX wzbogaca jedynie dźwięk o efekty rewerbacji (echa). Środowiskowe rozszerzenia dźwięku (z ang. Environmental Audio Extensions) początkowo zawierały definicje 26 różnych środowisk (np. łazienki, gór, miejskiej ulicy, korytarzy itd.). Każde z tych środowisk to zestaw filtrów odpowiadających za nałożenie na odtwarzane dźwięki echa (pogłosu) takiego, jakie usłyszelibyśmy w naturalnym środowisku. Tak naprawdę EAX z pozycjonowaniem dźwięku niewiele ma wspólnego. Pierwsze wydanie EAX nie obejmowało nawet czegoś takiego jak pozycja słuchacza czy źródła. Te elementy w EAX w ogóle nie istniały."

art. PCLab.

Dodam, ze producenci lepiej wykorzystują narzędzia udźwiękowienia gier. Sam DirectSound 11 daje lepsze możliwości jak EAX 5.0 z którego korzysta malutka garstka gier. Ale programiści jeszcze do tego się nie przykładają, aby to wykorzystać, pewnie ze względu na czas i koszty.

Oczywiście jak ktoś lubi efekty, to można sobie je włączyć, ale z dobrym dźwiękiem nie ma nic wspólnego, osobiście posiadam dobrą kartę stereo Essence STX + dobre słuchawki stereofoniczne, dającą świetną, dokładną przestrzenność grach, nie zmąconą jakimi efektami, które powodują zaniknięcie głębi dźwięku, tworząc przy tym muzyczna papkę pozbawioną realizmu i otwartości przestrzeni, jakie daje dobry zestaw stereo.Dodam tylko, że jak gram uczucie przelatujących pocisków na głową , możliwości dokładnego wykrycia przelatującego helikoptera jest niesamowita ,przebijając wszystko to co poprzednio słuchałem na kartach Creaiva X-FI z słuchawkami dla graczy, które nawet się nie umywają do muzycznych odpowiedników, budowania realizmu i dreszczu doznań. \"\cfaniak\"

Co do zdania opinii laików, wygłaszających bzdury, że do gier karty creativa, a xonary do muzyki. Ludzka niewiedza nie zna granic, bo na AudioTraku Prodigy HD2 również świetnie się gra, a to typowa karta stereo przeznaczona do muzyki.

PolishFactor

Wysłane 2012-10-11 15:40 , Edytowane 2012-10-11 16:24

@BioPlayer

Jak giera kiepściasto zarpojektowana w kwestii reżyserii dźwięku to faktycznie EAX lepiej wyłączyć. Nie jest to wina EAXu. Jeśli twórcy się postarali i wykorzystali efekty EAX w sposób inteligentny to efekt jest kolosalny i nieporównywalny z tym generowanymi przez CPU. Doskonałym pozytywnym przykładem są Mass Efect, Battlefield, czy Dirt. Takie efekty jak odbicia dźwięku od urwisk pod ścianą skalną, blisko mijanych obiektów, odgłosów skradania i walk dochodzących zza ścian jak w Americans Army Operation to tylko z EAX. Szkoda ,że gry odziera się z super oprawy dźwiękowej.

Podziękujmy wiec idącym na łatwiznę twórcom i konsolom za prymitywnienie i stałe pogarszanie jakości dźwięku i grafiki.

Co do opinii, że Creative do gier i filmów szczególnie w 3D oraz Xonary do muzy. Pewnie ,że to grube uproszenie, ale ma swoje korzenie. Może dlatego ,że Xonar jest tylko "zgodny" z EAX5 ,ale nigdy nie udostępnia w pełnym zakresie efektów EAX5 bo w praktyce obsługuje tylko 2. Oxygen obsługuje parę bajerów jak reverby, ale to namiastka tego co pełen EAX ma do zaoferowania. Cała jazda z EAX na Xonarach to marketingowy bajer, by nie być gorszym od Creative w tym względzie. Z relacji w praktyce większość ludzi na Xonarach nie potrafi nawet odróżnić kiedy EAX jest włączony a kiedy nie. Na młodych algorytmach umykają szczegóły w stylu pogłos w jaskiniach, czy nawet dźwięki zza ścian. Nie działa tam 3 i 4 zwany HD, czyli najbardziej rozpowszechniony w istniejących gierkach. Przekonanie ,że Xonar jako karta do grania to pomyłka wynika prawdopodobnie z kwestii jakości opisanych efektów i nie wyróżnia się niczym na tle integr, oprócz GX, który w najlepszym wypadku jak w ogóle działa to zaledwie oferuje namiastkę pogłosu. Pod OpenAL Xonar w praktyce obłsuguje 64 głosów gdzie X-fi faktycznie obrabia w tym czasie 128głosów i to hardwearowo tj 4xszybciej bez zniekształcających opóźnień i z wszystkim co zaimplementowano w grze faktycznie w EAX HD.

Oczywiście na Asusie można spokojnie grać w giery bo EAXu jest w sumie mało, więc wielu co mają superefekty przestrzenne w nosie nie robi to różnicy. Ja jednak lubię poszaleć jeśli tylko można. Dlatego oglądam filmy w 3D, gram w gry z EAX i korzystam z dzwięku 5.1 w grach oraz filmach jeśli tylko to udostępniają. Uważam po prostu ,że warto mieć dodatkowe możliwości gdy faktycznie robią zauważalną różnicę.


Co do dźwięku 3D to się nie zgodzę. Użyty reverb i delay dla różnych źródeł znacząco ułatwia i pogłębia precyzję pozycjonowania i detekcji w obrazowaniu każdego ruchu obiektu. EAX współpracuje więc doskonale przy tworzeniu bogactwa środowiska 3D i tak jest w algorytmach X-Fi co podkreślają sami inżynierowie Creative. Co wymodzili w ASUSIE programową nakładką udającą na szybko EAX5.0 to masz wyżej.

Co do 2008 roku. Cryssis wyszedł w 2009. Nie ma faktycznie zbyt wielu gier ,a le te co są dają naprawdę kupę dodatkowej radochy. Śmierć EAX będzie stratą. Mam nadzieję ,że jednak znajdą sposób by gry nie zostały jednak odarte z świetnych efektów i środka poprawy środowiska 3D. Piłka po stronie Creative, uwolnienia EAXa, wsparcia dla twórców gier i wypuszczenia nowej generacji konsol.

Dźwięk to bardzo ważna rzecz. Wystarczy puścić bez niego jakikolwiek film lub porównać różnice seansu w mono , stereo i full przestrzennie.

Widzisz ,a ja na X-Fi i 10 głośnikowych słuchawkach nie mam też żadnego problemu z uczuciem przelatujących pocisków na głową ,możliwości dokładnego wykrycia przelatującego helikoptera jednak bardzo kocham dodatki pokroju echo odbijających się od ścian kanionu wystrzałów oraz cenię zmulane efektami dźwięki wroga kombinującego w pomieszczeniach z EAX. :-)

i7 950 3,06@4,2Ghz, NOCTUA NH-U12P SE2,Tower:Cooler Master DOMINATOR II Advenced -12Xfan, Corsair TXEU 850 Wat, MSI X58-GD65, 14GB RAM(6GB 1600MHz OCZ Platinum CL6, 8GB 1800MHz Kingston Hyper X Predator CL9), HD6970 VORTEX 2048MB(950/5800), SB X-FI Extreme Music + E-MU Xboard49 with Proteus X, HDD SATA 3TB(WDC WD10RUEX 1TBB+2X1TB Samsung SP3+ SSD SAMSUNG 850 PRO 0,5GB), DVD3-RW, LED LCD 24" BENQ V2410 ECO + 47" 3D LED TV LG LW570S. Laptop: ASUS X56T/PUMA/3GB/HD3650 512RAM

ELLIOTT

Wysłane 2012-10-11 18:26

@KrzysztofT U Ciebie w sterownikach bedzie chyba pod nazwa Bass management\"\hmmm\"

Pentium G860 +THERMALRIGHT Ultra-120 eXtreme Rev.C FDB | MSI Z77A-G45 | Club 3D 7850 RoyalKing | CRUCIAL Ballistix Sport 2x4096MB 1600MHz DDR3 | OCZ Vertex 4 SSD 2,5 128GB | Samsung 1TB HD103SJ 7200rpm SATA2 32MB | Seagate 250 GB Barracuda 7200.10 (16MB, Serial ATA II, zapis prostopadły) | PIONEER DVD-RW DVR-110D | Powered by ENERMAX LIBERTY 620W | Audio PC: Asus Xonar DX + Edifier S550
Strona 2 z 2 <<<12
skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 189 gości