Forum > Hardware > Monitor - GPU - Jak powstaje obraz gdzie powstają opóźnienia

Strona 1 z 1 1
skocz

flick

  • flick
  • wiadomość Użytkownik

  • 2636 wypowiedzi

Wysłane 2018-08-20 15:13

Moi drodzy pomożecie?

Poszukuję dobrego (czyt. kompletnego ale zjadliwego) tekstu PL lub EN o tym w jaki sposób współcześnie generowany jest obraz z komputerze - co robi GPU a co Monitor i gdzie powstają największe opóźnienia. A gdyby jeszcze było napisane jak G-Sync w tym pomaga to bym się już z radości rozpłyną...

.::3xile.pl::. .::ElitePC.pl::.. .::Kursy.ElitePC.pl::. .::WebDesign.ElitePC.pl::. @Allegro: ElitePC_pl

kowgli

  • kowgli
  • wiadomość Użytkownik

  • 4367 wypowiedzi

Wysłane 2018-08-20 23:18 , Edytowane 2018-08-20 23:30

Tekstu, czy wytłumaczenia?

Karta mówi monitorowi jaki piksel ma podświetlić na jaki kolor

Monitor to robi, najlepiej jak potrafi

GSync niweluje problem standardowych monitorów, które działają ze sztywno określoną częstotliwością. Tzn. odświeżają cały ekran np. 60 razy na sekundę. Tyle, że takie odświeżenie nie jest po całości, tylko liniami od góry do dołu. Wynika to z dosyć oczywistego faktu, że kabel od monitora nie ma wewnątrz milionów przewodów, aby jednocześnie przekazać cały obraz. Robi to piksel po pikselu.  
Najpierw odświeża się górny wierz, później następny, itd. aż odświeży się cały ekran. Tak w koło macieju, 60 razy na sekundę. Problem zaczyna się wtedy kiedy karta nie daje sygnału o tej samej częstotliwości. Tylko powiedzmy 40 klatek na sekundę. W tym momencie odświeżanie monitora zdąży już dojść do 1/3 wysokości ekranu (40 + 40 = 80, 80 - 60 = 20, 20 / 60 = 1 / 3), kiedy dostaje zmieniony obraz. Jest to wyraźnie widoczne, jako tzw. screen tearing, czyli jednoczesne wyświetlanie np. dwóch, nieznacznie przesuniętych względem siebie, obrazów. 
GSync (i FreeSync) niwelują ten problem dzięki temu, że monitor dostosowuje dynamicznie częstotliwość odświeżania do otrzymywanego obrazu. Podstawowa różnica jest taka, że GSync jest układem wewnątrz monitora, a FreeSync działa głównei po stronie karty graficznej. Różne monitory mają też różny zakres "regulacji". Bywa, że monitory chwalą się np. FreeSynciem, ale działa on jedynie w zakresie 55-65Hz, czyli w praktyce żadnym. Dodatkowo problem dotyczy głównie częstotliwości niższych od standardowej monitora. Wyższe są najczęściej ucinane, za pomocą tzw. FPS lock. Problem również nie występuje jeśli mamy do czynienia z dokładną wielokrotnością częstotliwości bazowej. Np. monitor 60Hz -> gra 30Hz.
Jest tam sporo technicznych szczegółów, ale z grubsza rzecz ujmując o to chodzi.

Opóźnienia mierzy się oczywiście na monitorze. Karta graficzna, nieco upraszczając, daje sygnał z częstotliwością równą FPS'om. Wchodzą tu w grę ograniczenia techniczne danej technologii matrycy, która z różną szybkością jest w stanie  przejść z jednego koloru w drugi. Dodatkowo różnie to wygląda w zależności od kombinacji kolorów, otoczenia danego piksela itd.

flick

  • flick
  • wiadomość Użytkownik

  • 2636 wypowiedzi

Wysłane 2018-08-21 10:40

I teksty i wytłumaczenia, chodzi o to że GPU coś tam sobie liczy, potem to idzie kablem w monitorze też jest jakiś procesor  na końcu powstaje obraz itd. Czyli cały proces z naciskiem na to gdzie powstają opóźnienia. 

.::3xile.pl::. .::ElitePC.pl::.. .::Kursy.ElitePC.pl::. .::WebDesign.ElitePC.pl::. @Allegro: ElitePC_pl

kowgli

  • kowgli
  • wiadomość Użytkownik

  • 4367 wypowiedzi

Wysłane 2018-08-21 11:47 , Edytowane 2018-08-21 11:50

To co określa się "opóźnieniami" powstaje na monitorze. Są jeszcze np. takie kwestie jak czas działania przetworników cyfrowo-analogowych w karcie graficznej, ale są to pomijalne wielkości.
Inną kwestią jest to, że duet GPU-monitor to tylko jeden z elementów. Od ruchu myszką, do zmiany obrazu na ekranie, jest zaangażowanych dużo więcej elementów. Wliczając to sposób, w jaki jest napisany kod samej aplikacji, obsługa zdarzeń w systemie operacyjnym itd.

[LINK]

Strona 1 z 1 1
skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 222 gości