pewnie część forumowiczów tak pracuje, mam prośbę o info jak się zabrać za założenie "firmy" i optymalnie rozłożyć koszty, aby z brutto wychodziło jak najwięcej netto.
w jaki sposób mogę oszczędzić na składkach zus i zdrowotnej? podobno można tych nie płacić na kontrakcie.
ile czasu zajmuje założenie firmy, jakie są koszty i czy mogę to zrobić przez net?
czytałem, że najlepiej założyć spółkę i świadczyć usługi przynajmniej 2 podmiotom, aby nikt nie zarzucił, że się robi nielegalnie ;) na etacie.
Forum > Tematy dowolne > praca na kontrakt
Wysłane 2014-09-26 12:04
Wysłane 2014-09-26 13:06 , Edytowane 2014-09-26 13:08
@Pioter - można rzec, że jestem "kontraktowcem", choć bardziej pasuje tutaj outsourcing :)
Idziesz do Urzędu Miasta i załatwiasz sobie wpis do CEIDG (potrzebujesz dowód osobisty + wszelkie dane do założenia firmy - adres, itp). Potem polecam odwiedzić ZUS i złożyć DRA (zapewne uzyskasz tam info na temat składek preferencyjnych + nr kont bankowych, etc). Potem musisz zadecydować, czy chcesz być płatnikiem VAT, czy też nie. Jeśli się zdecydujesz, to wówczas odwiedzasz skarbówkę i składasz deklarację VAT-R (koszt 170zł), dzięki czemu będziesz mógł wystawiać faktury VAT (dużo zależy od tego, czym firma się zajmuje).
I na koniec polecam skorzystać z:
a) usług księgowej (wtedy zwykle ona składa za Ciebie DRA)
b) księgowości online (np: ifirma)
Założenie firmy to maks 1 dzień, nie zrobisz tego przez neta (możesz jedynie uzupełnić wnioski do CEIDG, ale do urzędu i tak musisz pójść osobiście).
Osobiście polecam wybrać się do inkubatorów przedsiębiorczości (jeśli funkcjonuje w Twoim mieście), dzięki czemu wszystko zrobisz w jednym miejscu (bez latania między urzędami). Ja tak zrobiłem i CEIDG + ZUS to było z 15-20min, ale skarbówkę musiałem już załatwić u siebie i tam zeszła mi prawie godzina.
Wysłane 2014-09-26 15:50 , Edytowane 2014-09-26 15:51
Chodzi chyba o optymalizację podatku, a nie kosztów?
Jeśli chodzi o koszty to wiadomo im więcej tym lepiej. Co możesz i ma jako taki sens, to sobie wliczasz. Sprzęt, artykuły biurowe, paliwo (tutaj doczytaj jak, bo są pewne zasady), .. wynajem biura sam od siebie itd.
Jeśli chodzi o same podatki, to najbardziej opłaca Ci się zostać vatowcem, dzięki czemu np. dużo rzeczy kupisz sobie za 2/3 ceny (choćby komputer). Dla firmy której wystawiasz faktury to i tak bez znaczenia, bo VAT (o ile mają zysk) jest dla nich przezroczysty. Oczywiście jak negocjujesz stawkę to netto (bez VATu), ale to oczywiste.
Forma opodatkowania to raczej tradycyjnie księga przychodów i rozchodów. Jeśli przewidujesz przekroczenie 1 progu podatkowego, to zadeklaruj podatek liniowy 19% (opłacalność powyżej 7/8k dochodu miesięcznie - musiałbyś sobie policzyć, biorąc pod uwagę przewidywane koszty, odliczenia ZUS itp.).
Z ZUSem wiele nie wykombinujesz, ale po pierwsze przez pierwsze dwa lata masz zniżkę, po drugie jeśli masz w miarę przywoite dochody, to nie jest to specjalne obciążenie. Pamiętaj, że część ZUSu odliczasz od dochodu, a częśc od podatku (polecam stronę pit.pl), więc faktycznie obciążenie jest znacząco niższe od kwot, które im przelewasz.
W kwestii czy spółka, to moim zdaniem nie ma to sensu w tym wypadku. Dużo więcej formalności i wyższe koszty. Wystarczy, że obok głównego zlecenia co jakiś czas wykonasz jakąś fuchę. Osobiście na fuchach wyciągam co najmniej drugą i tak już bardzo dobrą pensję, ale pracuję po 60-70h tygodniowo.
Wysłane 2014-09-27 09:34
A jak wygląda sprawa z opłatami, podatkami itp rzeczami, gdy:
- pracuję na etacie
- zakładam działalność gospodarczą
- raz na jakiś czas robię coś, za co wystawiam faktury, np. tylko w określonych m-cach roku?
Czy ZUSy, podatki itp płaci się wtedy co miesiąc, czyli deklaracje itp również trzeba wypełniać? Chodzi mi o to, że jak jest robota to się robi, a jak nie ma, to czy i tak trzeba pilnować określonych tematów?
Wysłane 2014-09-27 09:54 , Edytowane 2014-09-27 19:41
Jest tylko jedna deklaracja, którą trzeba składać regularnie, czyli vat-7. Można nawet przez internet, więc to mały pikuś.
Zarówno VAT jak i PIT deklarujesz i opłacasz oczywiście kwartalnie.
Biurokracja zajmie Ci więc 0,5 - 1 h raz na 3 miesiące.
Jedyny problem przy etacie i działalnosci jednocześnie to podwójny ZUS zdrowotny. Odprowadzasz go od każdej formy zatrudnienia osobno. Jest to ok 250zl miesięcznie. Pozostałe ZUSy masz już załatwione etatem.
Kto jest online: 0 użytkowników, 246 gości