Niby teraz te procesory takie super, wydajne itepe...
A Minecraft dalej na i7 haswellu działa jak g... :D
Forum > Tematy dowolne > CZemu nIe ma jeszcze 128 bitowych systemów?
Wysłane 2014-01-22 18:26
Wysłane 2014-01-22 21:34 , Edytowane 2014-01-22 21:44
@XoR
do 99% zastosować wystarczą 32bit rejestry bo większość zastosowań nie potrzebuje operować na liczbach większych od 4294967296
Wielkość liczb to nie wszystko. Liczy się głównie zbiór instrukcji.
Jeśli uważasz, ze w 99% przypadkach wystarczą 32 bity, to wytłumacz proszę jakim cudem specyficzne programy zyskują ogromnego boosta w wersji 64 bit. Na necie można znaleźć porównania. Do tego zwiększa się bezpieczeństwo aplikacji (a wydaje się, że jaki to ma związek).
Pierwszy lepszy wykres z neta.

suma sumarum: 128bit procesory i systemy to naprawdę głupi pomysł dno i sto metrów mułu
Jedyny możliwy minus 128 bit względem 64bit, to wysokie koszta produkcji/researchu.
Wysłane 2014-01-22 22:04
@Netman
No właśnie - obstawiam że do OGG enkoduje grubo poniżej 1% użytkowników PC. Czyli sprzeczności brak.
Wysłane 2014-01-22 22:55 , Edytowane 2014-01-22 23:01
tak nieśmiało chciałem zauważyć żebyście pamiętali że Windows 8 to ostatni system MS w którym będzie wsparcie natywnie 32bitów. Kolejne systemy bedą tylko 64bitowe (potem 128bit).
@djluke
a ja znalazłem takie coś - analizę Apple A7 64bit - nie tylko chwyt marketingowy
Wydajność
64-bitowa architektura w połączeniu z 64-bitowym systemem operacyjnym daje w niektórych działaniach spory przyrost wydajności całego urządzenia, a tego nie można uznać za mało istotną przyczynę zastosowania 64-bitowego A7. Wyniki testów w Geekbench między procesorem A6 i A7 wskazują na duży skok (iPhone 5 - 1296 iPhone 5S 2557). Geekbench wykazuje też ogromą różnicę (nawet x8) jeśli chodzi o operacje na pamięci w trybie 32-bit i 64-bit na korzyść trybu 64-bitowego. Procesor A7 korzysta także z 64-bitowych rejestrów dzięki czemu zmniejszyła się ilość zapisu i odczytu z rejestrów (nawet o 30%), a to jest także dowód na to, że 64-bit to nie tylko chwyt marketingowy.
Wysłane 2014-01-23 00:16
@straszny
No i? >50% użytkowników będzie tam codziennie odpalać Geekbencha?
Aplikacje mi pokaż! Nie benchmarki...
Pomijam już fakt że to mobilki czyli nadal prężnie rozwijający się rynek. W świecie PC mamy od 10+ lat obecną architekturę x64. Trochę podobna sytuacja jak z IPv6 - jest jeszcze dłużej i ktoś tam nawet widział wdrożone...
Wysłane 2014-01-23 08:36
@djluke
nie no , Geekbench symuluje real-world zastosowania. W kazdy razie tak się chwalą.
Wysłane 2014-01-23 13:23 , Edytowane 2014-01-23 13:28
@straszny
Geekbench 3.1.4 Tryout for Windows x86 (32-bit) - 4210/13871 single/multi [LINK]
Geekbench 3.1.4 Tryout for Windows x86 (64-bit) - 4438/14679 single/multi [LINK]
pytanie, ile z tego niecałego 6% wzrostu wydajności jest dzięki 2x szerszym rejestrom a ile z podwojenia liczby rejestrów imho gdyby nie podwojenie liczby rejestrów to wynik dla X64 byłby gorszy niż X86
i to byłby fail całego 64bit, taki sam jaki występował w PowerPC, SPARC i innych architekturach które w 32bit miały 32 rejestry i tyleż samo w 64bit
X86_64 ma po 16 rejestrów ALU i FPU czyli dwa razy więcej niż X86_32 które miało ich tylko po 8 a jako że 8 to dość mało to zwiększenie do 16 dało dość spory zysk. Zwiększenie z 16 do 32 da dużo mniejszy zysk, szacuję 4x mniejszy niż z 8 do 16. ARM właśnie zwiększyło ilość rejestrów z 16 do 32 więc imho 64bit tam da mniej niż w X86
porównanie 64bit ARM z 32bit ARM na podstawie porównania Apple A6X i Apple A7 jest conajmniej niepoważne
@Netman
tak duży zysk wydajności może być z różnych powodów
1. enkoder OGG używa 64bit stałoprzecinkowych zmiennych
2. enkoder OGG zyskuje bardzo na 2x większej liczbie rejestrów
3. ręczne optymalizacje dla wersji 64bit są znacznie lepsze
aby się przekonać który to jest powód trzeba by wziąć źródła i przejrzeć czy używa takich dużych zmiennych oraz sprawdzić wydajność tzw. generic patch bez ręcznych wstawek ASM
Wysłane 2014-01-23 19:42 , Edytowane 2014-01-23 19:44
@XoR
OGG to pierwszy z brzegu przykład.
Kolejnym przykładem jest wspomniana java. Tu już nie powiesz, że zadecydowały 64bitowe zmiennoprzecinkowe.
Chyba zwiększonej liczby instrukcji nie robili na nic.
Wysłane 2014-01-23 19:48
@Netman
Java przyjmnie chętnie każde zasoby. Poza tym wydajność pierwszych 64bit aplikacji javowych była delikatnie mówiąc tragiczna.
Wysłane 2014-01-23 20:33
@Netman
no ale tymi suchymi przykładami nie jesteś tak naprawdę w stanie wykazać że zysk jest przez 2x szersze rejestry czyli istotną różnicę pomiędzy procesorem 32bit i 64bit a jedynie potwierdzasz oczywistą oczywistość że ISA X86_64 jest lepsze od ISA X86_32
X86_32 ma 8 rejestrów. Słownie "osiem"
to jest największa bolączka tej ISA. W X86_64 ten problem częściowo rozwiązano choć imho odrazu powinni dać 32
Wysłane 2014-01-23 20:38 , Edytowane 2014-01-24 12:33
znalazłem taki dokument IBMa omawiający przewagi architektury 64bitowej nad 32bitową w różnych zastosowaniach jakie firma oferuje.
Sporo wykresów i porównań wydajności (w linku PDF).
Kto jest online: 0 użytkowników, 192 gości