Dwa ciekawe zestawienia - w kontekście naszego członkostwa w EU.
przygotowane przez Pawła Wimmera @Wimmer ( [LINK] )
Forum > Tematy dowolne > Nie chcę nikogo denerwować!
Wysłane 2016-10-11 12:17 , Edytowane 2016-10-11 12:32
@straszny
Skoro już tak grzmisz, to może przy okazji przypomnij, jak dokonano poprzedniego wyboru:
Grupa urzędników MON, bez testów, przetargów i zagwarantowania interesów gospodarczych Polski, wybrała system OP Patriot i śmigłowce Caracal jako uzbrojenie SZ RP. Decyzje zatwierdził rząd i prezydent.
Oczywiście to, co robi obecny rząd jest naganne, ale jak widać, nic się na tym polu nie zmieniło.
Może to tylko plotka (czy też teoria spiskowa), ale są głosy, że kształt przetargu wyraźnie pod Airbusa, to efekt poparcia Tuska na przewodniczącego RE.
Przy okazji: Altair przytacza pełny tekst, bo z tego artykuliku w onecie niczego się nie dowiemy.
Wysłane 2016-10-11 12:20
@straszny
"Dostaliśmy" z nadwyżek Bundeswehry (za 90 mln zł: koszty transportu i przygotowania do służby)
128 x Leopard 2A4 + sporo innego sprzętu: ciężarówki, 10 wozów zabezpieczenia technicznego etc.
Bijące na głowę to czym dysponowaliśmy w tym PT91 Twardy.
Dodatkowo kupiliśmy 105 x Leopard 2A5 + 14 x Leopard 2A4 czołgów za 180 mln Euro.
Wdrażany jest program modernizacji Leopardów do standardu 2PL
m.in. w celu przystosowania do strzelania lepszą amunicją
Wysłane 2016-10-11 12:26 , Edytowane 2016-10-11 12:29
@adir
tak , zapomnaiłem oostatnich zakupach 2A5. Ale 22 mln euro za te czołgi 2A4 to śmiesznie mało, ile płacili inni.
Rozumiesz że optujesz za sytuacją w której Niemcy nam bedą płacić za łaskę używania przez nas ich sprzetu ?
Finlandia płaciła 20% ceny rynkowej, buląc 62 mln euro za swoje 124 czołgi 2A4. Wiele krajów kupowało je w pełnej cenie rynkowej - ok 3 mln euro sztuka. My dostaliśmy je z kosztem 0,17 mln euro sztuka. Żadnemu sojusznikowi Niemcy nie sprezentowali tak tanio całej masy nowoczesnych czołgów.
Wysłane 2016-10-11 12:29 , Edytowane 2016-10-11 12:30
Wybrano Caracale bo były najlepsze z 3 propozycji jakie nam zaproponowano.
Szkoda, że w przetargu nie startował:
- NH90 (Ale Augusta chciała wystawić swoją propozycję, a nie wspólnie z Airbusem)
- S92 to by była poważna propozycja od Sikorskiego lub prawdziwy Black Hawk czyli UH-60
Wtedy Caracal miałby godnych konkurentów.
Postawiono na Patriota bo był dobry, ale także trochę, aby amerykanów nie urazić.
Lepszym rozwiązaniem byłby zakup MEADS.
Przede wszystkim powinno się liczyć najlepsze spełnienie warunków stawianych przez wojsko,
a nie sentymenty do zagranicznych firm działających w Polsce.
PS. Które potrafią 2 lata śmigłowiec naprawiać - egzemplarz na którego tle stała p. Szydło w Świdniku..
Wysłane 2016-10-11 12:32 , Edytowane 2016-10-11 12:33
@adir
Wybrano Caracale bo były najlepsze z 3 propozycji jakie nam zaproponowano.
Bo tak ustawiono warunki "przetargu":
PZL Mielec i Sikorsky Aircraft Corporation doszły do wniosku, że postawione warunki są niemożliwe do spełnienia. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo zadało MON ponad 250 pytań technicznych i prawnych, licząc na zmianę warunków przetargowych, co pozwoliłoby na wystawienie do przetargu S-70i Black Hawk (na zdjęciu). Przedstawiciele mieleckiej wytwórni uskarżają się, że przedstawione przez nich postulaty i uwagi nie zostały one uwzględnione w warunkach technicznych oraz prawnych przetargu.
W związku z tym domagają się, aby zmienić warunki przetargu, odłożyć go, lub zrezygnować z koncepcji jednej platformy (czyli jednego typu śmigłowca, przystosowanego do wykonywania wszystkich przewidywanych zadań operacyjnych. Co najciekawsze, w oświadczeniu można przeczytać, że trudno szukać konstrukcji, która byłaby jednocześnie idealnym śmigłowcem do transportu żołnierzy, poszukiwawczo-ratowniczym oraz wykrywania i niszczenia okrętów podwodnych. To ewenement w skali światowej.
To czemu się dziwisz?
Wysłane 2016-10-11 12:36 , Edytowane 2016-10-11 15:25
@straszny
EDIT
Cieszę się że pozyskalismy tanio dobry sprzęt. Znacznie lepszy od posiadanego w tym PT-91.
Zgadza się dzięki doskonałym stosunkom z Niemcami i trafieniu na wielką modernizację ich armii udało
nam się pozyskać 2A4 prawie gratis i tanio 2A5.
Leopard znacznie podniósł nasze możliwości bojowe. Warto także pamiętać, że trzeba zmodernizować pojazdy
do nowego standardu. Także po to aby mogły używać nowoczesnej amunicji.
BTW ponoć w offsecie MON chciał wymóc na Airbusie, aby załatwił licencję na amunicję do Leopardów ;]
Wysłane 2016-10-11 12:38
Airbus pisze w liscie do nas, ze wg umowy miało zostać stworzone 6000 miejsc pracy, premier w łodzi mówi że dziki teraz podjętym decyzją w przyszłym roku w łodzi przybędzie 100 nowych miejsc pracy. Zaiste jest to dużo korzystniejsza oferta
Wysłane 2016-10-11 15:10 , Edytowane 2016-10-11 18:02
@spider_co
Zakłady w Świdniku i Mielcu nie są już polskimi małymi firmami. Należą do dużych międzynarodowych graczy.
Koncerny mają odpowiednie dla naszego wojska produkty:
- Sikorski: S92 czy mniej dla nas korzystny prawdziwy Black Hawk UH-60M / SH-60M,
- Augusta miała własne konstrukcje lub mogła wystawić wspólnie z Eurocopterem (Airbusem), NH90
Postanowiono wystawić w przetargu słabe konstrukcje i się przeliczono.
Niestety dobra decyzja wyboru Caracala (szkoda, że nie NH90) została anulowana przez populistów.
Edyta:
Główny sprawca zamieszania niestety nie będzie płacił odszkodowania (szacunkowo 0.5-2 mld PLN) z własnej
kieszeni. Za WSI też nie płacił.
Straty wizerunkowe olbrzymie i to w ujęciu szerokim nie tylko wojskowości - każdy się zastanowi 2 razy czy w PL coś inwestować.
O co najmniej 2 lata przesunie się rozwiązanie dramatycznego problemu braku śmigłowców SAR (oby nie było jakiegoś wypadku o skali Heweliusza).
Francuzi przez 20 lat będą nam o tym pamiętać i przy każdej nadarzającej się okazji wbiją nam szpilę w plecy.
Nawet nie będziemy wiedzieli kiedy maczali palce w naszych przyszłych porażkach.
Edyta2:
Dramatyczna sytuacja z śmigłowcami SAR w PL i nie tylko.
[LINK]
Wysłane 2016-10-11 17:02 , Edytowane 2016-10-11 17:13
@adir
Francja wytacza na proces o niezasadne i niezgodne z prawem zerwanie wygranego przetargu. Szacunkowy koszt dla Polski: ok. 1 miliarda PLN. Wg prawników, jak zdązyłem się przyjrzeć, sprawa prawie nie do wygrania dla Polski.
czyli tak - świetnych Caracali nie dostaniemy, miejsc pracy nie będzie, kupimy najtańszą i najgorsza wersję Blackhawka, która co najwyżej można ganiać afrykańską partyzantkę, a latać mają nią nasze oddziały specjalne w potencjalnej wojnie ze świetnie wyposazonym rosyjskim wojskiem (latać, a nie naprawiać, bo kodów do samolotów Amerykanie nie dają) ... a Francuzom i tak zapłacimy kupe kasy.
biznes klasy PiS.
jak za to nie bedzie Trybunału Stanu to ja pierdziele, wyjade szybciej niż miałem zamiar.
Wysłane 2016-10-11 17:17 , Edytowane 2016-10-11 17:21
Ale czy ten helikopter był rzeczywiście wart 270 baniek za sztukę?
nie będzie żadnego Trybunału Stanu, Sądów itp rzeczy. Już nie jeden miał tam być, co zmiana ekipy to gadanie o trybunałach i na tym się kończy. Tam nikomu nikt nie zrobił i nie zrobi krzywdy, to jedynie jak babcia sprzeda śmietany trochę czy jajek to wtedy pokażą dzikim obywatelom co to prawo w Polsce.
Wysłane 2016-10-11 17:33 , Edytowane 2016-10-11 17:47
Krótko o Caracalu: http://www.magnum-x.pl/artykul/ec725-caracal-w-armee-de-lair
Zupełnie inny punkt widzenia:
https://gdziewojsko.wordpress.com/2012/04/27/przetarg-na-smiglowce-alt...
Nikt nie neguje że Blackhawk jest gorszy.
Jeszcze o Caracalu:
http://fly4photo.pl/index.php?page=ec725
http://www.defence24.pl/298872,francuska-koncepcja-uzycia-smiglowcow-d...
Wysłane 2016-10-11 17:57 , Edytowane 2016-10-11 19:14
@xroot
Tylko 60% to cena sprzętu. W pakiecie mieliśmy uzyskać:
- transfer technologii
- montownie w PL w której miała być budowana druga partia Caracali dla nas + możliwość montażu
kolejnych sztuk na eksport + możliwość wprowadzania modyfikacji do własnych
- fabrykę silników
- remonty w Państwowych zakładach w Łodzi. Airbus chciał nie tylko nasze tu remontować, ale swoje też,
czyli praca/kontrakty by była.
- nowoczesny symulator i szkolenie załogi.
- stałe ceny części przez 30 lat
Airbus chciałby, aby Polska była 5 filarem firmy. Po Francji, Niemczech, WB i Hiszpanii.
Mogło to zaowocować kontraktami / współpracą przy innych projektach Airbusa także cywilnych.
Ogólnie cały offset prawie 3 mld EUR.
Pozostali oferenci ponoć zaproponowali podobne warunki cenowe przy spełnieniu jeszcze mniejszej ilości
punktów w przetargu. O ile pamiętam Airbus spełnił 71, Sikorski 50, a Augusta 41 z 105 kryteriów.
PS. Warto Pamiętać, że to na Polską prośbę Francja zablokowała dostarczenie 2 Mistrali do Rosji
(chwilowo są w Egipcie) narażając się na rosyjskie retorsje.
Same odszkodowanie za Caracale to będzie wierzchołek góry lodowej przykrej listy retorsji
i oziębienia nie najlepszych stosunków z drugim z najważniejszych krajów w EU.
Pierwsza fizyczna retorsja (mikro szpilka) już jest po politycznym "odroczeniu" wizyty Prezydenta Francji. Mamy to:
Wysłane 2016-10-11 22:44
@maq2 a daj Pan spokój taki mecz, aż żonę zawołałem, mówię chodź oglądaj ze mną bo tak grają, że nie mam do kogo kląć.
Wysłane 2016-10-11 23:07
Oglądałem taa....aż w '94 autentyczny żal miałem do Armeńca że nie trafił i nas nie pogrążył
Wysłane 2016-10-12 07:23 , Edytowane 2016-10-12 08:16
Podobno dobra drużyna to taka, która jak już nic nie wychodzi, to i tak wygrywa.
Podobno dobry zawodnik to taki, (jak Kuba), który nawet jak nie ma zupełnie formy i się 90 minut snuje po boisku, to rzuca w punkt na główkę na sekundę do końca doliczonego czasu gry.
Podobno mają płacić szkodliwe za oglądanie naszej reprezentacji.
Tym tutaj:
Wysłane 2016-10-12 08:19 , Edytowane 2016-10-12 08:56
@kotin
mi się najbardziej podobała wczoraj reakcja norweskich dziennikarzy na gol wyrównujący, który strzeliło im San Marino (na 1:1) .. szło na historyczną kompromitację przed całym światem: https://www.youtube.com/watch?v=CoujR8PJY38
... szczęśliwie wygrali 4:1
Kto jest online: 1 użytkowników, 287 gości
frazes ,