Witam.
Od ok. dwóch tygodni toczy się na forum zażarta dyskusja nt. płynnego (i nie) wideo w transmisjach telewizyjnych i standardach dystrybucji obrazu... dla większości z nas obraz, który nadawany jest w technologii 24Hz (klatek na sekundę / frames per second > fps) jest "wystarczający", jednak są osoby, które w pewnych sytuacjach, jak np. transmisje sportowe, uważają za niewystarczające - temat wyniknął przy okazji zbliżającej się premiery nowej konsoli PS4, która oficjalnie ma wspierać standard obrazu 4K i tym samym wspomniałem, iż życzyłbym sobie, by posiadała złącze HDMI w wersji 2.0, które to nie będzie ograniczało wyświetlanego obrazu do 30Hz, jak to ma miejsce przy złączach HDMI v.1.4(b).
Wpierw przytoczę kilka użytecznych stron, które przewinęły się w dyskusji:
prosta animacja: 15 vs 30 vs 60 fps: [LINK]
animacja pozwalająca dostosować wiele parametrów: [LINK]
jw. wraz z dodatkowymi opcjami, tj. przeplot, +czarna ramka: [LINK]
strona producenta kamer z wieloma przykładami realnego video: [LINK]
strona-blog nt. wszystkiego związanego z High Frame Rate: [LINK]
i na koniec dokument opracowany w 2008 roku, przez zespół badawczy telewizji BBC: [LINK]
- IMHO, ten ostatni w podsumowaniu ujął sedno tematu:
Conclusion
The spatial resolution of broadcast television cameras and displays has reached the point where the temporal resolution afforded by current frame rates has become a significant limitation, particularly for fast moving genres such as sport. BBC Research has successfully demonstrated that increasing the frame rate can significantly improve the portrayal of motion even at standard definition. If the spatial resolution of television standards continues to increase, raising the frame rate to maintain the balance between static and dynamic resolution will only become more important. Even at the spatial resolutions of SD and HDTV, the motion artefacts associated with 50/60Hz screen refresh rates will become increasingly apparent as television display sizes continue to grow.
Even for television pictures transmitted and displayed at conventional frame rates, capturing at high frame-rates can offer some improvement to picture quality through temporal oversampling, giving better control over temporal aliasing artefacts and offering a choice of “looks” to the director at the post-production stage. It also offers improved compatibility with the different conventional frame rates adopted internationally.
[c=r]We assert that a higher capture and display frame rate leads to a step change in picture quality regardless of the spatial resolution.[/c]
PS
Liczę na merytoryczną dyskusję ;)
