2008-05-27 20:12
Autor: Jolly Roger
106

Wielki test procesorów Intel i AMD

Strona 10 - Gry 3D

Crysis




Ustawienia: rozdzielczość 1280x1024, detale: medium

Testy zaczynamy od Crysisa - gry, która potrafi rozłożyć na łopatki właściwie dowolny sprzęt po włączeniu najwyższych detali w wysokiej rozdzielczości. Po początkowych testach z E2140 zdecydowałem, że to właśnie benchmark w 1280x1024 przy średnich detalach będzie platformą porównawczą. Pierwszy test – CPU – jest w stanie zaprząc do pracy wszystkie 4 rdzenie, jednak ich przeciętne obciążenie będzie wynosiło co najwyżej 40-50% (dla Q6600). Wyniki otrzymane dla średniej ilości FPS wskazują na przewagę 45-nanometrowych Inteli, wśród których nieco z przodu znajdują się quady mając przewagę około 2-3 FPS nad Wolfdale. Niewiele gorzej radzą sobie C2D z serii 6x50, z których nawet E6550 wypada nico lepiej niż Phenomy. Wspomniane już X4 i wyższe modele X3 tracą około 20% na wydajności do najdroższych quadów 45 nm. Również patrząc na minimalne FPS widać przewagę Intela, wśród których znakomite rezultaty osiągają, po raz kolejny, Q9x50. Patrząc na resztę stawki, Phenomy mają około 2 FPS straty do E8xx i są tylko minimalnie lepsze od X2. W „ogonie” znajdują się najtańsze procesory – E2140, E2160 i X2 3800+, na których gra się dosyć ciężko, a to ze względu na dosyć częste przycięcia i spadek FPS do nieakceptowanego poziomu.



Ustawienia: rozdzielczość 1280x1024, detale: medium

Test GPU z kolei w mniejszym stopniu generuje obciążenie dla jednostki centralnej, a jest jeszcze bardziej wymagający dla karty graficznej, która musi odznaczać się naprawdę dużą wydajnością, aby gra była w pełni komfortowa. Niemniej jednak, posiadając słabszy procesor trzeba będzie zadowolić się niższymi detalami aby utrzymać płynność animacji na akceptowalnym poziomie. Obserwując czołówkę, nie widać większych zmian, chociaż zauważalny jest jeszcze większy dystans Phenomów w stosunku do Q9x50 i C2D E8xxx, który sięga już 30%. W teście minimalnego FPS mamy analogiczną sytuację – prowadzą zdecydowanie Intele, zaś dolna połowa drabinki jest zarezerwowana dla AMD.

Enemy Territory: Quake Wars




Ustawienia: rozdzielczość 1680x1050, detale: maksymalne, FSAA x4 Aniso x8

ET: QW okazał się nieco mniej wymagający dla CPU niż Crysis. Różnice w średnim FPS dla większości procesorów są naprawdę niewielkie i wynoszą do 5 FPS. Również przy minimalnym FPS wiele jednostek centralnych nie pozwala na odczucie jakichkolwiek spowolnień przy zastosowaniu karty GeForce 8800GT. Dopiero tańsze procesory tracą już spory dystans do najlepszych modeli, jednak gra się nadal płynnie. Stawka na górze wykresu jest dosyć wyrównana, aczkolwiek patrząc na minimalne FPS należy wskazać na zwycięstwo wyżej taktowanych CPU od Intela.

Lost Planet






Ustawienia: rozdzielczość 1280x960, detale: maksymalne, Aniso x16, HDR

W Lost Planet można przeprowadzić 2 benchmarki zaproponowane przez producentów gry. Pierwszym z nich jest test Snow, który charakteryzuje się małą zależnością od CPU, co przekłada się na bardzo podobne średnie FPS na wszystkich przetestowanych procesorach. Dopiero biorąc pod uwagę minimalne FPS da się dostrzec różnice między poszczególnymi jednostkami, dochodzące nawet do 10FPS, co jest już odczuwane podczas gry. Nieco lepiej poradziły sobie Wolfdale i Yorkfieldy, chociaż ich przewaga nad wyższymi modelami Phenomów nie jest w ogóle odczuwalna.

Drugi test – Cave – pozawala na pokazanie większych różnic, a to ze względu na spore zapotrzebowanie na moc obliczeniową ze strony procesora. Czołówkę stanowią procesory Intela wykonane w procesie 45 nm, charakteryzujące się dosyć wysoką częstotliwością. Dopiero Phenom X4 9850 jest w stanie nawiązać walkę z wyżej taktowanym dwurdzeniowcem E6750, pozostawiając przy okazji w pokonanym polu Q6600, jednakże niechybnie przegrywa z tańszym E8400 o całe 10 FPS. Wykorzystanie 4 rdzeni pozwala co prawda Phenomom na wygranie wewnętrznej rywalizacji z X2, jednak jest to tylko pyrrusowe zwycięstwo, patrząc na stratę do Inteli. Jedynie w strefie najtańszych procesorów AMD pokonuje konkurencję i to zarówno w teście minimalnego, jak i średniego FPS.

Strona 10 z 19 <<<1...67891011121314...19>>>