2008-05-27 20:12
Autor: Jolly Roger
106

Wielki test procesorów Intel i AMD

Strona 11 - Gry 3D cz. II

Need for Speed: Carbon




Ustawienia: rozdzielczość 1280x1024, detale: high, FSAA x4

Tak jak i w grach typu FPP, tak i w samochodówkach ważne jest, aby minimalne FPS nie spadało poniżej akceptowalnego poziomu. Wystarczy jedno niewielkie szarpnięcie, aby wylądować na drzewie, czy jakiejkolwiek innej przeszkodzie, niwecząc przy tym wysiłek z kilku ostatnich minut. Patrząc na minimalne FPS, dopiero modele słabsze od X3 8550 zaczynają tracić spory dystans do najwydajniejszych tu wysoko taktowanych procesorów Intela z co najmniej 4 MB pamięci L2. Ostatni w stawce E2140 w pewnych momentach generuje nawet 25 klatek mniej niż QX9770, jednak mimo wszystko zapewnia całkiem płynną rozgrywkę. Kiedy jednak zainstaluje się nieco mniej wydajny akcelerator, to sytuacja może już nie być tak dobra. W teście średniego FPS, osiągane wyniki są bardzo zbliżone aż do X3 8550, a dopiero kolejny procesor w szeregu – E6400 – traci już 4.5 FPS do poprzednika.

Colin McRae: Dirt




Ustawienia: rozdzielczość 1280x1024, detale: high, FSAA x4

Tutaj, tak jak w NFS: Carbon, zacznijmy od minimalnego FPS. W grze tej mamy do czynienia z pewnym podziałem, w którym linia przebiega poniżej Q6600, gdzie minimalna liczba klatek na sekundę spada do poziomu 35 FPS lub niższego. Nie jest to oczywiście żadnym dramatem, gdyż płynność jest cały czas zachowana. Natomiast w przypadku E2140 można już się nieco zaniepokoić otrzymanym wynikiem. W przypadku średniego FPS wyniki wszystkich modeli procesorów są do siebie zbliżone, a różnice oscylują w granicach 10%, co dowodzi, że wąskim gardłem jest tu raczej karta graficzna, a nie CPU.

Quake 4




Ustawienia: rozdzielczość 1680x1050, detale: ultra high, FSAA x4

Quake 4 mimo swoich lat bardzo dobrze potrafi pokazać różnicę w wydajności między procesorami. Może po raz kolejny zabrzmi to nieco monotematycznie, ale i tym razem mamy do czynienia z przewagą Intela w granicach 20-25% w stosunku do najwydajniejszych procesorów od AMD. Z drugiej strony, patrząc na koniec stawki, zamykają ją również procesory Intela – E2140 i E2160 – co po raz kolejny wyraźnie obrazuje fakt, że Core 2 Duo swoją moc czerpie zarówno z wysokiego FSB, jak i ze sporej pamięci L2.

Earth 2160




Ustawienia: rozdzielczość 1280x1024, detale: wysokie, FSAA x4

Earth 2160 – polska strategia czasu rzeczywistego – pozwoliła mi na dokonanie oceny udostępnionych do testów procesorów. Zarówno patrząc na minimalny, jak i maksymalną liczbę klatek na sekundę widzimy zdecydowaną przewagę procesorów Intela. Nawet już mocno leciwy E6400 przy zegarze 2.13 GHz radzi sobie z 4-rdzeniowymi konstrukcjami od AMD. Kolejny punkt dla Intela.

Company of Heroes




Ustawienia: rozdzielczość 1680x1050, detale: najwyższe, FSAA+Aniso

Company of Heroes prezentuje nam dosyć płaski wykres i to zarówno w trybie średniego FPS, jak i minimalnego. Dopiero procesory o wydajności gorszej niż budżetowy E4300 powodują, że GeForce 8800GT nie może w pełni rozwinąć skrzydeł.