Mam dysk samsunga, któremu zdarzyło się to:
Dysk kupiony 1,5 roku temu w Saturnie - zastanawiam się, czy lepiej skorzystać z gwarancji Samsunga, czy też niezgodności towaru z umową? Co waszym zdaniem wypada korzystniej i daje większe szanse na korzystne rozwiązanie problemu?
Forum > Hardware > Reklamacja czy niezgodność towaru z umową?
Wysłane 2013-02-21 00:17
Wysłane 2013-02-21 00:38
Na pewno wysyłając dysk do Seagate dostaniesz nówkę na USB3.0, pewnie jakiegoś Freeagenta czy coś tam co mają aktualnie w ofercie. Niestety gwarancja będzie kontynuowana.
W Media pewnie załatwisz wszystko - kasa, nowy dysk...nie wiem, dysku nie reklamowałem ale generalnie problemów raczej nie robią.
Wysłane 2013-02-21 01:52
@djluke
Gwarancja będzie kontynuowana, ale od momentu wydania nowego dysku znów przez 2 lata za towar będzie odpowiadał ten, kto go wydał - w ty wypadku serwis Seagate.
Wysłane 2013-02-21 02:41
@Maveriq
Hmm a jak to od nich wyegzekwować potem? Kiedy przy weryfikacji wyrzuci Ci Out of warranty...
Wysłane 2013-02-21 07:05
Nie zawsze dostaje się nową gwarancję, tylko w wypadku kiedy dysk jest wymieniony na NOWY, ale serwisy uciekają często od tego i wymieniają na SPRAWNY, a to wydłuża gwarancję tylko o czas pobytu dysku w serwisie (nie mylić z czasem realizacji reklamacji przez np. Saturn w tym wypadku)
Przy reklamacji z tytułu niezgodności musisz jeszcze udowodnić, że taka niezgodność w sprzęcie istniała w momencie zakupu, inaczej odrzucą.
Wysłane 2013-02-21 09:15 , Edytowane 2013-02-21 09:20
Na nowa gwarancje bym nie liczył przy wymianie dysku raczej na kontynuacje starej jestem własnie po wymianie dysku w WD dostałem nowy a gwarancje przedłużyli o 2 miesiące względem starej
edyta///
ze tak apropo nie na temat
bratu w tamtym miesiącu padła pralka po roku użytkowania firmy Candy została wymieniona na nowa i to w dodatku na nowszy model bo tamtej już nie produkują i co gwarancja nie leci od nowa tylko od zakupu tamtej pralki
Dawniej chyba można było liczyć na gwarancje od nowa teraz tylko na kontynuacje starej
Wysłane 2013-02-21 10:02 , Edytowane 2013-02-21 10:04
@クリス& Oczywiście, że masz rację, pominąłem to świadomie bo skupiłem się bardziej na "udowodnieniu, że usterka była w momencie zakupu." Z doświadczenia jednak wiem, że jak się zgłosi na niezgodność to tak czy siak reklamacja jest realizowana, a w przypadu dysków przeważnie kończy się wymianą - czy z nową gwarancją? No to już różnie...
@krymtON Sprawny to pojęcie na potrzeby serwisu - fizycznie dysk dostajesz nowy, ale żeby uniknąć dania nowej gwarancji określany jest inaczej. Czasem jednak się dostaje nową gwarancję, szkoda że nie zawsze...
Wysłane 2013-02-21 10:17
@-ADSO- I nie tylko w przypadku padnięcia sprzętu w ciągu 6 miesięcy od zakupu, kupujący może domniemywać że nowy sprzęt nawet po naprawie będzie się dalej psuł i z tej racji może zarządzać zwrot kasy.
Co do wymiany jak kiedyś pisałem miałem referenta HD 6950 ten po pół roku padł (nie modowany więc gwarancja była uznana), i sprzedawca w tej samej cenie zaproponował mi nowy ten sam model ale innego producenta i z grą, oczywiście mimo że w papierach gwarancyjnych stało że naprawa referenta była po przez wymianę na nową, do tego miałem 2 lata gwarancji dla nowej karty, a że było na moją korzyść więc nie dociekałem na mocy jakiego przepisu tak się stało.
Wysłane 2013-02-21 10:30
@クリス& Pewnie, domniemywać może zawsze, ale tylko dobra wola sprzedawcy w takiej sytuacji coś Klientowi daje, bo jednorazowa usterka nie jest żadną przesłanką co do tego, że sprzęt będzie się dalej psuł. Równie dobrze już sam zakup sprzętu przez Klienta mógłby być przez Niego uznany jako przesłanka mówiąca o tym, że będzie się psuł. Psuć się jest rzeczą normalną - dlatego jest coś takiego jak gwarancja właśnie i sposoby naprawy/doprowadzenia do 100% sprawności towaru.
Przy reklamacjach często jest tak, że w analogicznych dwóch przypadkach Klienci mogą zostać potraktowani w różny sposób, w dalszym ciągu będący zgodny z prawem itp. Takie są przepisy, prawo, procedury...
Wysłane 2013-02-21 12:57
@-ADSO- No to chyba jesteś sprzedawca czy jak, z dwa miesiące temu słyszałem w TVN CNBC, i tam jasno gość mówił o tym co wyżej pisałem, o domniemaniu dalszego psucia się i żądania zwrotu kasy, lub naprawy/wymiany na nowy, oczywiście pod warunkiem że był zakupiony niespełna pół roku wcześniej, bo później jest tylko naprawa lub wymiana na nowy do upłynięcia 2 roku od zakupu.
Wysłane 2013-02-21 14:14
Niezgodność towaru z umową ma to do siebie, że w przypadku wymiany towaru na nowy sprzedawca odpowiada za towar kolejne dwa lata od tego momentu. Gwarancja praktycznie nigdy nie jest "zerowana" tj. trwa od momentu zakupienia towaru, a nie jego naprawy/wymiany.
Wg. ustawy sprzedawca w pierwszej kolejności ma obowiązek doprowadzić towar do zgodności i nie ma obowiązku dokonywania wymiany na nowy - chyba, że towar do takiej zgodności nie może zostać doprowadzony.
Coś takiego jak domniemanie dalszego psucia nie funkcjonuje w prawie.
Jako, że dysk ma ponad półtora roku można spróbować zareklamować na niezgodność ( twoim obowiązkiem jest udowodnienie, że towar był niezgodny w chwili wydania - oczywiście o ile sklep takiej argumentacji zarząda). Jak wszystko pójdzie dobrze dostaniesz nowy dysk, który będziesz mógł zareklamować przez kolejne dwa lata.
Pozdrawiam
Wysłane 2013-02-21 14:25
@kid88 To domniemanie owszem nie ma sensu przy reklamacji z tytułu niezgodności, ale w przypadku typowej procedury reklamacyjnej może przynieść korzyść w postaci wymiany sprzętu, a nie naprawy - niestety na sprawny, a nie nowy, no i też nie jest to częsta procedura serwisów, częściej... Klient dostaje zwrot gotówki, ale to dość długa procedura...
Wysłane 2013-02-21 14:54
Dysk twardy tak czy tak zostanie wymieniony na nowy, kwestia jedynie przedłużenia/zrestartowania gwarancji, rękojmi, niezgodności czy czego tam jeszcze.
Wysłane 2013-02-21 17:42
Powiem wam taką ciekawostkę, że jak składałem płytę główną asusa po roku czasu na zasadzie niezgodności towaru z umową. Sprawę wygrałem w sądzie.. Także niby te 6 miesięcy a jednak po roku również można
Wysłane 2013-02-21 18:22 , Edytowane 2013-02-21 19:22
Trzeba pamiętać o podstawowych rzeczach.
Gwarancja producenta
Dobrowolna deklaracja producenta do serwisowania/naprawy/wymianu swojego produktu. Gdy wysyłany produkt z roszczeń gwarancyjnych gwarant ( w tym przypadku producent) wg. zapisów w umowie gwarancyjnej naprawia lub wymienia na nowy. Gdy produkt zostanie wymieniony nawet na nowy gwarancja NIE BIEGNIE od nowa! Gwarancja jest jedynie przedłużana o czas, kiedy nabywca nie mógł korzystać z produktu a więc o czas przebywania sprzętu w serwisie
Gwarancja konsumencka
Gwarancja udzielana przez sklep sprzedający produkt producenta, który nie ma serwisu w Polsce. Ważne są warunki tej gwarancji odnośnie naprawy/wymiany
Niezgodność towaru z umową
Każda osoba fizyczna ma prawo do roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie do 2 lat od daty zakupu produktu. Należy pamiętać, że kupujący NIE MA PRAWA żądać zwrotu gotówki. Sposób rozpatrzenia roszczeń leży po stronie sprzedającego. Gdy ten potwierdzi fakt wystąpienia zgłoszonej wady towar może naprawić, wymienić lub zwrócić pieniądze. Trzeba pamiętać, że sprzedający ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonego roszczenia.
Niezgodność towaru z umową nie przysługuje firmom. Firmy maja 12 miesięczną rękojmię.
Ważnym aspektem jest też sposób roszczeń. Gdy wyślemy produkt na reklamacje (najczęściej rozumiane, jako gwarancja) i stwierdzimy, że produkt jednak chcemy załatwić z niezgodności to nie możemy zmienić toku roszczenia. Sprzedający pierw rozpatrzy zgłoszoną sprawę i dopiero po jej rozpatrzeniu można podejść do kolejnego roszczenia.
Jest to zasadniczo ważne, gdy kupujemy towar na odległości i jako osoby fizyczne (nie przysługuje firmom) mamy 10 dni na zwrot towaru. Należy pamiętać, iż zwracany towar nie może nosić znamion użytkowania, itp.
Ehh się napisałem, mam nadzieje ze się nie pomyliłem xD
Wysłane 2013-02-23 10:55
@qruby
Jak się to ma, do masy sprzętu z roczną gwarancją producenta w sklepach?
Jakoś nigdy nie korzystałem z rękojmi, no ale sprzedawcy/sklepy faktycznie wykładają kasę z własnej kieszeni?
Wysłane 2013-02-23 13:32
@slawko jak już pisałem GWARANCJA to dobrowolna deklaracja producenta lub sprzedawcy.
Natomiast każdy sprzedawca odpowiada przez 2 lata od daty sprzedaży z roszczenia niezgodności towaru z umową.
Niezgodność towaru z umową nie przysługuje firmom one maja 12 miesięczną rękojmię.
Kto jest online: 0 użytkowników, 209 gości