Sailfish OS zyskał w firmie Sony swojego pierwszego oficjalnego dewelopera. http://mobtech.interia.pl/news-smartfon-sony-z-nowym-systemem-operacyj... Sony Xperia X ma już oficjalnie nowy system na pokładzie. Więcej o systemie: https://www.dobreprogramy.pl/kyrol/Przewodnik-po-Sailfish-OS-2.0,72708...
Forum > Kącik Linuksa i Androida > Sailfish OS
Wysłane 2017-08-29 08:18
Wysłane 2017-08-29 08:52 , Edytowane 2017-08-29 08:58
@kotin
tyle że: "W teorii, system obsługuje aplikacje na Androida, jednak w praktyce tylko część z nich będzie działała poprawnie." - czyli dziekuję, dobranoc, temat zamknięty. Kolejny ambitny projekt, który poległ po tym zdaniu.
Jeśli nawet Microsoft nie przebił się przez duopol Google-Apple, nie przebije się wg mnie już nikt inny dekady całe...
btw: sam system z tego co widzę prezentacje i filmiki - pierwsza klasa, no świetnie wykonany, rozbudowany, Linux pełną gebą ze ślicznym nie przewalonym graficznie interfejsem. Tyle że skończy jak wszystko.
Wysłane 2017-08-29 12:22
@straszny
Podajesz argument słuszny o ogromnej wagi - faktycznie bez pełnego aplikacji sklepu, system operacyjny jest do niczego. Tak poległy inne też systemy. Nawet miałem jeden telefon z takim systemem - Bada. System jak system, pewnie dobry, ale wybór aplikacji w sklepach Googla i Apple'a przeważył.
Tu jednak - mimo ogromnego prawdopodobieństwa że masz rację, jeszcze za wcześnie żeby skreślać go od razu.
Czemu? Już tłumaczę jakie widzę szanse. (Niewielkie może, ale...).
- Część aplikacji na Androida działa, czyli przy pewnej konsekwencji i środkach na przetrzymanie, w sklepie tego systemu mogą się aplikacje pojawić. Bo skoro część działa z marszu, to pozostałe będzie można tanim kosztem i małym nakładem pracy do tego systemu uzdatnić.
- Twórcy systemu obiecują unikać największej zalety, ale i wady Androida - jego elastyczności i dowolności przeróbek. Jeżeli tego dotrzymają, wzrośnie ogromnie bezpieczeństwo systemu i powszechność aktualizacji. Gdy Android startował, nie było to takie ważne. Z podatności na nakładki, na przeróbki, zrobił cnotę, zyskującą mu rynek. Do czasu - teraz bezpieczeństwo i możliwość aktualizowania u źródła jak u Apple jest ważniejsze.
Nie wiem czy powiedzie się wprowadzenie Sailfish OS na rynek, ale próba ciekawa i nawet jak nie wypali, wpłynie zapewne na politykę Googla, który już przecież próbuje dyscyplinować rynek Androida.
Wysłane 2017-08-29 13:44
Ja tam kibicuje - gogle trochę za bardzo urosło w siłę (a sam system pod względem bezpieczeństwa pozostawia wiele do życzenia) , a iOS ogranicza się do produktów jednej firmy (choć sam w sobie jest fajny i bezpieczny to co do urządzeń - nie jest to to czego szukam)
Nie potrzebuje sklepu pełnego aplikacji - zwłaszcza że sklep googla w przeciwieństwie do Appla jest zasyfiony pseudo działającymi programami (choć sporo jest też tych OK to jednak czasami ciężko wybrać właściwie)
Wysłane 2017-08-31 09:01
Google dąży (Apple na razie się opiera z wiadomych powodów :)) do zmarginalizowania sklepu.
W przyszłości sklep może nie być potrzebny (lub być tylko wyszukiwarką/katalogiem aplikacji.
OK. Za daleko powiedziane.
Ale znakomita większość mniej wyrafinowanych aplikacji (głównie hybrydowych:
uruchomianych we wbudowanej przeglądarce WWW) będzie mogła być całkowicie serwowana
przez serwer WWW bez wstawiania jej do sklepu.
Chodzi o technologię PWA (Progressive Web Apps)
[LINK]
Wysłane 2017-08-31 09:26
@adir
a skąd Ci się wzieło że że Google dązy do marginalizowania sklepu? Wg obecnych trendów w iT zarobek na usługach z iTunes i Google Play szybuje w górę i obydwa giganty chca przejść z nacisku zarobku z hardware na właśnie usługi sklepów.
Raczej bym powiedział zupełnie odwrotnie - idzie dekada szału na AR. Appek całkowicie związanych ze sklepami obydwu ekosystemów, i w czymś takim SailfishOS, który ani AR nie obsługuje ani nie ma natywnych appek do tego, nie ma co szukać na rynku.
Wysłane 2017-08-31 19:41
Bo promuje trend aplikacji, który nie potrzebują zupełnie sklepu.
Być może chcą ograniczyć ilość mało znaczących aplikacji typu wyświetlanie wydarzeń/wyszukiwarki
ze strony X. Które są najczęściej robione w technologii hybrydowej.
Na tego typu aplikacjach nic lub niewiele (reklamy) zarabiają.
Apple, który ma dużo większą jakość aplikacji i mniej bezpłatnych - PWA za bardzo nie interesuje.
Tutaj IMHO ciekawe info w tym temacie.
[LINK]
Wysłane 2017-09-12 11:29 , Edytowane 2017-09-12 11:31
@BartekW
na iOS jest dramatycznie mniej aplikacji darmowych, bo Apple bardzo ostro terroryzuje piszących jesli chodzi o spam reklamowy - nie ma w appkach wyskakujących reklam, irytująco migających dołów ekranu, czy zaskakujących miejsc, gdzie nagłe klikniecie przenosi Cie w jakieś odbyty internetu. Samo Apple ma niezwykle surowy system kontroli appek i na ogół działa to rewelacyjnie.
za to jest bardo dużo appek za złotówkę. Biorąc pod uwagę ich jakość i to ze kazda appka po jednorazowym zakupie bedzie działać z dowolnie dużą ilością urządzeń iOS, nie widzę problemu.
przy tym developerzy, szczególnie małe firemki czy ludzie chcących życ z spisania na ekosystem Apple mają dużo lepiej niż w Guglowych systemach, bo dużo łatwiej o monetyzację programów/gier
Wysłane 2017-09-13 10:33 , Edytowane 2017-09-13 10:35
@emitar
Tak, i Tak jak napisałem jest ich "dramatycznie mniej" co może stwierdzić każdy człowiek po dniu kontaktu z Apple Store i dniu z Google play.
W AppStore dominują appki za minimalną opłata i to jest dla mnie super. Byłem strasznie zmęczony spamem reklamowym w Google
Wysłane 2017-09-13 10:43
@straszny
Dramatycznie mniej nie odnosi się do 'aplikacji darmowych'?
Czyli Google be bo darmowe aplikacje mają reklamy, Apple ok bo w płatnych nie ma reklam? Nie kojarzę (mało aplikacji używam), aby w płatnych wersjach były reklamy. Znasz taką?
Wysłane 2017-09-13 11:36 , Edytowane 2017-09-13 11:37
@emitar
Czyli Google be bo darmowe aplikacje mają reklamy, Apple ok bo w płatnych nie ma reklam?
no tak, dokładnie o to mi chodziło.
Appki pisane pod Google Play, przez niską monetyzację appek płatnych sa pisane najcześciej z reklamami bo to jedyna droga do zarobienia kasy przez programistę. Tyle że upierdliwa dla usera. Na dodatek często appki nie mają wariantu "zapłać 1 zł i znikną reklamy" tylko masz wariant darmowy i tyle.
Appki pisane głównie pod AppStore nie mają tego problemu, userzy przyzwyczajeni są do płacenia małych sum za appki i programiści łatwiej mają z monetyzacją swojej pracy
Kto jest online: 0 użytkowników, 99 gości