Swego czasu czytałem test z którego jasno wynikało, że paliwo wysokooktanowe nie tylko nie daje żadnych bonusów w postaci mocy silnika ale niejednokrotnie zmusza go do bardziej wyżyłowanej i nienaturalnej pracy. Konsekwencja jest taka, że silnik dostaje po dupie, spada jego żywotność i jeszcze zamiast "mieć więcej koni" ma ich mniej - musi się nagimnastykować aby dostosować parametry pracy. Czysta fizyka i logika. Nie chce mi się szukać tego artykułu w sieci i nie pamiętam gdzie to czytałem.
W USA tankuje się 87 oktanów (chyba max 92).
Z racji tego, że znam drugą stronie medalu (stacje, składy paliwowe) mam nieco inne spojrzenie na świat paliw. Znam te wszystkie majstersztyki handlowców i marketingowców. Liczy się tylko zysk ze sprzedaży droższego paliwa.
V-power, Verva etc. siedzą sobie razem w jednym dole i tylko dostają inną nazwę w zależności od cysterny, która ją z tego dołu wywozi - tak więc zalecam chłodne spojrzenie i sceptyczne podejście do tych wynalazków. Jako kierowca, który w swoim życiu zrobił pół miliona kilometrów mogę powiedzieć, że różnicy nie ma ;)
Forum > Tematy dowolne > Paliwa premium vs tanie które się bardziej opłaca?
Wysłane 2014-05-06 10:49
Wysłane 2014-05-06 11:08 , Edytowane 2014-05-06 11:08
@alii Albo wcześniej zatankowałeś jakieś chrzczone paliwo, albo tego dnia jechałeś bardziej płynnie. Ot cała tajemnica.
Ja tam nie zauważyłem różnic, tankując różne rodzaje paliw, w żadnym aucie.
Wysłane 2014-05-06 11:20 , Edytowane 2014-05-06 16:11
Przecież można zwiększyć ilość oktanów dolewając sobie odpowiedni płyn. Kiedyś dawali Jodynę lub Anilinę. Potem Tetraetyloołów, Pentakarbonylek żelaza, MMT. A teraz dają np. etanol, albo toluen czy kumen.
Wszystkie te utleniacze powodują większe lub mniejsze negatywne efekty pracy silnika. I służą uzupełnieniu liczby oktanowej w przypadku spalania stukowego. Stosowanie paliw o podwyższonej sztucznie liczbie oktanowej, bez wyraźnej potrzeby jest szkodliwe dla silnika i środowiska.
0.5 litra toluenu można kupić za 5zł. Hurtowo pewnie za 2 zł litr. A wystarczy dolać pewnie 1/10 i mamy mega-suepr-hiper-turbo paliwo i już można sprzedawać droższe paliwo.
Kupcie sobie Trabanta albo Syrenkę to bardzo szybko zobaczycie różnicę dla poszczególnych paliw. W nowych pojazdach kąt wyprzedzenia zapłonu jest dobierany na podstawie danych z sond lambda i innych czujników.
Wysłane 2014-05-06 11:27
@spider_co - być może to zbieg okoliczności, a może to zależy od wielu czynników co do tego co wcześniej lałem to 95 na orlenie bo mam najbliżej z domu
Wysłane 2014-05-06 11:39 , Edytowane 2014-05-06 11:39
To, co Szmalik napisał, to sama prawda. Większa liczba oktanowa to po prostu większa długość łańcucha oktanowego, powodująca, że benzynie trudniej o zapłon - stosuje się po to, żeby paliwo nie zapaliło się jeszcze przed planowanym zapłonem w wyniku wysokiej temperatury i ciśnienia, a dopiero po wywołaniu przez świecę iskry.
Dlatego Ford Mustang GT500 legitymujący się mocą 500KM po sprowadzeniu do Europy i zatankowaniu 95 ma... prawie 500KM.
Ale jest druga strona medalu - wyższa liczba oktanowa nie pomaga, ale ogólna lepsza jakość (czystość) paliwa i jego świeżość (to nie dotyczy diesla) tak. Stąd czasem jakieś niewielkie różnice mogą być.
Na niektórych stacjach warto tankować właśnie 95 ze względu na to, że szybciej schodzi, więc dostawa jest częstsza i paliwo jest świeże, a 98 możemy zatankować "zwietrzałą". Nie wiem, jak to wyjaśnić od strony technicznej, ale benzyna się starzeje, dlatego np. jest taki problem z odpaleniem wiosną kosiarki spalinowej na resztkach paliwa z poprzedniego sezonu.
Wysłane 2014-05-06 23:50 , Edytowane 2014-05-07 00:04
Zatankowany pełny bak Vervy.
1.9 TDI 90 KM, pojemność baku 55 litry, katalogowe spalanie 5.0l, według raportów w necie 5.7l
Jazda cyklem mieszanym (powyższe statystyki też tyczą się cyklu mieszanego) w lutym.
Jak wspomniałem wcześniej, wydawało mi się nie raz, że robię więcej km na lepszym paliwie.
Sami oceńcie.
Klik
Tylko proszę mi się nie śmiać z kurzu, to wina ładnego zimowego słońca!
Wysłane 2014-05-07 00:27 , Edytowane 2014-05-07 00:29
Czyli znając VAGa realnie około 6,5 :)
No nie kierujcie się ludzie spalaniem pokazywanym przez komputery w samochodach, one nie mają pojęcia, ile spalają.
Leon szwagra, jak nim jeździłem, to pokazywał 4,9, a w rzeczywistości spalił 6, Stilo żony pokazuje 6,5, a spala 7,3 (LPG), C5 1.6 HDI taty pokazuje 5,5, spala ponad 6. Jak pożyczyłem od koleżanki Focusa 1.6 16v, to komp z mojego tripa pokazał 6, a spalił ponad 7.
A rekordzista, jakiego znam, to kolegi A6 2,5 TDI 170KM, który mówił, że komp mu zwykle około 6 pokazuje, a realnie mu wychodzi prawie dycha.
Wysłane 2014-05-07 01:10 , Edytowane 2014-05-07 01:25
A gdzie Ty widzisz u mnie komputer pokładowy?
Nie opowiadaj bajek czy mitów. Zawsze spokojnie dobijam do 1k km na jednym baku. Spalanie 6.5l, to dla mnie wartość z kosmosu.
Wysłane 2014-05-07 07:50 , Edytowane 2014-05-07 07:54
Poranne sprostowanie: W nocy napisałem pod wpływem sporej ilości Jasnej Pełnej strony mocy i na załączonym przez Netmana obrazku widziałem tylko jedno wielkie 6,5l Przy czym mam nieodparte wrażenie, że wczoraj na tym obrazku była niższa temperatura (5,6l).
Ale zaraz to twierdzisz zrobiłeś 1.9TDI na 55 litrach 2400km?
Wartości spalanie, które podałem, to żadne bajki, wszystko się zgadza.
Nie kumam Pi, czemu miałby rozpoznawać, patrzę na swój post na lekkim kacu, może jeszcze czegoś nie widzę.
Wysłane 2014-05-07 21:18 , Edytowane 2014-05-07 21:20
@Maveriq
Chyba jeszcze Cię trzyma.
Tam nie ma 2400km, tylko 241 km.
@ Ignacek 9
Dokładnie o to chodziło.
Zrobione 241 km od pełnego tankowania. Chciałem wyjechać do końca bak dla lepszego porównania, ale ojciec niespodziewani mi zatankował.
Wysłane 2014-05-08 11:11
Chyba jeszcze Cię trzyma.
No jak miało nie trzymać, zobacz ile h po spożyciu ponownie pisałem :)
W każdym razie to też nic nie mówi. Spróbuj następnym razem przejechać te np. 200km i zatankować ponownie do pełna, żeby w jedyny realny sposób sprawdzić, ile w tym czasie spalił.
Wysłane 2014-05-25 00:25 , Edytowane 2014-05-25 00:34
Robię ponownie test na vervie. Zobaczmy co z tego wyjdzie po ponownym zatankowaniu. Jak do tej pory tak to wygląda.
Dodam, że jeżdżę dość dynamicznie i nieco daleko mi do eco drivingu.
https://www.dropbox.com/s/zm03o9miwp1xz1d/20140524_225508.jpg
W sumie niemal jestem już przekonany, że robię więcej km na lepszym paliwie.
Kto jest online: 0 użytkowników, 196 gości