DirectX 11 - czego możemy się spodziewać

Premiera DirectX 11 już za pasem. Nowe API zadebiutuje 22-ego października wraz z oficjalną premierą Windows 7. Będzie też dostępne dla Windows Vista. Jednym z kluczowych jego elementów jest DirectX Compute, czyli możliwość wykorzystania mocy obliczeniowej kart graficznych do skomplikowanych obliczeń równoległych. Nowy element, Compute Shader, będzie można wykorzystać zarówno do zaawansowanego przetwarzania renderowanego obrazu, np. do raytracingu czy post procesingu ale również do innych celów. Compute Shader może zająć się obliczaniem fizyki w grach czy sztucznej inteligencji, niezależnie od producenta karty graficznej. Będzie też wspomagał dekodowanie, transkodowanie i upscalowanie obrazu wideo.
Cztery kluczowe elementy nowego API to:
1. Zwiększona równoległość obliczeń
2. Zwiększona precyzja stało i zmiennoprzecinkowa obliczeń
3. Ścisła integracja pomiędzy Compute Shaderem i potokiem renderującym
4. Zwiększona łatwość programowania i efektywność wykorzystania dostępnej pamięci
DirectX 11 będzie zawierał w sobie wszystkie instrukcje z DirectX 10 i 10.1. Oto jak wygląda zgodność sprzętu i API:
- Shader Model 4.0 -> Karta DirectX 10 lub nowsza
- Shader Model 4.1 -> Karta DirectX 10.1 lub nowsza
- Shader Model 5.0 -> Karta DirectX 11
Więcej o DirectX 11 napiszemy zapewne przy okazji premiery nowych kart graficznych ze wsparciem dla tego API.