Hydra 100 zrewolucjonizuje rynek multi GPU ?

Lucid, to firma, która jakiś czas temu zapowiadała przygotowanie nowej technologii zapewniającej niemal stuprocentowe skalowanie się multi GPU. Pewnie nikt by o tym nie wspomniał, gdyby nie fakt, że Intel wyłożył 50 milionów dolarów na badania nad tą technologią dla Lucida. Na IDF firma ta zaprezentowała działający układ Hydra 100 (jeszcze w wersji Alpha), który zrobił na oglądających go duże wrażenie.
Obecne technologie SLI i CrossFire bazują na bardzo prostych algorytmach rozkładania pracy pomiędzy układy GPU. Tryb AFR czyli naprzemienne renderowanie klatek przez GPU0 i GPU1 teoretycznie powinien być wydajny, w praktyce okazuje się, że wiele silników graficznych jest bardzo opornych na tą metodę. Drugi tryb to SFR polegający na podzieleniu jednej klatki między dwa GPU. W praktyce SFR jest jednak sporo mniej wydajny niż AFR, choć zapewnia lepszą kompatybilność. Wszystkie inne stosowane w SLI/CF metody są różnymi wariantami tych dwóch podstawowych.
Jak działa SLI/CF każdy zapewne miał okazję się przekonać. Rezultaty są nieprzewidywalne i oferują skalowalność od 0% do 90% (najczęściej są to wartości poniżej 50%). Znane są też przypadki gdy tryb SLI/CF powoduje kłopoty i w efekcie wydajność jest niższa niż na jednej karcie.
I tutaj wchodzi Lucid z Hydrą 100, rozwiązaniem niemal doskonałym. Jest to układ, który w systemie widziany jest jako urządzenie PCI-e. Jego zadanie nie jest łatwe. Hydra 100 najpierw przechwytuje kod przeznaczony dla GPU, a na dziś potrafi obsłużyć API DirectX 9, 10, 10.1 oraz OpenGL. Następnie, przy użyciu skomplikowanych i opatentowanych przez Lucid algorytmów rozbija scenę tak, aby na każdym z dostępnych GPU nie było wąskich gardeł. Następnie odpowiednio zoptymalizowany kod przesyła do renderingu do API i GPU, a następnie odbiera wyniki z GPU i montuje całą klatkę. Przy okazji zbiera informacje o szybkości renderowania przez poszczególne GPU i wykorzystuje je do optymalizowania kolejnych klatek.
Hydra 100 ma przełącznik na 48 linii PCI-E, z czego 16 wykorzystuje dla siebie, pozostałe może rozdysponować dla kart graficznych w trybie x16/x16 lub x8/x8/x8/x8. Układ pracuje z każdym GPU, warunkiem jest jednak to aby dane GPU używały tego samego sterownika. Co ciekawe, mogą to być kompletnie różne GPU tej samej firmy np. GeForce 9800GTX + GeForce 8600GT itd. Hydrze to nie przeszkadza, podzieli kod tak aby obciążyć w 100% obie karty.
Hydra 100 jest niewielkim chipem, który pobiera niecałe 5W i do pracy nie wymaga radiatora ! Lucid widzi zastosowanie Hydry 100 w dwóch przypadkach.
- na płycie głównej
- na kartach multi GPU np. Radeon HD 4870X2
Zamontowanie Hydry 100 na płycie głównej daje duże możliwości. To nie tylko ogromne zwiększenie wydajności wielu kart graficznych pracujących w multi GPU ale także możliwość pracy dowolnych kart na dowolnym chipsecie, na przykład SLI na chipsetach Intela i AMD !
Hydra to także duża ulga dla piszących sterowniki pod multi GPU. Nie potrzebne będą już specjalne profile i tu widać dlaczego Intel wyłożył na to pieniądze (Larabee będzie kartą multigpu o bardzo wielu rdzeniach).
Na IDF pokazywano Hydrę 100 w akcji z dwoma kartami GeForce GTX 260 w grach Unreal Tournament 3 i Crysis (40-60 FPS). Gry pracowały w 1920x1200, według relacji świadków chodziły bardzo płynnie i robiły spore wrażenie na oglądających. Nie było też żadnych efektów opóźnień pomiędzy ruchem myszką i klawiaturą, a renderowanym obrazem.
Finalna wersja Hydry 100 będzie gotowa w pierwszym kwartale 2009 roku. Podobno jeden z większych tajwańskich producentów płyt głównych już zainteresował się możliwością montowania tego układu na swoich płytach głównych.
Na razie trudno ocenić jak dobra jest Hydra 100. Jeśli w finalnym produkcie potwierdzą się obecne zapowiedzi o doskonały skalowaniu dowolnych multi GPU to czeka nas prawdziwa rewolucja.