NVIDIA GeForce GRID i VGX – sposób na granie w chmurze

Świat gier wkracza dziś w nowy wiek – to właśnie dzisiaj firma NVIDIA zaprezentowała GeForce GRID, czyli platformę do gier w chmurze, dzięki której operatorzy serwisów oferujący gry jako usługę mogą strumieniować gry nowej generacji do praktycznie każdego urządzenia, bez opóźnień spotykanych w bieżących rozwiązaniach. Dzięki platformie GeForce GRID usługodawcy oferujący gry jako usługę mogą udostępniać klientom gry z zaawansowanymi efektami graficznymi i minimalnymi opóźnieniami, a jednocześnie zmniejszyć własne koszty operacyjne, w tym w szczególności koszty energii. Z kolei gracze otrzymają możliwość grania w najnowsze, nawet najbardziej zaawansowane gry na dowolnym urządzeniu podłączonym do Internetu, w tym również na telewizorach, smartfonach i tabletach pracujących pod kontrolą systemów iOS i Android. (Dalej)...
Nowa platforma jest oparta na procesorach graficznych GeForce GRID firmy NVIDIA, które obsługują technologię strumieniowania o wyjątkowo niskim opóźnieniu, a także współpracują ze specjalnym oprogramowaniem do obsługi grafiki w chmurze. Te rozwiązania znacząco odmienią ekonomikę i wrażenia z rozgrywki w chmurze, umożliwiając firmom dostarczającym gry jako usługę obsłużenie skalowalnych centrów danych mniejszym kosztem, który będzie bliższy kosztowi utrzymania usług strumieniowania filmów.
Procesory graficzne GeForce GRID firmy NVIDIA
Dzięki wysokowydajnej architekturze NVIDIA Kepler procesory GeForce GRID firmy NVIDIA minimalizują pobór energii, a także obsługują kodowanie do ośmiu strumieni gier jednocześnie. Nowe rozwiązania umożliwią ekonomiczne skalowanie oferty usługowej dostawców, a w konsekwencji pozwolą firmom na obsłużenie nawet do kilku milionów graczy jednocześnie.
Nowa karta została wyposażona w dwa procesory graficzne oparte na architekturze Kepler, a każdy z nich został wyposażony we własny koder. Łącznie posiadają one 3 072 rdzenie CUDA i zapewniają wydajność shaderów na poziomie 4,7 teraflopa. Dzięki tej mocy usługodawcy mogą renderować zaawansowane graficznie gry w chmurze i kodować strumień obrazu z gry bezpośrednio na procesorze graficznym, uzyskując większą liczbę strumieni gier z każdego serwera. W porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami pobór energii serwera na każdy strumień gry został zmniejszony o połowę – to bardzo ważna cecha dla firm utrzymujących własne centra danych.
Wyjątkowa szybkość strumieniowania
Technologia szybkiego strumieniowania pozwala na przechwycenie i kodowanie klatki gry w jednym przebiegu, zmniejszając opóźnienia generowane przez serwer do zaledwie 10 milisekund, czyli mniej niż jednej dziesiątej mgnienia oka. Połączenie technologii szybkiego przechwytywania klatek, renderowania równoległego oraz jednoprzebiegowego kodowania sprawia, że platforma GeForce GRID generuje strumienie gry o wyjątkowej płynności.
Technologia redukcji opóźnień wbudowana w procesory graficzne GeForce GRID ogranicza spowolnienia spowodowane dużymi odległościami między komputerem źródłowym a docelowym – gracze będą mieć wrażenie, że grają na superkomputerze stojącym pod biurkiem, mimo, że tak naprawdę jest on oddalony o wiele kilometrów.
GeForce GRID – przepis na wirtualną konsolę do gier
Na konferencji GTC, firmy NVIDIA i Gaikai zaprezentowały wspólnie wirtualną konsolę do gier, składającą się z inteligentnego telewizora LG Cinema 3D z aplikacją Gaikai, który podłączono do procesora graficznego GeForce GRID zainstalowanego w serwerze położonym 16 km od miejsca prezentacji. Wystarczyło podłączyć do telewizora kabel sieciowy oraz bezprzewodowy kontroler do gier na USB i rozpocząć rozgrywkę w zaawansowaną grę PC, bez jakichkolwiek opóźnień.
NVIDIA VGX
Firma NVIDIA zaprezentowała dziś również platformę NVIDIA VGX, która umożliwi działom IT przedsiębiorstw tworzenie wirtualnych środowisk uzupełniając każde stanowisko pracy o funkcjonalność i wydajność procesora graficznego.
Platforma NVIDIA VGX funkcjonująca w centrum danych zapewni pracownikom dostęp do prawdziwego komputera PC w chmurze za pomocą dowolnego urządzenia – terminala, laptopa, tabletu lub smartfona – i dowolnego systemu operacyjnego. Środowisko wirtualne akcelerowane przez technologię VGX cechuje się wyjątkowa płynnością i obsługuje pełną gamę aplikacji, które do tej pory można było uruchomić wyłącznie na fizycznym komputerze PC.
Technologia VGX firmy NVIDIA umożliwia pracę w środowisku wirtualnym akcelerowanym przez procesor graficzny, zapewniając wygodę obsługi i możliwości bliskie fizycznemu komputerowi PC. Dzięki funkcjom zarządzania wirtualnymi maszynami oraz wyjątkowo niskiemu czasowi reakcji zdalnego pulpitu, to rozwiązanie umożliwia też pracę z narzędziami do modelowania 3D i symulacji, które do tej pory były zbyt wymagające jak na możliwości dotychczasowych środowisk wirtualnych.
Integracja platformy VGX w sieci korporacyjnej umożliwia swobodne wdrożenie strategii „BYOD” (ang. Bring Your Own Device), zakładającej możliwość obsługi osobistych urządzeń użytkowników w ich miejscu pracy. Każde z tych urządzeń może teraz obsłużyć wirtualny pulpit komputera PC zapewniający taką samą funkcjonalność, jak ich komputer biurkowy. Platforma zmniejsza również koszty infrastruktury IT, zwiększając bezpieczeństwo danych i minimalizując złożoność struktury centrum danych.
Platforma VGX rozwiązuje główne problemy przedsiębiorstw o światowym zasięgu, które muszą opanować koszty obsługi infrastruktury, a także chciałyby użyć zasobów IT w celu osiągnięcia większej konkurencyjności i zwiększenia wydajności i przyśpieszenia procesu wprowadzania produktów na rynek. Wdrożenie środowisk wirtualnych może również zminimalizować zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji, które są częstym problemem przy współdzieleniu ważnych danych i własności intelektualnej między pracownikami rozrzuconymi po całym świecie.
Technologia NVIDIA VGX została utworzona na podstawie trzech kluczowych, przełomowych technologii:
· Karty NVIDIA GVX – specjalnie zaprojektowane z myślą o obsłudze dużej liczby użytkowników i energooszczędności. Pierwsza dostępna karta VGX firmy NVIDIA jest wyposażona w cztery procesory graficzne i 16 GB pamięci. Karty VGX są przeznaczone od montażu w standardowych gniazdach PCI Express płyt serwerowych.
· NVIDIA VGX GPU Hypervisor – warstwa programowa, która integruje się z komercyjnymi hipernadzorcami, takimi jak Citrix XenServer, umożliwiając wirtualizowanie i współdzielenie procesora graficznego.
· NVIDIA User Selectable Machines (USM) – funkcja zarządzania, dzięki której firmy mogą skonfigurować funkcje graficzne środowiska wirtualnego dla każdego użytkownika sieci z osobna, dostosowując je do ich potrzeb. Dzięki standardowi USM firmy NVIDIA przedsiębiorstwa mogą zapewnić użytkowników wygodę obsługi bliską typowemu komputerowi PC, a także rozbudowaną wydajność stacji roboczej umożliwiającą modelowanie 3D i wykonywanie projektów inżynieryjnych na procesorach graficznych NVIDIA Quadro lub NVIDIA NVS.
Serwer wyposażony w kartę VGX firmy NVIDIA może obsłużyć do 100 użytkowników jednocześnie, znacznie zwiększając zagęszczenie użytkowników na serwer w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami wirtualnych pulpitów (VDI). Platforma VGX mityguje również wiele problemów charakterystycznych dla tradycyjnych rozwiązań VDI, takich jak duże opóźnienia, powolna praca wirtualnego środowiska i ograniczone wsparcie dla aplikacji.
Platforma wyposażona w technologię VGX zapewnia dostęp do pełnoprawnych, interaktywnych środowisk i aplikacji, które zachowują się jakby pracowały na prawdziwym komputerze PC, każdemu użytkownikowi w organizacji – zarówno pracownikom umysłowym, jak i projektantom.
Karty NVIDIA GVX
Karty VGX firmy NVIDIA są pierwszymi procesorami graficznymi na świecie zaprojektowanymi z myślą o centrach danych. Pierwsza karta VGX firmy NVIDIA jest wyposażona w cztery procesory graficzne z 192 rdzeniami CUDA® i 4 GB pamięci na bufor ramki każdy. Karty zostały zaprojektowane z myślą o pasywnym chłodzeniu i montażu w istniejących platformach serwerowych.
Rozwiązania VGX zapewniają użytkownikom wiele nowoczesnych funkcji, takich jak wirtualizacja sprzętowa, która umożliwia współdzielenie jednego procesora graficznego między wieloma użytkownikami wirtualnych środowisk, który zapewnia obsługę interaktywnych funkcji graficznych i umożliwia zmniejszenie charakterystycznych opóźnień zwirtualizowanego środowiska. Ponadto przeprojektowana technologia shaderów jest bardziej energooszczędna.
NVIDIA VGX GPU Hypervisor
Hipernadzorca firmy NVIDIA pozwala na udostępnienie standardowego sprzętu komputerowego wielu użytkownikom i umożliwia zarezerwowanie niezbędnych zasobów wszystkim wirtualnym maszynom pracującym na pojedynczym serwerze. Dzięki hipernadzorcy jeden serwer może obsłużyć nawet pięciokrotnie większą liczbę użytkowników, zapewniając przy tym obsługę efektów graficznych i wydajność procesora graficznego, dzięki którym środowiska wirtualnego praktycznie nie ustępują fizycznym stacjom roboczym.
Wiodący producenci rozwiązań wirtualizacyjnych, tacy jak firma Citrix, pracują już nad integracją tej nowej technologii we własnych produktach, dzięki czemu pełna obsługa akceleracji funkcji graficznych będzie już niedługo dostępna w pełnej gamie produktów VDI tych firm.
NVIDIA User Selectable Machines (USM)
Technologia USM sprawia, że firma stosująca platformę VGX firmy NVIDIA może dostarczyć zaawansowane możliwości profesjonalnych procesorów graficznych wszystkim pracownikom, którzy ich potrzebują. Dzięki temu działy IT w przedsiębiorstwie mogą z łatwością obsłużyć wiele rożnych rodzajów użytkowników za pomocą pojedynczego serwera.