Nvidia pracuje nad błędem spowalniającym karty serii 8800

Od dłuższego już czasu na wielu forach internetowych poświęconych sprzętowi komputerowemu pojawiały się informacje o błędzie w kartach Geforce 8800, powodującym znaczne spowalnianie działania gier po dłuższym okresie gry. Spowolnienia pojawiały się losowo i powodowały spadek FPS nawet o połowę. Jedynym sposobem na poprawę działania gry, było wciśnięcie kombinacji ALT+TAB powodującej zminimalizowanie gry i przełączenie ekranu do Windows. Dzięki temu system wymuszał przeładowanie wszystkich tekstur w pamięci karty graficznej i tym samym na jakiś czas efekt spowolnienia znikał. Pomimo tego, że wielu użytkowników negowało istnienie błędu zwalając winę na fakt, że najpopularniejszy Geforce 8800 miał „tylko” 320MB, problem nie dotyczy jedynie tego modelu i obecny jest w całej serii 8800. Jak się okazuje Nvidia po dłuższym czasie w końcu przyznaje się do istnienia problemu, który spowodowany jest złym zarządzaniem pamięci przez chip G80.
Problem wynika z tego, że z niewiadomych przyczyn pewien błąd powoduje pozostawienie nieużywanych tekstur w pamięci karty graficznej, oraz pamięci systemowej tym samym powodując, że po jakimś czasie karcie graficznej kończy się pamięć i dostaje „zadyszki” doczytując tekstury z dysku twardego. Przedstawiciele Nvidii obiecują, że nowy sterownik, który poprawi błąd z zarządzaniem pamięci pojawi się pomiędzy końcem sierpnia, a połową września, jednak znając życie można się spodziewać przesunięcia tego terminu nawet do października. Na razie użytkownikom pozostaje jedynie kombinacja ALT+TAB. Zastanawiające jest jednak to czy błąd ten nie jest przypadkiem związany z nietypową ilością pamięci na kartach 8800, które z zerwały z tradycyjnym podwajaniem ilości pamięci co generację-dwie.