2010-02-25 06:01
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
91
ATI Radeon HD 5830 - wypełnianie luki
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
AMD, wprowadzając na rynek karty z serii Radeon HD 5850 i 5770 pozostawiło między nimi bardzo dużą przestrzeń, zarówno w wydajności jak i w cenie. Przestrzeń tą wypełniała do tej porty karta z poprzedniej serii, Radeon HD 4890. W końcu nadszedł czas aby umieścić tu produkt generacji DirectX 11 o którym od miesiąca krążyły różne, jak się okazuje, nie do końca prawdziwe plotki. Radeon HD 5830, bo o nim mowa, jest już czwartą kartą bazującą na układzie Cypress, jednak w tym przypadku mamy do czynienia ze znacznie okrojoną wersją tego chipu. Karta kierowana jest przede wszystkim dla graczy i ma zaoferować wyższą wydajność niż model HD 5770, a jednocześnie być kompromisem cenowo-wydajnościowym dla tych, których nie stać na HD 5850.
Cypress w wersji LE
Układ Cypress składa się z 20 bloków SIMD, a każdy taki blok ma 80 procesorów strumieniowych i 4 jednostki teksturujące. Do tego mamy 4 bloki renderujące RBE po 8 jednostek ROP każdy oraz 256 bitowy kontroler pamięci. Układ w pełnej wersji wykorzystywany jest w modelach Radeon HD 5870 oraz HD 5970. Model 5850 jak i 5830 korzystają z tego samego układu ale z zablokowanymi blokami SIMD.
Cypress LE będący podstawą karty Radeon HD 5830 ma zablokowane 6 bloków SIMD oraz dwa bloki renderujące. W efekcie pozostało 1120 procesorów strumieniowych, 56 jednostek teksturujących oraz 16 jednostek renderujących ROP. Kontroler pamięci pozostał bez zmian. Poniższy obrazek pokazuje nam różnicę w budowie karty 5770, 5830, 5850 i 5870:
Radeon HD 5830
Gry DirectX 11
- BattleForge - tryb DX11 poprawia wydajność o ok. 20%. Brak różnic w jakości obrazu względem DX10
- Dirt2 - tryb DX11 oferuje teselację i ładniejszy postprocessing. Niestety nie bardzo widać różnicę w jakości obrazu, za to wydajność spada dość drastycznie, bo o 35-40% względem trybu DX9
- Stalker Call of Pripyat - Tryb DX11 bez teselacji oferuje nam ładniejsze cienie i jednocześnie 25-30% wyższą wydajność niż tryb DX10. Włączenie teselecji oferuje ładniejsze modele postaci, niestety tracimy wtedy cały zysk z wydajności.
Lada moment na rynek wejdzie Alien vs Predator oraz hit beta testów BattleField Bad Company 2 obie z obsługą DX11. Jeszcze nie wiemy jaki będzie efekt wprowadzenia kodu dla tego API w tych grach. AVP ma oferować teselację i ładniejsze modele podczas gdy EA zapowiadało, że w BF:BC2 DX11 przyniesie poprawę wydajności.