2009-01-06 08:20
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
34

Asus Radeon HD 4850 Matrix

Strona 2 - Asus Matrix

Asus Matrix


Matrix to coś więcej niż system chłodzenia wymyślony przez Asusa. To system pozwalający zarówno chłodzić jak i zarządzać i monitorować parametry pracy karty w dość zaawansowany sposób. Składa się on z trzech elementów:
- Super Hybrid Engine
- Hybrid Cooling
- Aplikacji iTracker

Super Hybrid Engine

Są to układy scalone umieszczone na płytce PCB karty graficznej odpowiadające za:
- monitorowanie i zarządzanie napięciami dla GPU i pamięci
- monitorowanie temperatury: GPU, pamięci, sekcji zasilania, otoczenia
- monitorowanie poziomu wykorzystania GPU

Hybrid Cooling

Chłodzenie hybrydowe zostało zaprojektowane w ten sposób aby w trybie 2D pracowało bezgłośnie, a nawet pasywnie natomiast w trybie 3D zapewniało wysoką wydajność chłodzenia jednocześnie usuwając ciepłe powietrze na zewnątrz obudowy.

iTracker
Wszystkim zarządza aplikacja iTracker, która musi być zainstalowana w systemie i uruchomiana na pasku zadań. Za jej pomocą możemy monitorować i tuningować parametry karty.


Monitoring


Asus przygotował zestaw pięciu gotowych profili:

- Optimized - charakteryzuje się obniżonym taktowaniem i napięciem w trybie 2D i standardowym w trybie 3D
- Gaming - posiada podkręcone do 660MHz zegary w trybie 3D
- Default - przywraca wszystkie fabryczne ustawienia
- Power Saving - pozwala zminimalizować pobór prądu, karta potrafi wtedy pracować tylko na 1 fazie zasilania. Chłodzenie przechodzi w tryb pasywny
- User Defined - tu możemy sami dobrać sobie parametry karty


Profil PowerSaving, według pomiarów Asusa karta zużywa tu 28% mniej energii niż model referencyjny


Do naszej dyspozycji jest możliwość regulacji taktowania i napięć rdzenia i pamięci oddzielnie dla trybu 2D i 3D. Można też regulować wentylator na trzy sposoby.
1) Manualnie - podając stałą wartość prędkości wiatraka (w procentach)
2) Automatycznie - zostawiając sprawę chłodzenia układom sprzętowym
3) Progowo - ustalając 4 progi temperatur i prędkości wiatraków dla każdego z nich.


Profil Gaming


Ponieważ tryb Gaming jest daleki od tego co potrafi ta karta, do testów postanowiłem wycisnąć z niej maksymalne soki w trybie 3D, oczywiście przy zachowaniu stabilności, a w trybie 2D wykorzystać chłodzenie pasywne.


Taktowanie rdzenia 746MHz, pamięci efektywnie 2200


Karta w trybie 2D chłodzona pasywnie osiągała temperaturę rdzenia na poziomie 49oC. Sprawdzałem w obudowie, wiatrak rzeczywiście nie kręcił się.
W trybie 3D podczas maksymalnego obiążenia przy zegarach 748/1100MHz (DDR 2200) najwyższa odnotowana temperatura pracy wyniosła 78oC, a chłodzenie było już dość wyraźnie słyszalne.
Pojedyncze testy karta potrafiła przechodzić nawet przy zegarze 800MHz więc jest tu jeszcze pole do popisu dla wprawniejszych overclockerów.

Strona 2 z 6 <<<123456>>>