Detonatory 5.32 vs 6.18
Strona 1 - Detonatory
Wiele nowych wersji detonatorów mieliśmy przez ostatni miesiąc, jedne były bardziej udane inne mniej. Jak się okazało, wszystko to zmierzało do pojawienia się oficjalnej wersji Detonator 3 - ver. 6.18. Czy faktycznie detonatory te coś wnoszą ? Przeskok z 5.33 od razu na 6.xx oznaczałby, że tak. Postanowiłem doświadczalnie to sprawdzić odpalając 3DMark'a 2000 i Quake'a 3.
Do testów użyłem najstarszego z GeForce'ów - wersję SDR 32MB (Elsa Erazor X) i systemu Windows 98 SE. Odpaliłem 3DMarka i uruchomiłem Defaul benchmark. Oto jakie wyniki otrzymałem:
Detonator 5.32 | Detonator 6.18 | Zmiana |
3957 | 4077 | + 3 % |
Nieźle
ale coś mało - słyszałem o wzroście 10-20%. Spróbujemy odpalić
Quake 3.
Oto wyniki:
![]() |
WOW ! Wzrost od 16 do 30% !!! Niewiarygodne.
Najbardziej
skorzystały tu tryby 32bitowe. W 800x600 - 21%, w 1024x768 -
30% i w 1280x1024 - 29%. Widać też wyraźnie, że
największy przyrost wydajności uzyskano w rozdzielczościach
1024x768 i 1280x1024. Biorąc pod uwagę fakt, że pamięci SDR
najbardziej kuleją właśnie w wyższych rozdzielczościach to skłonny
jestem wnioskować, że sterowniki te poprawiają obsługę pamięci
i wyciskają z niej "siódme poty".
Brawa należą się NVidii za dopracowanie sterowników, a z
drugiej strony, nie byłbym sobą gdybym nie zapytał dlaczego
dopiero teraz dostajemy tak dużo mocy ? Czy może nie jest tak, że
karty uważano za wystarczająco szybkie i celowo obniżano ich
wydajność w poprzednich sterownikach aby teraz, gdy konkurencja
jest silniejsza, dołożyć jeszcze te 20-30% szybkości ?
Pozostanie to zapewne tajemnicą NVidii. Patrzmy jednak na to
wszystko nie teorią spiskową lecz optymistycznie, że oto programiści
wznieśli się na wyżyny i rewelacyjnie zoptymalizowali nowe
sterowniki.