2008-06-27 08:33
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
40
EVGA GeForce GTX 260 - brat mniejszy 280-ki
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
GeForce GTX 260 swoją premierę miał 17 czerwca ale dopiero teraz karty zaczynają pojawiać się w sklepach. Brakowało też sampli testowych w Polsce dlatego do tej pory nie ukazała się żadna polska recenzja tej karty. My postaraliśmy się i specjalnie dla Was ściągnęliśmy kartę z Monachium aby móc zaprezentować, jako pierwsi w kraju, jej możliwości. Testujemy kartę EVGA GeForce GTX 260 FTW 896MB (firmowo podkręconą) ale też zaprezentujemy wyniki karty referencyjnej.
Specyfikacja
GeForce GTX 260, podobnie jak jego starszy brat GeForce GTX 280 zbudowany jest na bazie układu GT200. Jego budowę opisywałem już przy okazji recenzji GTX'a 280.
Układ stosowany w kartach GeForce GTX 260 identyczne lecz różni się tym, że ma zablokowane część elementów. Konkretnie zablokowano dwa bloki z procesorami strumieniowymi i jednostkami teksturującymi. GTX 280 ma 240SP i 80TMU, GTX 260 ma 192SP oraz 64 TMU. Kolejna blokada dotyczy jednostek renderująch ROP. W GTX 280 jest ich 32, tutaj mamy 28. Ostatnie cięcia dotyczą kontrolera pamięci. Zablokowano jeden 64-bitowy blok i z 512bit zostało nam 448 bitów. Zmianie uległa też wielkość pamięci z 1GB do 896MB. Taka wielkość wymuszona jest budową kontrolera pamięci, który składa się z 8 bloków, a każdy z nich obsługuje do 128MB, więc blokada jednego obniża nam automatycznie wielkość pamięci RAM z 1024MB do 896MB.
Po tym jak laser zrobił swoje doszło do jeszcze jednej zmiany, a mianowicie obniżono taktowanie rdzenia z 602MHz do 576MHz, shaderów z 1296MHz do 1242MHz oraz pamięci z 1107MHz do 999MHz.