2008-10-20 17:15
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
27

GeForce GTX 260 Core 216

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


NVIDIA uznała, że nie może być tak aby GeForce GTX 260 był wydajnościowo słabszy od Radeona HD 4870 i postanowiła odświeżyć układ. Zdecydowano się na odblokowanie większej ilości procesorów strumieniowych. Do tej pory było ich 192, a teraz będzie 216. NVIDIA nie zdecydowała się jednak na zmianę nazwy karty, a po prostu na zastąpienie starych wersji nowymi. Producenci kart, posiadających w swoich magazynach także modele ze 192 SP byli jednak innego zdania i każdy na własną rękę postanowił inaczej nazywać swoje karty.
My przetestowaliśmy trzy wersje nowych kart różniące się taktowaniem rdzenia, shaderów i pamięci od Zotaca, EVGA i BFG.

GeForce GTX 260 - druga młodość



Architektura układu GT200 stosowanego w GeForce GTX 280


GeForce GTX 260 bazuje na układzie GT200. Jego pełne możliwości wykorzystuje karta GeForce GTX 280 natomiast w GTX 260 część elementów została wyłączona.
I tak, pełny GT200 posiada 240 jednostek SP zgrupowanych w 10-ciu blokach po 24 SP każdy. Do tego jest 80 jednostek TMU, po 8 na każdy blok. Mamy też 32 jednostki ROP i 512 bitowy kontroler pamięci (8 bloków po 64 bit każdy).
W dotychczasowych kartach GeForce GTX 260 było 8 aktywnych bloków z shaderami, co skutkowało 192-ma jednostkami SP oraz 64-ma jednostkami TMU. Zablokowano też po jednym bloku z ROP-ami i jeden kontroler pamięci w efekcie mamy 28 ROP i 448 bitowy kontroler.

NVIDIA postanowniła jednak, że odmłodzi GTX'a 260 poprzez odblokowanie jednego bloku z shaderami tak więc nowy GTX 260 ma już 216 SP i 72 TMU. Liczba jednostek ROP i szerokość magistrali kontrolera pamięci pozostały bez zmian. Nie zmieniono także taktowań zegarów referencyjnych.

Strona 1 z 17 12345...17>>>