2015-01-22 15:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
12

GeForce GTX 960 - Maxwell dla mas

Strona 10 - Podsumowanie

Podsumowanie


Debiut najnowszej karty ze stajni NVIDII pozostawia we mnie mieszane uczucia. Dlaczego?
Historia kart NVIDII z serii x60 pokazuje, że to one trafiają do najszerszego grona graczy i tak samo pozycjonowany jest najnowszy GTX 960. Od kart tych wymagamy odpowiednio wysokiej wydajności, a jednocześnie atrakcyjnej ceny. To nie są produkty z najwyższej półki gdzie cena ma drugorzędne znaczenie wręcz przeciwnie.
W tym przypadku otrzymujemy wydajność dość typową dla kart już obecnych na rynku z tego segmentu, wystarczającą do gry w FullHD ale za małą do wyższych rozdzielczości. Problem w tym, że obecne karty na rynku już są od dawna, a nowa generacja nie podnosi zauważalnie tej wydajności na wyższy poziom jak to było dotychczas i czego należałby oczekiwać od nowszej generacji kart.
Do tego dochodzi zbyt wysoka cena, co ma odbicie w słabszym współczynniku opłacalności. Najbliższy rywal ze stajni AMD, Radeon R9 285 jest nie tylko szybszy ale i tańszy od GTX'a 960, a mówimy tu o kartach tej samej klasy, firmowo podkręconych z dobrym układem chłodzenia.
Największą zaletą układu GM206 i GTX'a 960 jest jego wydajność energetyczna. Niski pobór prądu przekłada się na odpowiednio niskie temperatury pracy, ciche chłodzenia, przechodzące w tryb pasywny przy braku obciążenia i wysoki współczynnik wydajność/wat. To krok w dobrą stronę ale to za mało w tym segmencie. Sprawę może troszeczkę ratować całkiem dobra podatność na podkręcanie ale samo to nie wystarczy. Tu muszą się pojawić obniżki cen, rzędu 100 zł aby GTX 960 stał się produktem rynkowo atrakcyjnym.
Parafrazując znane powiedzenie, nie ma kart złych są tylko źle wycenione. I taki właśnie jest GeForce GTX 960. To dobra karta ale źle wyceniona. Polecam wstrzymać się jeszcze z zakupem i poczekać na bardziej sensowne ceny.

Zalety:
+ cicha praca w trybie 2D i 3D
+ bardzo dobry stosunek wydajności do pobieranej mocy
+ niskie temperatury pracy
+ dobre możliwości podkręcania
+ obsługa DirectX 12, PhysX, MFAA

Wady:
- za wysoka cena

Strona 10 z 10 <<<1...678910