2008-02-14 07:22
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
21

Gigabyte GeForce 8800GT 256MB Zalman Edition

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


Jakiś czas temu NVIDIA postanowiła rzucić do walki z Radeonami z serii HD 3800 GeForce'a 8800GT wyposażonego w 256MB. Karta teoretycznie nie różni się niczym od modelu 512MB. Zbudowana jest na układzie G92 wyposażonym w 112 procesorów strumieniowych, 56TMU, 16 ROP i 256-cio bitowy kontroler pamięci. Jej taktowanie ustalają poszczególni producenci kart. Czy 256MB w dobie dzisiejszych gier to już nie za mało ? Sprawdzaliśmy to przy okazji Radeonów HD 3850 i okazało się, że tak ale tu mamy do czynienia z inną architekturą układu. Sprawdzimy jak ona reaguje na mniejszą ilość RAM.

W obszarze cenowym GeForce'a 8800GT 256MB jest bardzo tłoczno. Mamy tu do dyspozycji zarówno Radeony HD 3850 512MB jak i 3870, a także podkręcane GeForce'y 8800GS 384MB. Dość blisko znajdują się też nie referencyjne, najtańsze GeForce'y 8800GT z 512MB. Tak więc konkurencja jest przeogromna.

Karta



W pudełku znajdziemy tradycyjnie instrukcję, sterowniki, kable i przejściówki. Gigabyte dodaje także pełną wersję gry NeverWinter Nights 2. Przejdźmy jednak do samej karty. Ta już na pierwszy rzut oka wyróżnia się zastosowanym chłodzeniem aluminiowo-miedzianym firmy Zalman. Użyto też wysokiej jakości kondensatorów. Zastosowano 256MB pamięci GDDR3 Hynixa, o czasie dostępu 1.4ns. Taktowanie karty to 700MHz dla rdzenia, 1700MHz dla Shaderów oraz 750MHz (DDR 1500MHz) dla pamięci. Chłodzenie nie ma regulacji obrotów, więc cały czas pracuje z pełną mocą, a to powoduje, że dość wyraźnie słyszymy szum mielonego powietrza. Nie jest to uciążliwe ale miłośnicy ciszy mogą poczuć się rozczarowani.

Podkręcanie


Gigabyte zmodyfikował BIOS tak aby karta w trybie 2D pracowała z zegarami 450/700 (DDR 1400). Niestety modyfikacji dokonano w ten sposób, że programy do podkręcania np. nTune uznają te wartości jako tryb 3D. W efekcie mamy dość skuteczną blokadę podkręcania karty.

Strona 1 z 12 12345...12>>>