2009-05-20 20:35
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
52

Gry z DirectX 10.1 w akcji

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


Na rynku mamy już cztery gry, które oficjalnie wspierają API DirectX 10.1. Są to: Stalker Clear Sky, Tom Clancy's HAWX, BattleForge oraz Stormrise. Dwie ostatnie powstawały dodatkowo przy udziale AMD dla optymalnego wykorzystania architektury karty z serii Radeon HD. Pojawiła się więc możliwość praktycznego sprawdzenia różnicy w wydajności kart pomiędzy trybem DirectX 10.0 i 10.1, a do testów posłużą nam karty graficzne Radeon HD 4890 oraz GeForce GTX 285.

Krótko o DirectX 10.1


Microsoft wraz z wydaniem pierwszego service packa dla Visty dołączył biblioteki DirectX 10.1 z obsługą kodu Shader Model 4.1. Było to niewielkie uaktualnienie w stosunku do wersji 10.0. Dodano tam między innymi większą kontrolę nad jakością renderowanego obrazu, efekt parallel cube mapping, wydajniejszą obsługę wygładzania krawędzi oraz obowiązkową 32 bitową precyzję obliczeń zmiennoprzecinkowych.
Do obsługi trybu DirectX 10.1 potrzebne są karty graficzne potrafiące obsługiwać Shader Model 4.1. Na dziś potrafią to karty ATI z serii Radeon HD 3xxx, 4xxx oraz S3 Chrome 4xx GTX. NVIDIA nie zdecydowała się na implementację tego API w swoich kartach.
Cały zestaw instrukcji zawartych w DX10.1 wejdzie w przyszłości w API DirectX 11, Shader Model 5.0, a przyszłe karty graficzne obsługujące DirectX 11 będą potrafiły wykonywać kod przeznaczony dla DirectX 10.1.

O grach z DX10.1


Co nam po API, gdy nie ma gier, które by go wykorzystywały. DirectX 10.1 od samego początku był marginalizowany jako mało znacząca poprawka. Oprócz tego na rynku rządziły wtedy niepodzielnie karty NVIDII, ATI zostało przejęte przez AMD, a seria kart Radeon HD 3000 była tylko światełkiem w tunelu. DX10.1 wyglądał w tamtym okresie jak nic nie warty marketingowy slogan.

Assassin's Creed

Gdy na rynek PC weszła długo oczekiwana gra Assassin's Creed, która zdążyła odnieść już sukces na konsolach, okazało się, że ma w sobie ukryty kod DirectX 10.1, który uaktywnia się na kartach ATI w momencie włączenia wygładzania krawędzi. Wtedy karty ATI zaczęły przeganiać konkurencyjne GeForce, a wzrost wydajności dzięki DX10.1 oceniano na około 20%.
Sytuacja nie trwała jednak długo i wkrótce pojawił się patch usprawniający grę, a przy okazji usuwający DirectX 10.1, który według oficjalnych wyjaśnień był błędnie zaimplementowany.
Wielbiciele ATI twierdzili, że to spisek, bo gra była wspierana przez NVIDIĘ, z kolei fani NVIDII twierdzili, że wzrosty wydajności były nie dzięki DirectX 10.1 ale błędnemu renderingowi na Radeonach.

Stalker Clear Sky

Początkowo gra wyszła z obsługą DirectX 10.0. Dopiero po pojawieniu się patcha 1.05.07 (nieoficjalnego) oraz później 1.05.08 (oficjalnie) w grze pojawiły się opcje DirectX 10.1. Po wybraniu tego API pojawiła się możliwość uzyskania cieni o jeszcze wyższej jakości niż w DirectX 10.0, a także wygładzanie obiektów z kanałem alfa (przezroczystych). W pierwszych testach Radeony miały dużą przewagę na GeForce'ami przy włączonym wygładzaniu jednak szybko okazało się, że nie jest to zasługa DirectX 10.1 lecz błąd w sterownikach NVIDII, który został wkrótce naprawiony.

Tom Clancy's H.A.W.X.

Ta gra pojawiła się stosunkowo niedawno i od razu z obsługą DirectX 10.1. Można w zasadzie przyjąć, że jest pierwszą w której użyto tego API celowo już na etapie tworzenia gry. DirectX 10.1 w tej grze służy do szybszego renderowania efektów SSAO Screen Space Ambient Occlusion i cieni, a także wydajniejszego wygładzania krawędzi.
Sama gra jest z gatunku dawno nie oglądanych symulatorów walk współczesnych samolotów, przy czym termin symulator jest tu nieco na wyrost, gdyż gra ma bardziej charakter zręcznościowy. Przyjęta ogólnie dobrze ale hitem się nie stała, zapewne dlatego, że nie ma zbyt dużo fanów tego gatunku. Graficznie prezentuje się dość ładnie z grą światła i cienia i świetnie renderowanych dymów, chmur i eksplozji.

BattleForge

Gra stworzona przy współpracy z AMD z myślą o wykorzystaniu API DirectX 10.1 w celu przyspieszenia renderowania efektów SSAO i wygładzania obiektów z kanałem alfa.
Jest to połączenie karcianki w stylu Magic the Gathering oraz typowego RTS'a. Gra wydana przez EA ma już całkiem rozbudowaną społeczność online i wiernych fanów. Zbierała też pochlebne recenzje i można ją określić jako udany produkt. BattleForge prezentuje się bardzo dobrze, zarówno od strony graficznej jak i strategicznej.

StormRise

Gra ta jest pierwszą, która działa tylko na DirectX 10, a więc ma ograniczone grono odbiorców do posiadaczy Visty i karty graficznej zgodnej z tym API. Tworzona przy współpracy z AMD. Podobnie jak BattleForge zaimplementowano w niej DirectX 10.1 do wydajniejszej obsługi efektów SSAO, cieni i wygładzania krawędzi.
Gra ta jest nietypowym RTSem osadzonym w realiach S/F jednak w przeciwieństwie do BattleForge'a nie została ciepło przyjęta. Według mnie, gra od strony strategicznej jest po prostu słaba i szybko się nudzi. Graficznie również nie zachwyca, może z wyjątkiem przepięknych obrazów nieba.

Strona 1 z 7 12345...7>>>