2007-05-19 13:28
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
37

Lost Planet DX10 vs DX9

Strona 2 - Testy

Sprzęt testowy



Procesor: Core2Duo E6400 @3.0GHz
Płyta główna: Asus P5B-E
Pamięć: 2GB (2x1GB) DDR667 @750MHz
Dysk: Seagate Barracuda 7200.10 250GB, 16MB cache SATA II
Karta dźwiękowa: Sound Blaster Audigy 2 ZS
Zasilacz: BeQuiet BQT P6 470W DarkPower
System: Windows Vista Bussines Edition 64-bit
Karty z serii GeForce 8500/8600 - 158.18 WHQL
Karta z serii GeForce 8800GTX - 158.48 beta
W sterownikach wszystkie opcje standardowo.

Kilka słów o testach. Rozdzielczość 1280x720 jest jedyną dostępną dla monitorów LCD 17", 19" (1280x1024) w trybie DirectX 10 dlatego testy zostały przeprowadzone właśnie w niej. W trybie DirectX 9 można wybierać inne.
Ustawienia High Quality to wszystkie możliwe opcje ustawione na maksimum (poza Shadow Quality - ta opcja na medium, gdyż w trybie DX9 nie da się wybrać High) oraz włączone AAx4 i AFx16.
Ustawienia Low Quality to z kolei maksymalnie najsłabsze możliwe do wybrania.


Niska jakość


Wysoka jakość

Co ciekawe różnice między low i high nie są aż tak duże jakby się można było spodziewać. Oczywiście brak wygładzania i słabe filtrowanie tekstur daje o sobie znać. Same tekstury również są niższej jakości. Dość wyraźnie rzuca się też w oczy sama zamieć śnieżna. Można jednak niedużym kosztem wydajności podregulować nieco jakość poprawiając wspomniane elementy.

Testy




Test Snow w niskiej jakości. Różnice między DX9 i DX10 są nieznaczne, przy czym to pod DX10 jest nieco niższa wydajność. Standardowy GeForce 8500GT kompletnie nie nadaje się do gry.




Test Snow w wysokiej jakości. Karty z serii 8500 i 8600 w trybie DX10 wypadają fatalnie w prównaniu do DX9. Ustawienie to jest kompletnie niegrywalne.




Test Cave w niskiej jakości. Test jest limitowany przez procesor.




Test Cave w wysokiej jakości. GeForce 8800GTX wciąż jest limitowany przez procesor. Pozostałe karty w DX10 ponownie wypadają wyraźniej gorzej niż w DX9.



Podsumowanie


Z dwóch zaprezentowanych testów to Snow odzwierciedla lepiej zachowanie się kart w grze. Trzeba przyznać, że pierwsze testy rozczarowują. Tryb DirectX 10 nie jest ani specjalnie ładniejszy ani wydajniejszy od DirectX 9. Capcom twierdzi, że DX10 jest dopiero w opracowywaniu stąd jego słabe wyniki. Pozostaje więc pytanie, po co demo zostało wydane w tym trybie w takim kształcie ? Jeśli były to tylko przesłanki czysto marketingowe ze strony NVIDII, to jest to strzał do własnej bramki, bo po testach pozostaje niemiłe wrażenie, że karty ze średniej półki kompletnie nie nadają się do gier pod DirectX 10.
Myślę, że na ostateczne wnioski i rozważania nad wydajnością i jakością API DX10 trzeba będzie poczekać do czasu ukazania się gier, które nie będą wydawanymi na chybcika wersjami testowymi.

Strona 2 z 2 <<<12