2007-11-15 07:01
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
76

Radeon HD 3850 256MB - klasa średnia według AMD

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


Dziś dla AMD bardzo ważna premiera. Oto na rynek wchodzi nowa seria kart graficznych Radeon HD 3800 oparta o układ RV670. Choć sam układ wywodzi się w prostej linii z R600, to nowa seria kart nie należy już do generacji Radeon HD 2000. W dalszej części napiszemy dlaczego. Debiutują dwa modele kart: Radeon HD 3850 oraz Radeon HD 3870 my na razie testujemy tylko ten pierwszy.

Nazewnictwo


Ilość oznaczeń kart ostatnio mnożyłą się w nieskończoność. Na rynku mamy karty z numerkiem i dopiskiem VE, LE, PRO, XL, XT, XTX, GT, GTO, GTS, Ultra itp.

AMD postanowiło uporządkować nazwy swoich najnowszych kart. Od teraz będą one oznaczane czterema cyframi. Pierwsza oznacza generację, druga rodzinę, dwie ostatnie wydajność w ramach danej rodziny.

RV670



Podobieństwa
Na pierwszy rzut oka RV670 wygląda jak R600 i słusznie. Sercem karty są 64 5-cio wątkowe, superskalarne procesory shaderowe, a każdy posiada 5 procesorów strumieniowych (SP), co daje 320 takich procesorów. Mamy także 16 jednostek teksturyjących i 16 jednostek RBE (Render Back Ends). Pozostał też, kompletnie zaniedbany przez developerów teselator.

Różnice
Odchudzono pierścieniowy kontroler pamięci. W R600 był on 512-bitowy z wewnętrzną szyną 1024 bit, w RV670 jest on 256 bitowy z wewnętrzną szyną 512-bit.
Karta pracuje na złączu PCI-Express x16 2.0 o przepustowości 16GB/s jednak jest w pełni kompatybilna w dół ze złączami PCI-E 1.1, 1.0a i 1.0.
W układzie RV670 znajdziemy też świetny Unifed Video Decoder (UVD) odpowiedzialny za dekodowanie i ulepszanie materiału Video HD, taki sam jak w kartach z serii 2400/2600.
Nowością jest CrossFire X, zdolność kart z serii Radeon HD 3800 do pracy w układzie dwóch, trzech i czterech kart razem. W tym celu przygotowano chipset AMD 790FX, który swoją oficjalną premierę będzie miał 19-ego listopada. CrossFire można także uzyskać na chipsetach innych producentów np. X38, P35, i975, i965 jeśli tylko płyta główna posiada przynajmniej dwa sloty PCI-Express x16. W przypadku SLI jesteśmy ograniczeni tylko do chipsetów NVIDII.
Trzeba też wspomnieć o technologii ATI PowerPlay dbającej o pobór prądu w trybie 2D i 3D, zależny od obciążenia GPU. Gdy nie potrzebujemy całej mocy układu RV670 jego taktowanie jest wtedy obniżane, dzięki czemu karta pobiera znacznie mniej prądu i w efekcie jest chłodniejsza.

R600 miał 720 mln tranzystorów, produkowany był w technologii 80nm i pobierał maksymalnie 215W prądu. RV670 posiada 666 mln tranzystorów, proces technologiczny zmniejszono do 55nm, a maksymalny pobór prądu ustalono na poziomie 95W dla modelu Radeon HD 3850 i 105W dla 3870.

DirectX 10.1


Celowo na koniec zostawiłem jeszcze jedną informację. Już przy okazji premiery R600 wspomniałem, że procesory shaderowe zawarte w układzie można programować. Teraz wiemy po co. Otóż w RV670 pracują one zgodnie ze standardem Shader Model 4.1 i DirectX 10.1 !

Co wnosi DirectX 10.1 w Shader Model 4.1 ?
- obowiązkowe filtrowanie zmienno przecinkowe FP32
- DX10.1 będzie obsadzony w 5 API
- pełna kontrola antialiasingu i wydajniejszy tryb multi-sampling, obowiązkowo MSAAx4
- wykonanie i interpolacja AA dla każdej probki, MSAA Depth Redback oraz programowalna każda próbka maski shadera
- niezależne tryby rozmycia na każdym renderowanym obiekcie
- kompresja do BC/RGBE w locie
- dostępny z Windows Vista SP1 od pierwszego kwartału 2008

DirectX 10.1 bardzo dobrze brzmi marketingowo, a Radeony uzyskują tu przewagę technologiczną nad NVIDIĄ, o czym należy wspomnieć, a co może przyczynić się do odebrania zielonym nieco rynku właśnie ze względu na naklejkę na pudełku "DirectX 10.1 Ready".
Obawiam się jednak o niższą wydajność przyszłych gier w DX10.1 niż w DX10.0, ze względu na obowiązkowe filtrowanie FP32 oraz wygładzanie ekranu w trybie MSAAx4.

Strona 1 z 15 12345...15>>>