2007-11-15 07:01
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
76
Radeon HD 3850 256MB - klasa średnia według AMD
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
Dziś dla AMD bardzo ważna premiera. Oto na rynek wchodzi nowa seria kart graficznych Radeon HD 3800 oparta o układ RV670. Choć sam układ wywodzi się w prostej linii z R600, to nowa seria kart nie należy już do generacji Radeon HD 2000. W dalszej części napiszemy dlaczego. Debiutują dwa modele kart: Radeon HD 3850 oraz Radeon HD 3870 my na razie testujemy tylko ten pierwszy.
Nazewnictwo
Ilość oznaczeń kart ostatnio mnożyłą się w nieskończoność. Na rynku mamy karty z numerkiem i dopiskiem VE, LE, PRO, XL, XT, XTX, GT, GTO, GTS, Ultra itp.
RV670
Podobieństwa
Na pierwszy rzut oka RV670 wygląda jak R600 i słusznie. Sercem karty są 64 5-cio wątkowe, superskalarne procesory shaderowe, a każdy posiada 5 procesorów strumieniowych (SP), co daje 320 takich procesorów. Mamy także 16 jednostek teksturyjących i 16 jednostek RBE (Render Back Ends). Pozostał też, kompletnie zaniedbany przez developerów teselator.
Różnice
Odchudzono pierścieniowy kontroler pamięci. W R600 był on 512-bitowy z wewnętrzną szyną 1024 bit, w RV670 jest on 256 bitowy z wewnętrzną szyną 512-bit.
Karta pracuje na złączu PCI-Express x16 2.0 o przepustowości 16GB/s jednak jest w pełni kompatybilna w dół ze złączami PCI-E 1.1, 1.0a i 1.0.
W układzie RV670 znajdziemy też świetny Unifed Video Decoder (UVD) odpowiedzialny za dekodowanie i ulepszanie materiału Video HD, taki sam jak w kartach z serii 2400/2600.
Nowością jest CrossFire X, zdolność kart z serii Radeon HD 3800 do pracy w układzie dwóch, trzech i czterech kart razem. W tym celu przygotowano chipset AMD 790FX, który swoją oficjalną premierę będzie miał 19-ego listopada. CrossFire można także uzyskać na chipsetach innych producentów np. X38, P35, i975, i965 jeśli tylko płyta główna posiada przynajmniej dwa sloty PCI-Express x16. W przypadku SLI jesteśmy ograniczeni tylko do chipsetów NVIDII.
Trzeba też wspomnieć o technologii ATI PowerPlay dbającej o pobór prądu w trybie 2D i 3D, zależny od obciążenia GPU. Gdy nie potrzebujemy całej mocy układu RV670 jego taktowanie jest wtedy obniżane, dzięki czemu karta pobiera znacznie mniej prądu i w efekcie jest chłodniejsza.
DirectX 10.1
Celowo na koniec zostawiłem jeszcze jedną informację. Już przy okazji premiery R600 wspomniałem, że procesory shaderowe zawarte w układzie można programować. Teraz wiemy po co. Otóż w RV670 pracują one zgodnie ze standardem Shader Model 4.1 i DirectX 10.1 !
Co wnosi DirectX 10.1 w Shader Model 4.1 ?
- obowiązkowe filtrowanie zmienno przecinkowe FP32
- DX10.1 będzie obsadzony w 5 API
- pełna kontrola antialiasingu i wydajniejszy tryb multi-sampling, obowiązkowo MSAAx4
- wykonanie i interpolacja AA dla każdej probki, MSAA Depth Redback oraz programowalna każda próbka maski shadera
- niezależne tryby rozmycia na każdym renderowanym obiekcie
- kompresja do BC/RGBE w locie
- dostępny z Windows Vista SP1 od pierwszego kwartału 2008
DirectX 10.1 bardzo dobrze brzmi marketingowo, a Radeony uzyskują tu przewagę technologiczną nad NVIDIĄ, o czym należy wspomnieć, a co może przyczynić się do odebrania zielonym nieco rynku właśnie ze względu na naklejkę na pudełku "DirectX 10.1 Ready".
Obawiam się jednak o niższą wydajność przyszłych gier w DX10.1 niż w DX10.0, ze względu na obowiązkowe filtrowanie FP32 oraz wygładzanie ekranu w trybie MSAAx4.