2007-01-25 00:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
53

Radeon X1950Pro i X1650XT vs GeForce 7900GS i 7600GT

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


ATI/AMD w końcowym okresie ery DirectX 9 stało się nadzwyczaj aktywne. Odświeżono wszystkie segmenty rynku wprowadzając nowe modele z końcówką numeracji 50, podczas gdy NVIDIA głównie tnie ceny swojego sztandarowego układu G71. W tym teście biorą udział karty oparte na układach które już wcześniej przedstawiałem. Jedynym debiutantem jest najmłodsze dziecko ATI - model Radeon X1650XT oparty o układ RV560.

Układy


O RV570 pisałem już wcześniej tutaj. Dla przypomnienia krótka specyfikacja:
Liczba tranzystorów: 330 mln
Technologia wykonania: 0.08µ
Ilość jednostek Vertex Shader: 8
Ilość jednostek Pixel Shader: 36
Ilość jednostek TMU: 12
Ilość jednostek ROP: 12
Kontroler pamięci: pierścieniowy 256 bitowy

Jest on podstawą kart Radeon X1950Pro.

A oto specyfikacja RV560:
Liczba tranzystorów: 330 mln
Technologia wykonania: 0.08µ
Ilość jednostek Vertex Shader: 8
Ilość jednostek Pixel Shader: 24
Ilość jednostek TMU: 8
Ilość jednostek ROP: 8
Kontroler pamięci: pierścieniowy 128 bitowy

Fizycznie, układ RV560 i RV570 są tym samym kawałkiem krzemu. W RV560 dokonano jednak blokady jednostek Pixel Shader, ROP i TMU, a kontroler pracuje w trybie 128 bitowym.
Na układzie tym zbudowano kartę Radeon X1650XT. Moim zdaniej nazwanie jej w ten sposób jest błędem, gdyż sugeruje kontynuacje linii X1600 i X1650 - kart o słabej wydajności i reputacji wśród graczy. Zdecydowanie lepsza była by nazwa X1700 no ale marketingowcy wiedzą lepiej.

O układach G71 i G73 pisałem już wielokrotnie więc tylko dla przypomnienia szybka specyfikacja:
G71 - wersja 7900GS
Liczba tranzystorów: 278 mln
Technologia wykonania: 0.09µ
Ilość jednostek Vertex Shader: 7
Ilość jednostek Pixel Shader: 20
Ilość jednostek TMU: 20
Ilość jednostek ROP: 16
Kontroler pamięci: krzyżowy 256 bitowy

G71 - wersja 7950GT
Liczba tranzystorów: 278 mln
Technologia wykonania: 0.09µ
Ilość jednostek Vertex Shader: 8
Ilość jednostek Pixel Shader: 24
Ilość jednostek TMU: 24
Ilość jednostek ROP: 16
Kontroler pamięci: krzyżowy 256 bitowy

G73
Liczba tranzystorów: 178 mln
Technologia wykonania: 0.09µ
Ilość jednostek Vertex Shader: 5
Ilość jednostek Pixel Shader: 12
Ilość jednostek TMU: 12
Ilość jednostek ROP: 8
Kontroler pamięci: krzyżowy 128 bitowy

Strona 1 z 16 12345...16>>>