2007-08-16 10:56
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
39
Rodzina kart Radeon HD 2600 i 2400
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
Na początku była obietnica. AMD wyda całą serię układów graficznych w maju. Tak się nie stało. Ujrzeliśmy tylko układ R600, najmocniejszy z nowej rodziny. Na premierę "braci mniejszych" w postaci RV630 i RV610 trzeba było poczekać do końca czerwca. Jednak dopiero w tym miesiącu zaczyna się rynkowy wysyp najnowszych kart graficznych z serii Radeon HD 2600 i 2400. My przyjrzymy się bliżej czterem z nich, będącymi niejako reprezentantami całej serii.
Układy RV630 i RV610 w prostej linii wywyodzą się z R600, a więc będą posiadały wszystkie wady i zalety swojego starszego brata. Szczegółowa budowa R600 została przedstawiona w tym artykule dlatego część teoretyczną ograniczam jedynie do schematu i wypisania kluczowych elementów układów.
RV630 czyli Radeon HD 2600
Liczba tranzystorów: 390 milionów
Proces technologiczny: 65nm
Superskalarne procesory shaderowe: 24
Liczba procesorów strumieniowych: 120
Jednostki teksturujące: 8
Jednostki renderujące (RBE): 4
Kontroler pamięci: 128 bitowy
Pobór prądu: 45W
Karty na bazie układu: Radeon HD 2600XT z GDDR3 i GDDR4, Radeon HD 2600Pro z GDDR3 i DDR2.
Jak widzimy, cięcia były dość znaczne. Takie podejście do tematu tańszego układu zostawia dużą lukę pomiędzy R600 posiadającym 320 SP i 512-bitowy kontroler, a RV630 ze 120 SP i 128-bitowym kontrolerem pamięci.
RV610 czyli Radeon HD 2400
Liczba tranzystorów: 180 milionów
Proces technologiczny: 65nm
Superskalarne procesory shaderowe: 8
Liczba procesorów strumieniowych: 40
Jednostki teksturujące: 4
Jednostki renderujące (RBE): 4
Kontroler pamięci: 64 bitowy
Pobór prądu: 25W
Karty na bazie układu: Radeon HD 2400XT z GDDR3, Radeon HD 2400Pro z DDR2.
To nie koniec cięć w układzie. W ramach oszczędności uwspólniono pamięć cache dla tekstur i vertexów. Już po wstępnej specyfikacji widać, że trudno będzie oczekiwać przyzwoitych osiągów od RV610.
Dekodowanie Video HD w Radeonach 2600 i 2400 (UVD)
Wszystkie karty z serii Radeon 2400/2600 posiadają wbudowany w GPU dekoder materiału wideo HD z użyciem kodeków VC-1 oraz H.264/AVC, który zapewnia dekodowanie bez obciążania procesora CPU. Przewaga rozwiązania AMD nad NVIDII przedstawiona jest na obrazku poniżej.