@I want to believe powiem tak, mam Della U2412M i na nim też gram. Żadnych dyskomfortów nie mam. Ok jest jeden, jak przeszedłem z 1367x786 w lapku na 1920x1200 to jednak spadek w fps'ach jest duży i z utęsknieniem wyczekuję upgrade'u sprzętu (a raczej kupno nowego laptopa )
Forum > Hardware > monitor 120Hz - czy to ma sens ?
Wysłane 2013-04-28 20:05 , Edytowane 2013-04-28 20:05
Wysłane 2013-04-28 20:16 , Edytowane 2013-04-28 20:20
@koradon
o sprzet sie nie martwie
i5 + hd7870xt + 8gb ramu dadza rade ze wszystkim
w sumie 98% ludzi gra na monitorach 60Hz, 120Hz to mega nisza, a o czyms to swiadczy
a za dellem przemawia:
1. nizsza cena
2. ladniejsze kolory (monitor glownie sluzy do pracy, a w tym TN to kaszana)
3. lepsza gwarancja
4. solidniejsza firma
5. ROZDZIELCZOŚĆ
Wysłane 2013-04-28 21:46 , Edytowane 2013-04-28 21:49
@XoR Trochę za bardzo się rozpędzasz z reklamowaniem tego LightBoosta.
Przede wszystkim albo nie rozróżniasz pojęć płynności obrazu i smużenia, albo z jakiegoś innego powodu je ze sobą mieszasz. Obraz właśnie na LCD jest płynniejszy, niż na CRT dlatego, że nie migocze.
Smużenie na CRT nie występowało, ale na współczesnych dobrych matrycach TN jest niezauważalne, a na dobrych IPS niemal niezauważalne podczas grania/oglądania filmów, więc problem można uznać za niebyły.
LightBoost jest zupełnie bez sensu przede wszystkim dlatego, że jest szkodliwy dla wzroku i mózgu tak samo, jak były szkodliwe kineskopy i z dokładnie tego samego powodu. Gdyby CRT nie migotały nadal korzystałbym z kineskopowego monitora i na pewno nie byłbym jedyny.
Komu się Lightboost podoba, to niech pomyśli o okularach noszonych na co dzień, które zaciemniałyby się zupełnie i robiły z powrotem przeźroczyste 120 razy na sekundę... ten sam efekt.
Wysłane 2013-04-28 23:10 , Edytowane 2013-04-28 23:24
@I want to believe
w sumie 98% ludzi gra na monitorach 60Hz, 120Hz to mega nisza, a o czyms to swiadczy
świadczy to o tym że tylko 2% nie ma laga w grach
poza tym aż 2% ma monitory 120Hz? To duża liczba jakaś i nieprawdopodobna wręcz
o co chodzi z tym light boost i wsparciem tego przez nvidie ?
o to że LightBoost to wymóg technologii 3D Vision 2
jak monitor chce mieć certyfikat to musi wspierać stroboskopowe podświetlenie w 120Hz
monitor ma sluzyc w 80% do uzytkowania codziennego, w 20% do grania, takze dell bedzie dobrym wyborem
a za dellem przemawia:
1. nizsza cena
2. ladniejsze kolory (monitor glownie sluzy do pracy, a w tym TN to kaszana)
3. lepsza gwarancja
4. solidniejsza firma
5. ROZDZIELCZOŚĆ
wszystko fajnie tylko po co zakładać ten temat skoro już dokładnie wiesz co chcesz kupić?
@Ignacek 9
różni ludzie mają różne hobby
@Maveriq
teoria teorią a w praktyce obraz na migającym LCD jest wielokrotnie i płynniejszy i ostrzejszy podczas ruchu i odbierany jako mniej męczący bo właśnie jest cały czas ostry.
jedyna sytuacja gdy miganie może męczyć to pulpit i czytanie tekstu ale przecież można wtedy miganie w takim LCD wyłączyć więc problemu nie ma
podczas gier miganie w niczym nie przeszkadza, szczególnie że to jest 120Hz czyli dość dużo
co do okularów to nie ma to sensu bo nie występują efekty które takie miganie usuwa. Poza tym takie okulary zaciemniłyby obraz bo świat nie zrobi się przez tą 1-2ms magicznie kilkukrotnie jaśniejszy aby skompensować zasłonięty czas a w LCD można dać jaśniejsze LEDy i po sprawie
Wysłane 2013-04-28 23:11 , Edytowane 2013-04-29 03:08
@koradon
no wlasnie zaczalem czytac o lightbooscie i juz sam nie wiem
@XoR
temat zalozylem po to zeby wywiazala sie ciekawa dyskusja, w trakcie ktorej sam moze zmienie zdanie
//edit
You need frame rates matching (or exceeding) Hz for best benefit. LightBoost only works at 100Hz to 120Hz. Thus, you need 100fps@100Hz, or 120fps@120Hz.
czyli do BF3 potrzeba TITANA
z czym do ludzi XOR ?
Wysłane 2013-04-29 10:10
@XoR "co do okularów to nie ma to sensu bo nie występują efekty które takie miganie usuwa."
Jak nie... a smużenie?
"wiadczy to o tym że tylko 2% nie ma laga w grach"
No pewnie... w skrajnych przypadkach 98% opóźnienie o 16ms wyświetlanego obrazu... i to też nie koniecznie.
Wysłane 2013-05-17 12:19 , Edytowane 2013-05-17 18:46
@KrzysztofT
+ zerowy input lag
+ gamingowy czas reakcji
+ gwarancja 5 letnia (warta z 200zl)
+ japonska produkcja
podobno w ogole nie srebrzy i generalnie wyglada na monitor bez wad (no moze poza designem dla niektorych ale mi sie podoba taki design podobny do thinkpadow starych)
moglby byc rowniez 1 cal wiekszy ale przezyje te 23 cale
Wysłane 2013-05-24 23:29
byłem dzisiaj ustawić LightBoost u kolegi który kupił BenQ XL2411T po mojej namowie. Niesamowicie był zadowolony z obrazu i płynności jaką daje 120/144Hz. Ale to nic: po ustawieniu LightBoost stwierdził ze w ogóle oczy się nie męczą bo obraz zawsze jest ostry nawet ruchomy. Odpaliłem mu Quake Live najpierw na 120Hz+LB a potem 60Hz. Kto widział różnice ten wie że reakcja była typu: "OMB, na jakim ja g**nie grałem tyle lat!"
Kolega stwierdził że nigdy nie przypuszczał że wyda kiedykolwiek tyle na monitor jednak jest zadowolony z zakupu i monitor jest warty swoich pieniędzy i że jakby wiedział to wcześniej by zmienił na 120Hz
120Hz + LB to zupełnie inna jakość obrazu w grach. No ale oczywiście zaraz wyskoczy jakiś ignorant jeden z drugim który ani nie ma zielonego pojęcia o obrazie ani przedewszystkim nie widział takich monitorów i będzie narzekał na to jak bardzo niepotrzebe jest nic lepszego niż 60Hz udowadniając każdemu kto widział taki monitor że są zwykłymi głupcami
Wysłane 2013-05-24 23:30
Wysłane 2013-05-25 09:54 , Edytowane 2013-05-25 09:55
@I want to believe
ilość klatek generowanych przez grafę (FPS) może mieć znaczenie jeśli chodzi o tearing, ale na smużenie nie powinna (Hz na ekranie)
nie wiem jak z LB, bo nie widziałem, natomiast trochę nie jestem przekonany, że samo mruganie lamp pod ekranem może dać taki efekt - pixele mają dalej swój długi czas zmieniania stanu - chyba w tym zawsze był problem? transition time, czy jak to się nazywa dalej się nie skróci i zmiana stanu pixeli dalej będzie w trakcie -> widoczny efekt smużenia. No, ale jak pisałem, nie widziałem LB w akcji, więc może to działa.
podobnie jak niektórzy widzę smużenie na wszystkich lcd, chętnie zobaczyłbym LB na ips, aby nie mieć w grach smużenia, a w pulpicie mieć dobre kolory - jeśli takie połączenie jest możliwe.
btw czy w sklepach z masówką można zobaczyć ekran z LB?
Wysłane 2013-05-25 10:34
@Pioter "trochę nie jestem przekonany, że samo mruganie lamp pod ekranem może dać taki efekt - pixele mają dalej swój długi czas zmieniania stanu"
Tak, ale tej zmiany stanu nie widzisz bo w momencie błysku patrzysz na jaśniejszy obraz, niż normalnie, przez co zwężają Ci się źrenice. W momencie, kiedy doświetlenie jest wyłączone w takich warunkach nie widzisz piksela, kiedy jest w stanie przejścia, bo masz zbyt zamknięte oko.
Niszczenie sobie wzroku, do tego kosztem jakości obrazu i zwiększenie zużycia prądu.
Jak patrzysz w realu na koło przejeżdżającego samochodu, to też ono smuży i nikomu to nie przeszkadza...
Wysłane 2013-05-25 10:59 , Edytowane 2013-05-25 11:07
LightBoost działa na dwóch poziomach:
1. zakrywa czas zmiany koloru piksela poprzez wygaszenie ekranu. Wszystkie zmiany dokonują się gdy tego nie widać. Przedstawione sukcesywne klatki obrazu są w pełni zmienione. Ten poziom pomoże w redukcji bluru nawet jeśli gra chodziłaby ~60fps
2. usuwa efekt sample&hold który tworzy się w oczach i który jest odpowiedzialny za większość rozmycia. Generalnie śledząc okiem ruchomy obiekt na monitorze który nie miga np. 120Hz z wyłączonym LB wygląda to tak że 120 razy na sekundę czyli schodkowo zmieniana jest pozycja tego obiektu a oczy poruszają się płynnie co powoduje rozmycie. Miganie powoduje że ani oczy ani mózg nie rejestrują obrazu czarnego tylko dyskretne mignięcia. Mózg przełącza się z przetwarzania ciągłego na dyskretne i ma te 8ms czasu na przetworzenie obrazu zanim nie dostanie nowych informacji o pozycji obiektu. Wystarczy to aby oszukać mózg który widzi taki obraz jako płynny i ostry. Przy 120Hz nie widać żadnego migania. Nawet przy 100Hz jest ono niewidoczne. Wzrok się nie męczy.
CRT działa podobnie tyle że tutaj zamiast mignięcia całego ekranu na raz na tą 1 czy 2ms kilka razy jaśniej niż normalnie obraz jest rysowany przez cały ekran i to dużo dużo jaśniej co męczy oczy dużo bardziej. Chociaż i na CRT przy 120Hz praktycznie nie widać migania Na moje oko miganie monitora LB przy 100Hz jest podobne jak 140Hz CRT. 120Hz to bardziej jak 170Hz
Z LB znacznie lepsza jest widoczność detali obiektów w ruchu co widać nawet po ostrości tekstu podczas machania okienkiem w windowsie. Tem sam tekst przy 120Hz bez LB jest nieczytelny a z LB jest bez czytelny. Na tym samym monitorze 60Hz bez LB vs. 120Hz z LB to dwa zupełnie inne monitory
Oczywiście gdy gra nie chodzi te 120Hz tylko np. 60Hz to zysk z punktu nr 2 będzie ograniczony bo obraz się "rozdwoi". Dalej będzie pozbawiony rozmycia z czasu reakcji i będzie dalej ostrzejszy niż monitorze bez migania, poprostu nie osiągnie się idealnej ostrości. Oczywiście w porównaniu do 60Hz zmniejszy się input lag, dodatkowa bardzo ważna zaleta.
W nowych grach może być problem z uzyskaniem tych 100Hz (tyle ma mniejsze odświeżanie LB) na maksymalnych detalach, szczególnie na słabych kartach (np. GTX680/HD7970 ) aczkolwiek zawsze można wyłączyć AA i używać MLAA/FXAA i zjechać z detali najwyższych na trochę niższe gdzie różnica w jakości jest bardzo ciężka do zobaczenia a w framerate jak najbardziej jest widoczna. Poza tym niech wyrobi nawet 50fps to i tak na monitrze z LB obraz będzie wyglądał dużo lepiej
Jedyną wadą jest fakt że nie działa z kartami AMD. Dokładniej to działa jak należy ale monitor trzeba zainicjować na karcie NV i po inicjacji LB jest aktywny dopóki nie odłączy się na dłuższą chwilę zasilania od monitora. Ludzie z Radeonami inicjują takie monitory np. laptopami z NV Także jak ktoś ma kartę AMD to powinien się kilka razy zastanowić czy ma jak aktywoać LB na takim monitorze
@Maveriq
jakie znowu niszczenie wzroku?
oczy w grze na monitrze LB mniej się męczą niż normalnym
a do pulpitu się LB wyłącza i po problemie
---------
warto poczytać [LINK]
to widzi oko przy 60Hz
a to przy 120Hz + LB
różnica tutaj przedstawiona wcale nie jest przesadzona
to są ruchome obrazki oglądane ruchomą kamerą czyli reprezentujące jak widzi oko poruszający się obiekt
Wysłane 2013-05-25 11:39 , Edytowane 2013-05-25 11:40
@TomekB
oczywiście że tak
wystarczy 100fps w grze + v-sync w grze i ruchomy tekst się czyta bez problemu
na CRT wystarczy 60Hz + v-sync
Kto jest online: 0 użytkowników, 128 gości