Forum > Hardware > monitor 120Hz - czy to ma sens ?

Strona 2 z 4 <<<1234>>>
skocz

koradon

Wysłane 2013-04-28 20:05 , Edytowane 2013-04-28 20:05

@I want to believe powiem tak, mam Della U2412M i na nim też gram. Żadnych dyskomfortów nie mam. Ok jest jeden, jak przeszedłem z 1367x786 w lapku na 1920x1200 to jednak spadek w fps'ach jest duży i z utęsknieniem wyczekuję upgrade'u sprzętu (a raczej kupno nowego laptopa \"\spoko\")

MSI GT72 2QE (SSD+HDD, W8.1->W10) + Dell U2412M, Samsung Galaxy Note 4 N910F,

I want to believe

Wysłane 2013-04-28 20:16 , Edytowane 2013-04-28 20:20

@koradon
o sprzet sie nie martwie

i5 + hd7870xt + 8gb ramu dadza rade ze wszystkim \"\jezor\"

w sumie 98% ludzi gra na monitorach 60Hz, 120Hz to mega nisza, a o czyms to swiadczy

a za dellem przemawia:
1. nizsza cena
2. ladniejsze kolory (monitor glownie sluzy do pracy, a w tym TN to kaszana)
3. lepsza gwarancja
4. solidniejsza firma
5. ROZDZIELCZOŚĆ

Ignacek 9

Wysłane 2013-04-28 20:42

@XoR To wszystko wiesz i z głowy piszesz??? \"\olaboga\" \"\olaboga\"

koradon

Wysłane 2013-04-28 20:51

@I want to believe no to nad czym się tu zastanawiać? \"\hmmm\"

MSI GT72 2QE (SSD+HDD, W8.1->W10) + Dell U2412M, Samsung Galaxy Note 4 N910F,

Maveriq

Wysłane 2013-04-28 21:46 , Edytowane 2013-04-28 21:49

@XoR Trochę za bardzo się rozpędzasz z reklamowaniem tego LightBoosta.
Przede wszystkim albo nie rozróżniasz pojęć płynności obrazu i smużenia, albo z jakiegoś innego powodu je ze sobą mieszasz. Obraz właśnie na LCD jest płynniejszy, niż na CRT dlatego, że nie migocze.
Smużenie na CRT nie występowało, ale na współczesnych dobrych matrycach TN jest niezauważalne, a na dobrych IPS niemal niezauważalne podczas grania/oglądania filmów, więc problem można uznać za niebyły.
LightBoost jest zupełnie bez sensu przede wszystkim dlatego, że jest szkodliwy dla wzroku i mózgu tak samo, jak były szkodliwe kineskopy i z dokładnie tego samego powodu. Gdyby CRT nie migotały nadal korzystałbym z kineskopowego monitora i na pewno nie byłbym jedyny.
Komu się Lightboost podoba, to niech pomyśli o okularach noszonych na co dzień, które zaciemniałyby się zupełnie i robiły z powrotem przeźroczyste 120 razy na sekundę... ten sam efekt.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

XoR

  • XoR
  • wiadomość Użytkownik

  • 8725 wypowiedzi

Wysłane 2013-04-28 23:10 , Edytowane 2013-04-28 23:24

@I want to believe
w sumie 98% ludzi gra na monitorach 60Hz, 120Hz to mega nisza, a o czyms to swiadczy
świadczy to o tym że tylko 2% nie ma laga w grach \"\spoko\"
poza tym aż 2% ma monitory 120Hz? To duża liczba jakaś i nieprawdopodobna wręcz \"\olaboga\"

o co chodzi z tym light boost i wsparciem tego przez nvidie ?
o to że LightBoost to wymóg technologii 3D Vision 2
jak monitor chce mieć certyfikat to musi wspierać stroboskopowe podświetlenie w 120Hz

monitor ma sluzyc w 80% do uzytkowania codziennego, w 20% do grania, takze dell bedzie dobrym wyborem

a za dellem przemawia:
1. nizsza cena
2. ladniejsze kolory (monitor glownie sluzy do pracy, a w tym TN to kaszana)
3. lepsza gwarancja
4. solidniejsza firma
5. ROZDZIELCZOŚĆ


wszystko fajnie tylko po co zakładać ten temat skoro już dokładnie wiesz co chcesz kupić? \"\sam_nie_wim\"

@Ignacek 9
różni ludzie mają różne hobby \"\ziew\"

@Maveriq
teoria teorią a w praktyce obraz na migającym LCD jest wielokrotnie i płynniejszy i ostrzejszy podczas ruchu i odbierany jako mniej męczący bo właśnie jest cały czas ostry.

jedyna sytuacja gdy miganie może męczyć to pulpit i czytanie tekstu ale przecież można wtedy miganie w takim LCD wyłączyć więc problemu nie ma

podczas gier miganie w niczym nie przeszkadza, szczególnie że to jest 120Hz czyli dość dużo

co do okularów to nie ma to sensu bo nie występują efekty które takie miganie usuwa. Poza tym takie okulary zaciemniłyby obraz bo świat nie zrobi się przez tą 1-2ms magicznie kilkukrotnie jaśniejszy aby skompensować zasłonięty czas a w LCD można dać jaśniejsze LEDy i po sprawie

[13600K@5.4/4.3][MSI Z790][AMD 6900XT][DDR4 32GB][4.5TB dysków NVMe][LG 48GQ900 48" 4K 138Hz OLED][LG 27GP950 27" 4K 160Hz IPS][HP LP2480zx 24" IPS RGB-LED A-TW][Sony GDM-FW900 24" CRT + POLAROID mod][Panasonic 42VT30 42" PDP][Xonar STX + Burson V5/V6C/V6V + Sennheiser HD545 w obudowach HD600][PSU 750W][Windows 11 X64][Playstation 5][LG V20][RaspberryPi 4 4GB]

I want to believe

Wysłane 2013-04-28 23:11 , Edytowane 2013-04-29 03:08

@koradon
no wlasnie zaczalem czytac o lightbooscie i juz sam nie wiem \"\lol\"

@XoR
temat zalozylem po to zeby wywiazala sie ciekawa dyskusja, w trakcie ktorej sam moze zmienie zdanie



//edit
You need frame rates matching (or exceeding) Hz for best benefit. LightBoost only works at 100Hz to 120Hz. Thus, you need 100fps@100Hz, or 120fps@120Hz.

czyli do BF3 potrzeba TITANA \"\crazy\" \"\crazy\"

z czym do ludzi XOR ? \"\crazy\" \"\crazy\"

Maveriq

Wysłane 2013-04-29 10:10

@XoR "co do okularów to nie ma to sensu bo nie występują efekty które takie miganie usuwa."
Jak nie... a smużenie?

"wiadczy to o tym że tylko 2% nie ma laga w grach"
No pewnie... w skrajnych przypadkach 98% opóźnienie o 16ms wyświetlanego obrazu... i to też nie koniecznie.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

krymtON

Wysłane 2013-04-29 10:23

@XoR@XoR - jeśli LightBoost to wygaszanie podświetlenia, to żadna nowość - w TV obecne od przynajmniej 3-4 lat, więc nie wiem dlaczego twierdzisz, że TV mający "120Hz" wprowadza więcej klatek obrazu, jak co druga ramka jest czarna? \"\crazy\"

Graty jak każde inne ;)

I want to believe

Wysłane 2013-05-16 21:01

jako ze niedlugo bede dokonywal zakupu monitora moje poszukiwania zostaly zintensyfikowane \"\crazy\"

na celowniku mam aktualnie monitor EIZO FS2333

laczy on zalety IPS + jest przeznaczony dla graczy
[LINK]

[LINK]

KrzysztofT

Wysłane 2013-05-17 09:10

@I want to believe

Dla pełnej jasności sytuacji - w tym Eizo siedzi matryca PLS Samsunga - znacznie lepsza od zwykłego IPS-a - lepsza czerń, mniejsze "srebrzenie". \"\cfaniak\"

I want to believe

Wysłane 2013-05-17 12:19 , Edytowane 2013-05-17 18:46

@KrzysztofT
+ zerowy input lag
+ gamingowy czas reakcji
+ gwarancja 5 letnia (warta z 200zl)
+ japonska produkcja

podobno w ogole nie srebrzy i generalnie wyglada na monitor bez wad \"\jupi\" (no moze poza designem dla niektorych ale mi sie podoba taki design podobny do thinkpadow starych)

moglby byc rowniez 1 cal wiekszy ale przezyje te 23 cale

XoR

  • XoR
  • wiadomość Użytkownik

  • 8725 wypowiedzi

Wysłane 2013-05-24 23:29

byłem dzisiaj ustawić LightBoost u kolegi który kupił BenQ XL2411T po mojej namowie. Niesamowicie był zadowolony z obrazu i płynności jaką daje 120/144Hz. Ale to nic: po ustawieniu LightBoost stwierdził ze w ogóle oczy się nie męczą bo obraz zawsze jest ostry nawet ruchomy. Odpaliłem mu Quake Live najpierw na 120Hz+LB a potem 60Hz. Kto widział różnice ten wie że reakcja była typu: "OMB, na jakim ja g**nie grałem tyle lat!" \"\diabel\"

Kolega stwierdził że nigdy nie przypuszczał że wyda kiedykolwiek tyle na monitor jednak jest zadowolony z zakupu i monitor jest warty swoich pieniędzy i że jakby wiedział to wcześniej by zmienił na 120Hz \"\mikolaj\"

120Hz + LB to zupełnie inna jakość obrazu w grach. No ale oczywiście zaraz wyskoczy jakiś ignorant jeden z drugim który ani nie ma zielonego pojęcia o obrazie ani przedewszystkim nie widział takich monitorów i będzie narzekał na to jak bardzo niepotrzebe jest nic lepszego niż 60Hz \"\sam_nie_wim\" udowadniając każdemu kto widział taki monitor że są zwykłymi głupcami \"\ziew\"

[13600K@5.4/4.3][MSI Z790][AMD 6900XT][DDR4 32GB][4.5TB dysków NVMe][LG 48GQ900 48" 4K 138Hz OLED][LG 27GP950 27" 4K 160Hz IPS][HP LP2480zx 24" IPS RGB-LED A-TW][Sony GDM-FW900 24" CRT + POLAROID mod][Panasonic 42VT30 42" PDP][Xonar STX + Burson V5/V6C/V6V + Sennheiser HD545 w obudowach HD600][PSU 750W][Windows 11 X64][Playstation 5][LG V20][RaspberryPi 4 4GB]

XoR

  • XoR
  • wiadomość Użytkownik

  • 8725 wypowiedzi

Wysłane 2013-05-24 23:30

[13600K@5.4/4.3][MSI Z790][AMD 6900XT][DDR4 32GB][4.5TB dysków NVMe][LG 48GQ900 48" 4K 138Hz OLED][LG 27GP950 27" 4K 160Hz IPS][HP LP2480zx 24" IPS RGB-LED A-TW][Sony GDM-FW900 24" CRT + POLAROID mod][Panasonic 42VT30 42" PDP][Xonar STX + Burson V5/V6C/V6V + Sennheiser HD545 w obudowach HD600][PSU 750W][Windows 11 X64][Playstation 5][LG V20][RaspberryPi 4 4GB]

I want to believe

Wysłane 2013-05-24 23:32 , Edytowane 2013-05-25 00:32

@XoR
taaa quakelive gdzie masz 300 klatek /s \"\ziew\"

w BF3 roznicy by nie bylo \"\olaboga\" chyba ze masz TITANA to mooooze

//edit
a jednak NIE \"\lol\" titan zapewnia 80 klatek w full HD w bf3 \"\crazy\"

Pioter

  • Pioter
  • wiadomość Użytkownik

  • 869 wypowiedzi

Wysłane 2013-05-25 09:54 , Edytowane 2013-05-25 09:55

@I want to believe
ilość klatek generowanych przez grafę (FPS) może mieć znaczenie jeśli chodzi o tearing, ale na smużenie nie powinna (Hz na ekranie)
nie wiem jak z LB, bo nie widziałem, natomiast trochę nie jestem przekonany, że samo mruganie lamp pod ekranem może dać taki efekt - pixele mają dalej swój długi czas zmieniania stanu - chyba w tym zawsze był problem? transition time, czy jak to się nazywa dalej się nie skróci i zmiana stanu pixeli dalej będzie w trakcie -> widoczny efekt smużenia. No, ale jak pisałem, nie widziałem LB w akcji, więc może to działa.

podobnie jak niektórzy \"\mikolaj\" widzę smużenie na wszystkich lcd, chętnie zobaczyłbym LB na ips, aby nie mieć w grach smużenia, a w pulpicie mieć dobre kolory - jeśli takie połączenie jest możliwe.
btw czy w sklepach z masówką można zobaczyć ekran z LB?

Maveriq

Wysłane 2013-05-25 10:34

@Pioter "trochę nie jestem przekonany, że samo mruganie lamp pod ekranem może dać taki efekt - pixele mają dalej swój długi czas zmieniania stanu"
Tak, ale tej zmiany stanu nie widzisz bo w momencie błysku patrzysz na jaśniejszy obraz, niż normalnie, przez co zwężają Ci się źrenice. W momencie, kiedy doświetlenie jest wyłączone w takich warunkach nie widzisz piksela, kiedy jest w stanie przejścia, bo masz zbyt zamknięte oko.

Niszczenie sobie wzroku, do tego kosztem jakości obrazu i zwiększenie zużycia prądu.
Jak patrzysz w realu na koło przejeżdżającego samochodu, to też ono smuży i nikomu to nie przeszkadza...

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

XoR

  • XoR
  • wiadomość Użytkownik

  • 8725 wypowiedzi

Wysłane 2013-05-25 10:59 , Edytowane 2013-05-25 11:07

LightBoost działa na dwóch poziomach:

1. zakrywa czas zmiany koloru piksela poprzez wygaszenie ekranu. Wszystkie zmiany dokonują się gdy tego nie widać. Przedstawione sukcesywne klatki obrazu są w pełni zmienione. Ten poziom pomoże w redukcji bluru nawet jeśli gra chodziłaby ~60fps

2. usuwa efekt sample&hold który tworzy się w oczach i który jest odpowiedzialny za większość rozmycia. Generalnie śledząc okiem ruchomy obiekt na monitorze który nie miga np. 120Hz z wyłączonym LB wygląda to tak że 120 razy na sekundę czyli schodkowo zmieniana jest pozycja tego obiektu a oczy poruszają się płynnie co powoduje rozmycie. Miganie powoduje że ani oczy ani mózg nie rejestrują obrazu czarnego tylko dyskretne mignięcia. Mózg przełącza się z przetwarzania ciągłego na dyskretne i ma te 8ms czasu na przetworzenie obrazu zanim nie dostanie nowych informacji o pozycji obiektu. Wystarczy to aby oszukać mózg który widzi taki obraz jako płynny i ostry. Przy 120Hz nie widać żadnego migania. Nawet przy 100Hz jest ono niewidoczne. Wzrok się nie męczy.

CRT działa podobnie tyle że tutaj zamiast mignięcia całego ekranu na raz na tą 1 czy 2ms kilka razy jaśniej niż normalnie obraz jest rysowany przez cały ekran i to dużo dużo jaśniej co męczy oczy dużo bardziej. Chociaż i na CRT przy 120Hz praktycznie nie widać migania \"\mikolaj\" Na moje oko miganie monitora LB przy 100Hz jest podobne jak 140Hz CRT. 120Hz to bardziej jak 170Hz

Z LB znacznie lepsza jest widoczność detali obiektów w ruchu co widać nawet po ostrości tekstu podczas machania okienkiem w windowsie. Tem sam tekst przy 120Hz bez LB jest nieczytelny a z LB jest bez czytelny. Na tym samym monitorze 60Hz bez LB vs. 120Hz z LB to dwa zupełnie inne monitory \"\tuptup\"

Oczywiście gdy gra nie chodzi te 120Hz tylko np. 60Hz to zysk z punktu nr 2 będzie ograniczony bo obraz się "rozdwoi". Dalej będzie pozbawiony rozmycia z czasu reakcji i będzie dalej ostrzejszy niż monitorze bez migania, poprostu nie osiągnie się idealnej ostrości. Oczywiście w porównaniu do 60Hz zmniejszy się input lag, dodatkowa bardzo ważna zaleta.

W nowych grach może być problem z uzyskaniem tych 100Hz (tyle ma mniejsze odświeżanie LB) na maksymalnych detalach, szczególnie na słabych kartach (np. GTX680/HD7970 \"\diabel\" ) aczkolwiek zawsze można wyłączyć AA i używać MLAA/FXAA i zjechać z detali najwyższych na trochę niższe gdzie różnica w jakości jest bardzo ciężka do zobaczenia a w framerate jak najbardziej jest widoczna. Poza tym niech wyrobi nawet 50fps to i tak na monitrze z LB obraz będzie wyglądał dużo lepiej \"\spoko\"

Jedyną wadą jest fakt że nie działa z kartami AMD. Dokładniej to działa jak należy ale monitor trzeba zainicjować na karcie NV i po inicjacji LB jest aktywny dopóki nie odłączy się na dłuższą chwilę zasilania od monitora. Ludzie z Radeonami inicjują takie monitory np. laptopami z NV \"\crazy\" Także jak ktoś ma kartę AMD to powinien się kilka razy zastanowić czy ma jak aktywoać LB na takim monitorze \"\ziew\"

@Maveriq
jakie znowu niszczenie wzroku? \"\olaboga\"
oczy w grze na monitrze LB mniej się męczą niż normalnym \"\nonono\"
a do pulpitu się LB wyłącza i po problemie \"\nonono\"


---------
warto poczytać [LINK]

to widzi oko przy 60Hz


a to przy 120Hz + LB


różnica tutaj przedstawiona wcale nie jest przesadzona \"\nonono\"
to są ruchome obrazki oglądane ruchomą kamerą czyli reprezentujące jak widzi oko poruszający się obiekt

[13600K@5.4/4.3][MSI Z790][AMD 6900XT][DDR4 32GB][4.5TB dysków NVMe][LG 48GQ900 48" 4K 138Hz OLED][LG 27GP950 27" 4K 160Hz IPS][HP LP2480zx 24" IPS RGB-LED A-TW][Sony GDM-FW900 24" CRT + POLAROID mod][Panasonic 42VT30 42" PDP][Xonar STX + Burson V5/V6C/V6V + Sennheiser HD545 w obudowach HD600][PSU 750W][Windows 11 X64][Playstation 5][LG V20][RaspberryPi 4 4GB]

TomekB

  • TomekB
  • wiadomość Użytkownik

  • 743 wypowiedzi

Wysłane 2013-05-25 11:35

Czyli jak np. gram w jakieś mmo i z powodu blura nie mogę przeczytać nicka jakieś postaci, która przebiega w poprzek ekranu to dzięki 120Hz + LB będzie to możliwe ?

XoR

  • XoR
  • wiadomość Użytkownik

  • 8725 wypowiedzi

Wysłane 2013-05-25 11:39 , Edytowane 2013-05-25 11:40

@TomekB
oczywiście że tak \"\spoko\"

wystarczy 100fps w grze + v-sync w grze i ruchomy tekst się czyta bez problemu \"\jupi\"

na CRT wystarczy 60Hz + v-sync

[13600K@5.4/4.3][MSI Z790][AMD 6900XT][DDR4 32GB][4.5TB dysków NVMe][LG 48GQ900 48" 4K 138Hz OLED][LG 27GP950 27" 4K 160Hz IPS][HP LP2480zx 24" IPS RGB-LED A-TW][Sony GDM-FW900 24" CRT + POLAROID mod][Panasonic 42VT30 42" PDP][Xonar STX + Burson V5/V6C/V6V + Sennheiser HD545 w obudowach HD600][PSU 750W][Windows 11 X64][Playstation 5][LG V20][RaspberryPi 4 4GB]
Strona 2 z 4 <<<1234>>>
skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 249 gości