Forum > Software > Excel - wprowadzanie danych

Strona 1 z 1 1
skocz

Inferno

Wysłane 2014-04-03 15:35

Witam.
Jest jakiś szybki i wbudowany sposób na to, aby dane z arkusza A zsumować do arkusza B, ale myk jest taki, że może zostać czasem do arkusza A wstawiony jakiś wiersz, przez co odwołania się krzaczą w arkuszu B.

W tej chwili bawię się funkcjami, ale to jest dosyć skomplikowane.

maq

  • maq
  • wiadomość Użytkownik

  • 3662 wypowiedzi

Wysłane 2014-04-03 15:49

Jest, ale bez konkretnego pliku nie potrafię pomóc.

Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn. ***Pamiętaj Franiu, że twój wujku nigdy nie był przeciwko państwu, najwyżej przeciwko głupkom.***

Yesusik

Wysłane 2014-04-03 15:58

@Inferno
Albo odwołania, jeżeli wiersze i kolumny nie ulegają zmianie;
Albo funkcje wyszukiwania;
- ja innych metod nie znam.
\"\przytul\"


PS
W starej robocie obrabiałem pliki do których tworzyłem funkcje wyszukiwań mające po kilkanaście warunków i kilkadziesiąt transformacji... sama funkcja po rozwinięciu zajmowała 1/3 ekranu - fakt, męczarnia przy tworzeniu, ale wynik uświetniał cel: jednorazowe kilkanaście godzin mojej pracy oszczędziło kilkadziesiąt godzin pracy miesięcznie koleżanki z innego działu (przez co miała więcej czasu na Zalandoo i FB;)
\"\crazy\"

よろしく

Inferno

Wysłane 2014-04-03 16:39

@Yesusik

Dokładnie w tej chwili wykombinowałem tak, aby wyświetlała mi się liczba konkretnego działu z jednej kolumny, ale chcę jeszcze dodać informację, aby nie wyświetlał błędów, bądź jeżeli czegoś nie znajdzie w danym arkuszu, to niech nie liczy.

Pozostaje mi jeszcze trochę do roboty, aby pobrać i zsumować wyniki w zależności od miesiąca, ale to pewnie powtórzenie 12 razy tego samego argumentu w jednej funkcji ;)

Trochę się męczę z tym, aby pobrać nazwę arkusza, dzięki temu trochę bym ułatwił czytanie tej formuły. Jak bym znał trochę VB i wiedział, jak te makra dodawać, to bym pewnie od razu w tym napisał i miał spokój.


@maq
Jak się już całkowicie załamię, to wtedy zrobię taki arkusz testowy, teraz jeszcze póki mam pomysł co chcę osiągnąć, będę się nad tym męczył :)

Yesusik

Wysłane 2014-04-03 16:56 , Edytowane 2014-04-03 17:00

@Inferno
Dodaj warunek JEŻELI (lub kilka, gdy konieczne) i powinno Ci to rozwiązać problem wyświetlania błędów... i pamiętaj o zagnieżdżaniu funkcji, co trochę "komplikuje" napisanie formułki, ale daje pewniejsze/poprawniejsze wyniki = WYSZUKAJ.PIONOWO(JEŻELI(WYSZUKAJ.PIONOWO(JEŻELI.BŁĄD()))) itp., ale to chyba wiesz ;)
\"\mikolaj\"

Fakt, VB załatwiłby większą część problemu... sam temat makr dobrze nie poznałem, przez co użyłem najwyżej kilka prostych skryptów na przestrzeni pół dekady, napisanych na podstawie poradników z neta, np. otwieranie i zapisywanie innego pliku, przed pobraniem z niego danych (to akurat było konieczne w moim przypadku, gdy dane były eksportowane z zewnętrznej bazy do .xls, a format komórek liczbowych poprawnie był zapamiętywany dopiero po zapisaniu arkusza przez samego Excela).
\"\upsa\"

Powodzenia i wytrwałości!
\"\spoko\"

よろしく

maq

  • maq
  • wiadomość Użytkownik

  • 3662 wypowiedzi

Wysłane 2014-04-03 17:19

@Yesusik Wyszukaj pionowo nie zsumuje Ci danych.

Ja do takich akcji wprost kocham funkcję suma.jeżeli \"\serduszka\" Ot np. teraz dziergam sobie w pliku, który w lutym miał 4 tys. wierszy, a teraz ma o 100 więcej i te wiersze są gdzieś między 4 tys. pozostałych. Mam to gdzieś generalnie, bo suma.jeżeli wrzuci mi dane z poprzedniego miesiąca w odpowiednie komórki w tym miesiącu, do tego dorzucę sobie dane z marca i voila - raport produkcyjny gotowy. Jakieś 10 minut roboty, albo ze 2 dni dla nieogarniętej osoby (bo ręcznie będzie sobie dodawać nowe wiersze w odpowiednie miejsce).

Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn. ***Pamiętaj Franiu, że twój wujku nigdy nie był przeciwko państwu, najwyżej przeciwko głupkom.***

mysiauek

Wysłane 2014-04-03 19:26

ja po wyszukaj.pionowo pokochałem suma.warunkow \"\hura\"

Inferno

Wysłane 2014-04-03 19:59

Sprawa się mocno skomplikowała, bo okazuje się, że wcześniej co robiłem było by fajne, gdyby pozycje bądź indeksy się nie powtarzały ich wartości. Teraz faktycznie wygląda na to, że trzeba użyć VB bo inaczej nie zrobię pętli.


Tutaj daję folder w którym można ściągnąć plik testowy w formacie ods lub xls
[LINK]

maq

  • maq
  • wiadomość Użytkownik

  • 3662 wypowiedzi

Wysłane 2014-04-03 21:14 , Edytowane 2014-04-03 21:18

@Inferno Typowe zastosowanie formuły suma.jeżeli. Jeśli użyjesz, tak jak ja nie zakresu komórek a całej kolumny, to składniki do liczenia możesz dodawać do nieskończoności, jeśli w arkuszu wynik będziesz miał wpisane to, czego ma szukać - zawsze znajdzie.

enjoy
[LINK]

ps. być może w wersji online excela nie widać formuł, polecam zapisać plik i odpalić go standardowo.

Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn. ***Pamiętaj Franiu, że twój wujku nigdy nie był przeciwko państwu, najwyżej przeciwko głupkom.***

Inferno

Wysłane 2014-04-03 23:01 , Edytowane 2014-04-03 23:15

@maq
Dzięki, co do pierwszej kolumny to działa, jeśli zaś chodzi o drugą kolumnę, muszę dodatkowo filtrować po dacie, jeśli styczeń, to zliczam wtedy, kiedy data jest ze stycznia.

Taki jeden warunek mi zadział, a ja robiłem trochę naokoło z tymi funkcjami ^^ Do tego zrobiłem proste makro !! Ile to się człowiek nauczy. Może faktycznie trzeba popatrzeć na te funkcje, zanim przejdę do makro.

Kombinuję przy użyciu sumy warunków =SUMA.WARUNKÓW('sty wykon II'!G:G;'sty wykon II'!B:B;A3;'sty wykon II'!E:E;MIESIĄC('sty wykon II'!E:E))

maq

  • maq
  • wiadomość Użytkownik

  • 3662 wypowiedzi

Wysłane 2014-04-04 07:15

@Inferno W przesłanym pliku uzupełniłem tylko formuły, nie widziałem tam kombinacji z datami. Jeśli poszczególne miesiące masz w osobnych arkuszach, to zastosowana formuła rozwiązuje sprawę.

ps. Wydaje mi się, że generalnie za bardzo sobie wszystko utrudniamy. Prosty szablonik a tu vb, makra itd. Jak byłem na szkoleniu z excela i zadałem prowadzącemu kilka pytań, jak usprawnić moją pracę, to większość odpowiedzi była na zasadzie "tak, da się to zrobić, trzeba na pewno stworzyć jakieś makro ale tu i teraz nie jestem w stanie Panu pomóc bo to za bardzo skomplikowane"

Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn. ***Pamiętaj Franiu, że twój wujku nigdy nie był przeciwko państwu, najwyżej przeciwko głupkom.***

mysiauek

Wysłane 2014-04-04 08:30

@maq
Niestety z tymi szkoleniami to prawda-tego samego doświadczyłem.. Jedynym wyjątkiem było dwóch sensownych wykładowców excella w firmie Altkom. Jeden miał po prostu wyobraźnię na takim poziomie, że czego się mu nie dało, potrafił obrobić dwoma, trzema rozbudowanymi formułami... nie wspomniał o VB \"\ok\"

Inferno

Wysłane 2014-04-04 10:06

A ja już sobie poradziłem.

Co do pierwszej kolumny, to faktycznie tylko zwykła formuła wystarczyła - ja ją źle używałem, więc mi nie wychodziła, dopiero @maq pokazał mi w arkuszu, co z czym się je :)

Do drugiej kolumny nie udało mi się dodać do formuły warunku z miesiącami - może dlatego, że formuła MIESIĄC() nie była przystosowana do zakresów a do jednej wartości, ale ominąłem to, dodając do arkuszów osobną tabelę z wyodrębnionym numerem miesiąca i zadziałała mi formuła SUMUA.WARUNKÓW(). Co do tej formuły to pomoc z programu niewiele mi powiedziała co jest do czego. Dopiero w necie znalazłem porządne wytłumaczenie i skapowałem.



Dziękuję wszystkim za pomoc, faktycznie, trzeba trochę lepiej poznać Excela. Natomiast jestem szczęśliwy, bo udało mi się wykorzystać formuły, jak i nauczyłem się prostego makra w godzinę ! :)

Inferno

Wysłane 2014-04-05 14:37

To jeszcze jedno takie zadanko/pytanie.

Problem w tym, że wyliczone komórki wpisują już wartość, a formuły nie są tak intuicyjne, że nie wiadomo które komórki są obliczane i dlaczego wynik wychodzi taki, a nie inny. Teraz głowię się nad tym, aby to zostało w jakiś sposób rozwiązane. Ponieważ dla jednej pozycji, np. Listek mogą być przypisane kilka zamówień w jednym miesiącu, a w innym jedno zamówienie, chyba nie ma takiej formuły, która by automatycznie dodawała wiersz i wpisywała następny wynik.

Na początku myślałem, aby użyć konsolidacji, ale kłopot w tym, że musi robić jakąś funkcję (Suma, różnica, itd.) i np. nie wyświetla mi się ani nazwa zamówienia, ani pozycja. Więc konsolidacja odpada.

Potem chciałem jakoś łączyć arkusze w jedno i je potem pogrupować, ale Excel chyba nie ma funkcji która łączy odpowiednie arkusze w jeden w obrębie tego samego skoroszytu.

Myślałem nad tym, aby zarejestrować makro, jak kopiuję dane z konkretnych arkuszów do jednego, ale czy jest to dobry plan ? Posortuję, aby np. pozbyć się nadmiarowości nagłówków. Następnie stworzę tabelę przestawną. Czy makro spokojnie zarejestruje takie operacje ? Czy jednaj jest łatwiejszy sposób na to ?

Natan

Wysłane 2014-04-06 12:36 , Edytowane 2014-04-06 12:37

w gruncie rzeczy wszystko da sie zrobic ;) ale nie do konca rozumiem strukture tego o czym piszesz.
masz gdzies przykladowe dane?

zazwyczaj najwieksze mozliwosci uzyskuje sie zapisujac dane w postaci "bazo danowej" w jednym arkuszu, ale to wsztystko tez rozbija sie o ilosc

Strona 1 z 1 1
skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 187 gości