znowu zerknąłem do wątku i co widzę? Interwencje, interwencje interwencje...
Forum > Tematy dowolne > Nowe pomysły rządu 3 ( i inne rewelacje gospodarczo, polityczne).
Wysłane 2012-12-18 12:26 , Edytowane 2012-12-18 15:57
@Lukxxx
A jaką ekonomię znasz, która nie wymaga Banku Centralnego? To ciekawe swoją drogą, jak to sobie wyobrażasz. Żeby gospodarka nie wymagała banku centralnego trzeba by zlikwidować cały światowy pieniądz fiducjarny i przywrócić stan ekonomii przed XVI wiekiem.
Do tego kto będzie pilnował emisji pieniędzy ? Inaczej twoi wolni przedsiębiorcy zostaną natychmiast zalani podrobionymi pieniędzmi albo ich waluta zostanie zaatakowana i zdewaluowana a oni sami pójdą z torbami.
Kto ma emitować i kontrolować emisje pieniędzy jeśli nie państwo przez bank centralny?
Smiało Luxx - nie krępuj się, napisz jak wyobrażasz sobie emisję i kontrolę pieniądza przez Państwo Polskie.
Wysłane 2012-12-18 12:36
@straszny
Niektórzy ( piszę to ogólnie ) myślą że wystarczy zlikwidować to, dołożyć tamto i samo się będzie kręcić No niestety...widać jak na tacy stopień wykształcenia ekonomicznego społeczeństwa. Ludzie nie potrafią sobie zdać sprawy jak bardzo powiązany jest światowy rynek.
Wysłane 2012-12-18 13:28
@TonySoprano
"myślą że wystarczy zlikwidować to, dołożyć tamto i samo się będzie kręcić"
Będzie się kręcić bez względu na wszystko, choćby nie wiem jaki ignorant rządził to i tak ludzie będą pracować i handlować.
Ale tak, wystarczy to zlikwidować, dołożyć tamto i będzie się szybciej kręcić.
@straszny
No widzisz, o czym by nie mówić wszystko rozbija się o niekompetencję naszych rządów
"CHF-PLN ma mniejsze znaczenie, dla nas liczy się para walutowa z dolarem i euro,"
Jeśli dobrze rozumiem to nie jest problemem 'niestabilność' naszej waluty, a raczej jest nim istnienie dolara i euro, lub ujmując to inaczej: nasze uzależnienie od dolara i euro.
Wysłane 2012-12-18 13:50 , Edytowane 2012-12-18 14:43
@Cursed
wszystkie waluty są od siebie uzależnione, tego nie da się uniknać.
w ogromnym uproszczeniu waluty dzielą się na
- niewymienialne na inne waluty (kontrolowane w 100% przez państwo, na ogół w krajach brutalnie dyktatorskich i komunistycznych) - znaczy wymienialne, ale tylko na czarnym rynku pod groźbą potencjalnych kryminalnych kar,
- częściowo wymienialne,
- całkowicie wymienialne (wszystkie z rynku forex) - w praktycznie dowolnym miejscu świata na każdą inną wymienisz
przykładem bardzo dziwnej waluty, nawet trudno mówić że częściowo wymienialnej, jest np funt szkocki, oficjalnie nie będący walutą tylko rodzajem weksla gwarantującego wypłatę 1:1 w stosunku do funta szterlinga, z gwarancją Bank of Scotland wymiany 1:1, ale tylko przez ten bank. Nikt inny nie ma obowiązku respektować wymienialności funta szkockiego. Sam funt szkocki nie podlega żadnym spekulacjom, nie ma go na rynku forex, ale spekulacja funta szterlinga w 100% przenosi się na niego. W momencie bankructwa Banku Szkocji nikt inny nie ma obowiązku respektować funtów szkockich jako waluty.
idealnym przykładem niewolnej waluty częściowo wymienialnej jest chiński juan. Spróbuj handlować z Chinami i zapłacić w locie z rachunku euro/pln/dolar juanami.... nie da się. Trzeba czasowych zezwoleń i zaświadczeń Chin żeby móc kupować i sprzedawać walutę chińską. Państwo dokładnie to kontroluje. Ale jak już je masz to możesz nim obracać spokojnie. Tyle że państwo chińskie może taką zgodę Ci cofnąć
jeśli chcemy handlować z całym światem, jeśli chcemy rozwoju polskiego eksportu nasza waluta musi być w pełni wymienialna, nie mamy luksusu ogromnego kraju jak Chiny. Więc do tego trzeba silnego banku centralnego, żeby ta waluta nie została zniszczona w spekulacjach i kryzysach finansowych.
Wysłane 2012-12-18 18:13 , Edytowane 2012-12-18 18:14
@xoot
A dziwisz się znów? Gdybyśmy mieli drogi śródlądowe klasy IV ( a nasz rząd odrzucił taką możliwość ponieważ brakuje kasy ) to nawet 30-35% transportu można by było przerzucić na system rzek ( a mamy jeden z lepszych w europie ). Co prawda drogi budujemy w technologii betonowej ( xxx razy odporniejsze ) to i tak przejazd "tirów" dalej jest dość wymagający dla nawierzchni, a utrzymać to z czegoś trzeba.
Wysłane 2012-12-18 18:14
@straszny Kontrole przez państwo każdej złotówki, a jak najbardziej że się da i to dzięki nowoczesnej technologii, poprzez wprowadzenie transakcji elektronicznej w ten sposób mocno ograniczając możliwości obiegu pieniądza poza ewidencją, bo każda transakcja by zostawiała ślad w historii konta.
"Ekooszołomy" by przyklasnęły bo nie było by potrzeba papieru do wydruku pieniądza w postaci banknotów, i minister finansów zacierał by łapki, bo prócz zwiększonych przychodów byłby "ekomodny"(oby tego tekstu nie przeczytał bo jeszcze wpadnie na pomysł realizacji bez gotówkowego obrotu pieniądzem ).
Wysłane 2012-12-18 18:51 , Edytowane 2012-12-18 18:57
@xoot
A wyłożysz kilka lub kilkanaście miliardów na infrastrukturę? Bo my nie mamy nic. Jedynie terminal przeładunkowy w Sławkowie
Czym mają jeździć towary u nas w kraju? tzn którędy jak nie drogami? Kolejność jest taka. Najpierw drogi, potem inne rzeczy transportowe. My zaczynamy od zera. Nie mamy dróg ( budują ), nie mieliśmy lotnisk ( budują dalej i bardzo dobrze ), potem dopiero można budować centra logistyczne i wprowadzać transport inter-modalny itp
Wysłane 2012-12-18 19:21 , Edytowane 2012-12-18 19:25
@xoot
Myślisz że 20 lat to dużo aby zbudować państwo z : super drogami, lotniskami, portami, służbą zdrowia, żeglugą śródlądową? (...) i mógłbym tak wymieniać do 24.00. Nie wiesz przez jakie perturbacje przechodził nasz kraj w ostatnim stuleciu? Przecież wszystko się buduje ( pracuję w logistyce i dobrze to widzę ) ale potrzeba CZASU. Jeszcze 10 lat temu nie było ani autostrad, ani lotnisk ani niczego. Teraz buduje się A1, budujemy najnowocześniejszy terminal kontenerowy nad Bałtykiem ( DCT Gdańsk + Logistyczne Centrum Pomorskie i obsługujemy kontenerowce np Emma Mearsk z Chin ), w 2014 skończymy budować terminal LNG w Zachodnio Pomorskim etc
Wysłane 2012-12-18 20:52
@TonySoprano myślę że to dużo czasu żeby mogli zrobić normalny kraj, popatrz na naszych sąsiadów, na ich gospodarki i majętność no i opłaty w tym za drogi. Jesteśmy baaaaaaaardzo bogaci, ale to tylko dobrze świadczy o przemianach po 1989r.
Wysłane 2012-12-18 21:18 , Edytowane 2012-12-18 21:49
@xoot
TIRY na tory to trochę taka legenda - temat jest nośny medialnie i chętnie różne grupy do niego wracają ale obawiam się że to jest jednak mrzonka. Polska kolej jest jedną z droższych w Europie, sam załadunek to jakiś koszmar logistyczny. Ilość terminali do załadunku i rozładunku musiałaby być ogromna. Sam czas ładowania tirów - bardzo długi.
Proszę przeczytaj uważnie ten artykuł o absurdach pomysłu tiry na tory...
Kolej powinna przewozić towar normalnie w kontenerach, a jak tir ładuje towar to nie ma sensu jego ładowanie/rozładowanie na pośrednią platformę.
to się nie uda bo nie ma sensu ekonomicznego (teraz).... może przy niebo bardziej zaawansowanej infrastrukturze kolejowej.. ale to z kolei są ogromne inwestycje na dziesiątki lat. Samych terminali musiałoby być paredziesiąt... albo zmuszając kierowców ustawowo, tak żeby chronić zdrowie naszych obywateli i nasze drogi (ale takie ustawy "na siłę" są na ogół albo łamane masowo, albo nie realizowane albo przyczyniają się do jeszcze większych strat)
@1084
znajomi jacy rozkręcili produkcję w Chinach po prostu jechali z walizkami gotówki (serio serio). Najchętniej dolary, choć euro też biorą. Inne waluty wykluczone. Ze złotem to nie wiem, raczej nikt nie będzie dygał.
Kto jest online: 0 użytkowników, 194 gości