Forum > Tematy dowolne > Autko: zakup używki za ok. 10~12 tys. zł. = co brać? :?

skocz

Netman

  • Netman
  • wiadomość Użytkownik

  • 6787 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-09 17:55 , Edytowane 2013-08-09 18:18

@Dante

O konieczności montowania systemu ESP we wszystkich nowych autach słyszy się już od kilka lat. Zwolennicy takiego rozwiązania powołują się na liczne badania, według których posiadanie ESP przyczyni się do znacznego ograniczenia liczby wypadków na drogach. Ponieważ, jak wykazały niemieckie badania, przyczyną aż jednej czwartej poważnych wypadków drogowych jest wpadnięcie w poślizg, skutecznym antidotum może być właśnie obecność w autach ESP. Z tym układem liczba wypadków spowodowanych poślizgiem może zmniejszyć się nawet o 80%. Dlatego też ESP ma szansą stać się najważniejszym, obok pasów bezpieczeństwa, systemem bezpieczeństwa chroniącym życie oraz zdrowie pasażerów podróżujących w aucie.


Również wspomaganie awaryjnego hamowania, które też jest już obowiązkowe od jakiegoś czasu, poprawia znacznie bezpieczeństwo na drodze.

Prawie 90% kierowców nie naciska z pełną siłą pedału hamulca podczas awaryjnego hamowania. Według psychologów takie zachowanie kierowców wynika z podświadomej obawy przed wpadnięciem w poślizg [...] Przeprowadzone badania dowiodły, ze układ ten pozwala na skrócenie drogi hamowania przy prędkości 100 km/h o 7 m przy drodze hamowania o długości 40 m.

i7 6700k, G.Skill 16GB 3000Mhz, Asus GTX970 DirectCu II Strix, SSD Samsung 256GB, Gigabyte GA-Z170-HD3P, Xonar XD, Dell U2715h ۻۻ Galaxy Tab S ۻۻ Galaxy S8 ۻۻ

1084

  • 1084
  • wiadomość Użytkownik
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 18808 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-09 18:18 , Edytowane 2013-08-09 18:23

@Dante

Zresztą wystarczy w zimie wyłączyć na chwilę ESP w aucie, by zobaczyć ile dają systemy których nie znajdziesz w starych autach.


No widzisz, a ja pierwsze co robiłem w nowych autach to wyłączałem gdzie się dało to dziadostwo, bo z tym jeździć się nie da. Ani kontrolowanego poślizgu, ani porządnie zahamować kontrolując samemu poślizg kół. Wybacz, ale ABS i ESP nie zastępuje ani odrobinę rozsądku i umiejętności, a wręcz przeciwnie. Gdybym miał ESP podczas kilku zdarzeń, to by mnie pewnie nie było wśród żywych, bo dzięki wprowadzeniu pojazdu w kontrolowany poślizg, udało mi się uciec przed ciężarówką, którą wyprzedzała z boku jej własna przyczepa i to na jezdni, która była całkowicie pokryta lodem.


ratownicy powiedzieli mu (był świadomy), że gdyby jechał innym autem (a jechał jaguarem s-type) to wywieźli, by go w worku


A kilku proroków powiedziało, że będzie koniec świata. A jak widzisz, nadal sobie piszemy na forum.


A fakty są takie, co obserwuje na drodze, iż posiadacze droższych aut, wyposażonych w różne systemy grzeją jak wariaci, bo nie czują, że warunki na drodze są marne. Widywałem to mnóstwo razy i gdy przychodzi mocna zima, wyciągam z zasp wręcz co kilka dni auta. Jak będzie jakaś mocniejsza zima, to zrobię kilka filmików pokazujących co się dzieje na takich bocznych drogach, które są słabo odśnieżane.

Netman

  • Netman
  • wiadomość Użytkownik

  • 6787 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-09 18:28 , Edytowane 2013-08-09 19:25

@1084
Kontrolowane poślizgi, to możesz robić na torze a nie na drodze.
Nie jedna osoba uważa się, że jest mistrzem kontrolowania poślizgów i kończą w rowie albo na innym samochodzie. \"\nie_ok\"

Dla mnie jest śmieszne tłumaczenie niepotrzebności systemów poprzez posiadanie rozwagi.
Sama rozwaga nigdy nie zapewni pełnego bezpieczeństwa.

Chyba nie masz zielonego pojęcia jak działa ESP. \"\olaboga\"

Chciałbym Cię wiedzieć, jak wyprowadzasz bezpiecznie auto, gdy ktoś Ci na drogę wyskoczy, czy dzieciak czy łoś.
[LINK] Twoje ulubione warunki, uważasz że zrobisz to samo bez ESP? \"\obcy\"

[LINK] Tu też byś poradził? Zobacz do końca.

[LINK] Najprostszy test łosia. Rozumiem, że bez elektroniki też tak poradzisz? \"\lol\"

i7 6700k, G.Skill 16GB 3000Mhz, Asus GTX970 DirectCu II Strix, SSD Samsung 256GB, Gigabyte GA-Z170-HD3P, Xonar XD, Dell U2715h ۻۻ Galaxy Tab S ۻۻ Galaxy S8 ۻۻ

Dante

  • Dante
  • wiadomość Użytkownik

  • 486 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-09 19:00 , Edytowane 2013-08-09 19:01

usunieto na prosbe autora

TonySoprano

Wysłane 2013-08-09 20:18

@Dante

Naprawdę stary nie warto \"\przytul\" \"\przytul\" \"\przytul\"

maq

  • maq
  • wiadomość Użytkownik

  • 3662 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-09 21:15

@Netman \"\brawa\" w temacie kontrolowania poślizgów. Na co dzień można to trenować a jak dochodzi do realnej sytuacji na drodze to i tak każdy depcze po hamulcu na maxa i jest klops. ODRUCH

Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn. ***Pamiętaj Franiu, że twój wujku nigdy nie był przeciwko państwu, najwyżej przeciwko głupkom.***

Netman

  • Netman
  • wiadomość Użytkownik

  • 6787 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-09 22:21

@maq
Według mnie celowe wyłączanie na stałe ESP, to jest największa głupota.

i7 6700k, G.Skill 16GB 3000Mhz, Asus GTX970 DirectCu II Strix, SSD Samsung 256GB, Gigabyte GA-Z170-HD3P, Xonar XD, Dell U2715h ۻۻ Galaxy Tab S ۻۻ Galaxy S8 ۻۻ

TonySoprano

Wysłane 2013-08-10 00:09

@Netman

Nie tylko dla Ciebie \"\cfaniak\"

Maveriq

Wysłane 2013-08-10 11:00 , Edytowane 2013-08-10 11:09

@Netman
"Kierowca nie wiadomo jakiego skilla miałby, nie jest w stanie być lepszy od działania ESP, chyba że zaczną montować 4 pedały hamulca."
Nie prawda - balansowanie środkiem ciężkości pomiędzy osiami daje znacznie lepsze rezultaty, niż hamowanie konkretnym kołem, a tego ESP nie dokona. Co więcej, ESP przez swoją pewną nieprzewidywalność utrudnia właśnie balansowanie podczas poślizgu.
Słyszałeś kiedyś o ESP zamontowanym w rajdowym samochodzie? :)

"Z tym układem liczba wypadków spowodowanych poślizgiem może zmniejszyć się nawet o 80%."
Oczywiście dane wyssane z palca lobbysty firmy Bosch, bo kto może to jakkolwiek stwierdzić...

Z przesłanych przez Ciebie filmików obejrzałem pierwszy - jeśli oglądając go nie zauważyłeś, jak celowo kierowca popełnia karygodne błędy podczas jazdy z wyłączonymi systemami, to myślę, że nie powinieneś zabierać głosu w sprawie technik prowadzenia samochodu. Chyba, że pytając...


Edit: Nie żebym był przeciwnikiem ESP, np. mojej żonie jeszcze dziś kupię samochód z tym systemem. Uważam po prostu, że nie powinno być obowiązkowe, bo nie dla wszystkich jest dobre. Ewentualnie wprowadziłbym obowiązek montażu w samochodów powyżej jakichś tam wymiarów bądź masy własnej, gdzie balansowanie środkiem ciężkości samochodu jest utrudnione - powiedzmy dla samochodów powyżej 1500-1600kg. Świadomy kierowca powinien mieć wybór. To samo dotyczy ABSu.
Problem nie dotyczy np. poduszek powietrznych, wzmocnień konstrukcji, czy właśnie czujnika ciśnienia w oponach, które mogą zrobić dobrą robotę, a nie mogą zaszkodzić.

Ryzen R5 3600; SPC Fortis 3; ROG STRIX B550-A GAMING; 2x32GB Kingston Fury Beast 3200MHz CL16; XFX RX580 OC BLK; 1TB Kingston SNV2S1000G + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Seasonic G12-GM-650; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

Netman

  • Netman
  • wiadomość Użytkownik

  • 6787 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-10 13:07 , Edytowane 2013-08-10 13:36

@Maveriq
Ale o czym Ty mówisz, spójrz na filmiki.
W takich sytuacjach poradzisz sobie poprzez balans środkiem ciężkości? \"\lol\"
Jak poślizg pociągnie samochód, to nie ma już żadnego ratunku. \"\ziew\"
Kolejny test przeprowadzony na typowych kierowcach. [LINK]

Mówiąc o autach rajdowych, to sobie jaja robisz czy jak? \"\hmmm\"

Ach, bo przecież wszyscy kierowcy są mistrzami poślizgów i do tego u nikogo nie działa psycha podczas awaryjnej sytuacji tak jak pisał maq. \"\jezor\"

Oczywiście dane wyssane z palca lobbysty firmy Bosch, bo kto może to jakkolwiek stwierdzić...

Trzeba być naprawdę ignorantem aby nie widzieć ile daje ESP. Tu nawet żadnych badań nie potrzeba.

Typowy samochód nie posiada środka masy w centrum samochodu.
[LINK] Powiedz co Ci da 'balans' w takiej sytuacji gdy prędkość 'graniczna' została przekroczona? Kompletne zero.

i7 6700k, G.Skill 16GB 3000Mhz, Asus GTX970 DirectCu II Strix, SSD Samsung 256GB, Gigabyte GA-Z170-HD3P, Xonar XD, Dell U2715h ۻۻ Galaxy Tab S ۻۻ Galaxy S8 ۻۻ

Maveriq

Wysłane 2013-08-10 13:30

Piszesz tak, jakbyś nigdy nie miał ESP w samochodzie albo nigdy nie wpadł w poślizg.
Oczywiście, że z wszystkich tych sytuacji można było wyjść bez wspomagaczy.

Ryzen R5 3600; SPC Fortis 3; ROG STRIX B550-A GAMING; 2x32GB Kingston Fury Beast 3200MHz CL16; XFX RX580 OC BLK; 1TB Kingston SNV2S1000G + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Seasonic G12-GM-650; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

Dante

  • Dante
  • wiadomość Użytkownik

  • 486 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-10 13:43

usunieto na prosbe autora

straszny

Wysłane 2013-08-10 14:01 , Edytowane 2013-08-10 17:01

zgadzam się z maqiem, Netmanem i Dante - poleganie na ręcznych manualnych umiejętnościach statystycznego kierowcy jest koszmarnym nieporozumieniem.

Brałem udział w paru wypadkach i zawsze do głosu dochodziły pierwotne odruchy, samochód potrafiący nad tymi odruchami zapanować jest zdecydowanie bezpieczniejszy od takiego który zostawia wszystko kierowcy, który tylko czasem może zapanować nad rozpędzonym niesterownym pojazdem.

W Polsce faktycznie co drugi kierowca uważa się za wcielenie albo Kubicy albo geniusza mechaniki samochodowej, a do tego dochodzi niska kultura jazdy, chyba typowa dla krajów wschodu (pojeździłem rowerem, skuterem, po Niemczech, Portugalii.. różnica w kulturze i podejściu do rowerzysty jest tak ogromna że nawet szkoda się rozpisywać - przepaść)

Asus GL752VW (i7-6700HQ 2.6GHz, 32GB RAM, SSD: SanDisk Ultra 960GB, GPU: GTX960M). Apple iPad Pro 12.9 128GB Wifi+LTE. Apple iPhone X 256GB.

Netman

  • Netman
  • wiadomość Użytkownik

  • 6787 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-10 14:52 , Edytowane 2013-08-10 15:02

@Dante
Dokładnie, co drugi to Hołowczyc.
Chciałbym zobaczyć ja te osoby poradziłby w identycznych sytuacjach jak na filmikach. \"\mikolaj\"

[LINK] Tutaj gruby kaliber. Oczywiście według znawców wszystko ustawione. \"\lol\"

i7 6700k, G.Skill 16GB 3000Mhz, Asus GTX970 DirectCu II Strix, SSD Samsung 256GB, Gigabyte GA-Z170-HD3P, Xonar XD, Dell U2715h ۻۻ Galaxy Tab S ۻۻ Galaxy S8 ۻۻ

xoot

  • xoot
  • wiadomość Użytkownik

  • 2233 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-10 15:45 , Edytowane 2013-08-10 15:46

takie coś ma sens?

Maveriq

Wysłane 2013-08-10 15:51 , Edytowane 2013-08-10 15:59

@Netman A co ja pisałem o dużych samochodach?
Poza tym jeździłem i autobusem na macie poślizgowej i też mogę potwierdzić, że to, co widać na tym filmiku, to ściema.

@Dante No bo jak ma przegadać, jak nie ma racji?

@straszny Nie skumałeś o co chodzi - oczywiście, ze za prawie wszystkie wypadki odpowiada człowiek. Ale ESP nie jest przykładem systemu bez wad i nie zawsze pomaga, a czasem przeszkadza.
Kierowca, który stara się zapanować nad odruchami nie jest w stanie wyjść z opresji w sytuacji zagrożenia. Dlatego ćwiczy się zastępowanie tych pierwotnych odruchów prawidłowymi - w razie zagrożenia nie ma czasu na myślenie. Życie ma ratować właśnie odruch, tylko ten prawidłowy, wytrenowany.

Co do kultury jazdy, zgadzam się w 100%, szczególnie co do Niemiec. W Portugalii nie byłem, ale podejrzewam, że jest podobnie, jak w Hiszpanii... tam szczególnie kierowcy szanują się wzajemnie na drodze


Edit:
@xoot
Ma sens. Trzeba by tylko nauczyć komputer przewidywania i zmniejszyć jeszcze ograniczenia prędkości. Plusem na pewno byłaby redukcja korków, dzięki sprawniejszemu ruszaniu spod świateł.
No i przejścia dla pieszych stałyby się bezpieczniejsze.

Ryzen R5 3600; SPC Fortis 3; ROG STRIX B550-A GAMING; 2x32GB Kingston Fury Beast 3200MHz CL16; XFX RX580 OC BLK; 1TB Kingston SNV2S1000G + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Seasonic G12-GM-650; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

raptor

  • raptor
  • wiadomość Użytkownik

  • 1743 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-10 16:26 , Edytowane 2013-08-10 16:29

Widzę że na forum sami rajdowcy...
Moim zdaniem to jeden z najważniejszych dodatków w samochodzie który pewnie nie raz sprawił że kiedy robi się ciepło ratuje życie.
Jeśli słyszę psioczenie jakie to ESP/DSC niedobre to naprawdę ręce opadają... To ma pomagać w jeździe ulicznej, po co porównania że w rajdach tego nie stosują. Logiczne że tam jest taki poziom skilla że poślizg jest wywoływany nieraz specjalnie i są na to przygotowani !!!
Chciałbym widzieć wasze umiejętności kiedy rano jedziecie do pracy i popijacie kawę kupioną na stacji a rowerzysta wam wylatuje przed samochód. Oj wtedy na pewno wasze wywody znalazły by potwierdzenie \"\spoko\"
Ja stosuję zasadę że mam przycisk ON- OFF i jeśli chce sobie polatać bokiem po śniegu czy w innych warunkach to daje OFF i po sprawie ale jak lecę 160km/h to nie wyłanczam tego systemu nigdy bo trzeba być mega ignorantem myśląc że się jest lepszym od tego systemu...

[LINK] Oczywiście wszystko ustawka i w 2:08 słychać strzały... \"\cfaniak\"

Maveriq

Wysłane 2013-08-10 17:27

@raptor
"po co porównania że w rajdach tego nie stosują"
Tylko i wyłącznie dla pokazania Netmanowi, że ten system nie sprawia, że cudownie można przejechać zakręt z prędkością, z którą wcześniej to było niemożliwe, co sugeruje np. ten filmik z autobusem.
A z filmuku z porównaniami:
1 - kto w samochodzie bez ABSu wciska pedał hamulca i zapomina o bożym świecie?
2 - TC: dziwne, że za każdym razem auto przestawało jechać tuż po tym, jak było słychać, że dodaje więcej gazu... chociaż akurat ten system, trzeba przyznać, ułatwia i w niczym nie przeszkadza.
3 - jazda bez ESP: po zerwaniu przyczepności autem FWD nie ma takiej opcji, żeby wykonywać więcej, niż pół obrotu kierownicą. Poza tym nie dociążył przedniej osi przed rozpoczęciem omijania przeszkody.

Ja nie mówię o jakimś rajdowym skillu, mówię o podstawach prowadzenia samochodu - rzeczach, których Finowie uczą się podczas obowiązkowych kursów.

Ryzen R5 3600; SPC Fortis 3; ROG STRIX B550-A GAMING; 2x32GB Kingston Fury Beast 3200MHz CL16; XFX RX580 OC BLK; 1TB Kingston SNV2S1000G + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Seasonic G12-GM-650; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

koradon

Wysłane 2013-08-10 17:33 , Edytowane 2013-08-10 17:37

Jeżeli ktoś uważa że jest szybszy od ABSu czy ESP to niech najpierw się zastanowi czy jest szybszy od kalkulatora...

A tak na serio, ma być bezpiecznie i oba systemy w tym pomagają. Po co w ogóle ta dyskusja? \"\hmmm\"

/edyta/
a co do Finów, to tak, mają chyba najlepszą edukację kierowców (przydała by się taka u nas, nie powiem), co nic w sumie nie zmienia jeżeli się myśli, że ma się lepsze umiejętności niż to jest w rzeczywistości.

MSI GT72 2QE (SSD+HDD, W8.1->W10) + Dell U2412M, Samsung Galaxy Note 4 N910F,

raptor

  • raptor
  • wiadomość Użytkownik

  • 1743 wypowiedzi

Wysłane 2013-08-10 18:41

@Maveriq Po prostu jeśli nie ustalimy na jakiej płaszczyźnie rozmawiamy to się nie dogadamy. Jeśli chodzi o rajdy to jest oczywiste że tam nie ma tych systemów ale kiedy mówimy o warunkach codziennych - drogowych to nie przekonasz mnie że system ESP jest taki feee i tak jak wyżej podajże pisał 1084 że gdyby go nie wyłączył to by już wąchał kwiatki...
Ustalmy jedno, jeśli nawet ktoś z nas jest tutaj mistrzem kierownicy to może co najwyżej wykonać taką samą robotę co ESP ! Wyjdziecie lepiej z poślizgu ? Wątpię.

Podajcie przykład w codziennym użytkowaniu gdzie to esp tak was chciało zabić.

skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 166 gości