Forum > Tematy dowolne > Gwarancja czy rękojmia - z czego skorzystać?

Strona 1 z 1 1
skocz

djluke

  • djluke
  • wiadomość Moderator
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 38339 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-22 16:25

Do reklamacji płyta główna. Chcę nową/naprawioną płytę główną, nie chcę zwrotu pieniędzy.
Mogę zareklamować z tytułu gwarancji lub rękojmi. Co lepsze? Co szybsze? Jakie wady i zalety?
Temat w miarę pilny.

Asus TUF Gaming X570 Plus, Ryzen 5800X, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB Kingston Fury 3600MHz CL16, PowerColor RX 6700 XT Red Devil 12GB, SSD Samsung 980 Pro 1TB, WD WD80EZAZ, Seasonic Focus Plus Gold 650W, Fractal Design Define R6 USB-C, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech MX Master 3; Windows 11 Insider @ ReFS; Samsung C32HG70; HP Color Laserjet Pro M281fdn.

kotin

Wysłane 2021-02-22 19:10

Najpierw OT:  https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-odpowiedzi/reklamacje/

Wydaje mi się, (przepraszam, pewności nie mam), że lepiej rękojmia. Rozmówcą jest tu sklep, czyli zakładam - jest tu lepszy kontakt niż z producentem i większe możliwości dogadania się.  LINK 
W wypadku gwarancji najczęściej zamiast ustaleń, możemy poczytać sobie jej warunki, (jak je znajdziemy), ale nie muszą być złe, może warto też zajrzeć? 

i5-11600 / SilentiumPC Fortis 3 / Asus Prime B560 Plus / RAM 2x16 GB 3600MHz / 4 SSD / Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 12GB / SB X AE-5 PLUS / BeQuiet Pure Power BQT-L8-600W / SilentiumPC Gladius M40 / MSI Optix 2560 x 1080 / Logitech X230 / KOS UR40 ? Win 11 Pro... Macbook Air M3 15" 16 / 256 GB

nosweratu

Wysłane 2021-02-23 12:51

Rękojmia jest korzystniejsza - tam wskazujesz typ roszczenia który oczekujesz, dużym plusem jest ograniczenie czasowe.

KaliN

  • KaliN
  • wiadomość Użytkownik

  • 2307 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-23 13:32

jeśli na towar jest gwarancja producenta to nawet jeśli skorzystasz z rękojmi to sprzedawca żeby nie ponieść kosztów towar wyśle na gwarancji do producenta... rękojmia przydałaby się gdyby na ten sprzęt nie bylo gwarancji producenta w innym przypadku będzie jak mówie.

Ryzen 7 5800x ZWODOWANY | Asus Prime X570 Pro | G.SKILL 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16| ZOTAC RTX 3090 Trinity| Corsair RM1000 W|Dell ALIENWARE AW3418DW 34.1" IPS Curved + Samsung Odyssey 49" 1000R | Samsung 65Q80TAT|be quiet! Dark Base 700 White Edition| PlayStation 5| Nintendo Switch| HK AVR370 + Paradigm Monitor 9 v.7 - 5.0|

Sturmovik

Wysłane 2021-02-23 18:20 , Edytowane 2021-02-23 18:26

Jeśli temat pilny to zapewne rękojmie będzie lepsza są konkretne terminy.
natomiast niezależnie rękojmia czy gwarancja nie możesz wykluczyć iż i zwrócą pieniądze.
Choć w przypadku rękojmi masz na to większe szanse ponieważ są konkretne terminy - gwarancja prawie na pewno naprawa lub wymiana (producentowi zawsze lepiej nawet dać nową niż oddać pieniądze). 

Najprościej gwarancję daje Ci producent i dowolnie ustala jej warunki.
Rękojmia to odpowiedzialność sklepu i reguluje to prawo - podany link.

Oczywiście jak napisał KaliN sklep jeśli skorzystasz z rękojmi wyśle płytę na gwarancję zaleta rękojmi to konkretne terminy na niezałatwienie sprawy. Pytanie ile ma płyta jeśli mniej niż pół roku to zdecydowanie rękojmia.

[LINK]

If I had Canadian Soldiers, American Technology and British Officers, I would rule the world - Winston Churchill

Lasica

  • Lasica
  • wiadomość Użytkownik

  • 6669 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-23 18:26 , Edytowane 2021-02-23 18:26

To też zależy od producenta, ale generalnie korzystniejsza jest rękojmia. Czasami gwarancja jest po prostu szybsza. Wysyłasz bezpośrednio do serwisu z pominięciem sprzedawcy i jest po prostu szybciej. Dodatkowo w przypadku gwarancji, ta się wydłuża o czas naprawy, w przypadku czas jej trwania się nie zmienia. Ma to też zastosowanie w przypadku wymiany. Jeśli wymienią Ci płytę główną, gwarancja biegnie na nowo, czas rękojmi zaś pozostaje niezmienny.

ZX Spectrum + Commodore 64 + ZX Spectrum 2+ + Amiga 600 + Microsoft Surface Pro GO2/X + Asus ROG Strix G513QY + Asus ROG Ally

Sturmovik

Wysłane 2021-02-23 18:32

@Lasica

Warunki gwarancji zalezą id jej postanowień Właście nigdy nie wdziałem iż wymieniony towar ma nową grawarancję (nowe 3 lata pomimo iż płyta jest nowa) natomiast zdarzają się zapisy iż nas naprawy wydłuża czas trwania gwarancji ale to tez coraz rzadziej.

If I had Canadian Soldiers, American Technology and British Officers, I would rule the world - Winston Churchill

Lasica

  • Lasica
  • wiadomość Użytkownik

  • 6669 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-23 18:37 , Edytowane 2021-02-23 18:40

@Sturmovik

Nie masz racji.  LINK

Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, [b]termin gwarancji biegnie od nowa[/b] od momentu dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części – np. wymiana karty graficznej w komputerze.

W innych przypadkach – np. reklamacja w zakresie wymiany lub naprawy nie została uznana przez gwaranta albo naprawa nie była istotna bądź konsument żądał od gwaranta działań innych niż wymiana i naprawa – [b]okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru w związku ze złożoną reklamacją[/b].


Jak reklamowałem telefony z tytułu gwarancji i wymieniony został np. ekran i bateria to na te części gwarancja biegła na nowo.

ZX Spectrum + Commodore 64 + ZX Spectrum 2+ + Amiga 600 + Microsoft Surface Pro GO2/X + Asus ROG Strix G513QY + Asus ROG Ally

-ADSO-

  • -ADSO-
  • wiadomość Użytkownik

  • 2181 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-24 08:39

@Lasica Sęk w tym, że bardzo łatwo to producenci obchodzą wymieniając produkt/ element na sprawny, a nie nowy. Wtedy Gwarancja jest przedłużana o czas kiedy Konsument nie mógł korzystać z urządzenia, a nie biegnie od nowa. To jedna z kilku luk w prawie dotyczącym gwarancji. Większość zapisów niestety jest nieprecyzyjna i podlega interpretacji, ale dzięki temu w sytuacji kryzysowej możesz odróżnić dobrą firmę, która dba o Konsumenta bo ta Ci pójdzie na rękę zawsze, od tej która tylko szuka luki prawnej by ochronić własny tyłek na jakieś grosze.

Samsung NP550P5C-S04PL, Logitech G603 Lightspeed, Apple iPhone 11 128GB
Strona 1 z 1 1
skocz

Kto jest online: 0 użytkowników, 144 gości