Forum > Tematy dowolne > Gwarancja czy rękojmia - z czego skorzystać?

Strona 1 z 1 1
skocz

djluke

  • djluke
  • wiadomość Moderator
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 38043 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-22 16:25

Do reklamacji płyta główna. Chcę nową/naprawioną płytę główną, nie chcę zwrotu pieniędzy.
Mogę zareklamować z tytułu gwarancji lub rękojmi. Co lepsze? Co szybsze? Jakie wady i zalety?
Temat w miarę pilny.

Asus TUF Gaming X570 Plus, Ryzen 5800X, BeQuiet Dark Rock 4 Pro, 32GB Kingston Fury 3600MHz CL16, PowerColor RX 6700 XT Red Devil 12GB, SSD Samsung 980 Pro 1TB, WD WD80EZAZ, Seasonic Focus Plus Gold 650W, Fractal Design Define R6 USB-C, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech MX Master 3; Windows 11 Insider; Samsung C32HG70; HP Color Laserjet Pro M281fdn.

kotin

Wysłane 2021-02-22 19:10

Najpierw OT:  https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-odpowiedzi/reklamacje/

Wydaje mi się, (przepraszam, pewności nie mam), że lepiej rękojmia. Rozmówcą jest tu sklep, czyli zakładam - jest tu lepszy kontakt niż z producentem i większe możliwości dogadania się.  LINK 
W wypadku gwarancji najczęściej zamiast ustaleń, możemy poczytać sobie jej warunki, (jak je znajdziemy), ale nie muszą być złe, może warto też zajrzeć? 

i5-11600 / SilentiumPC Fortis 3 / Asus Prime B560 Plus / RAM 2x16 GB 3600MHz / 4 SSD / Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 12GB / SB X AE-5 PLUS / BeQuiet Pure Power BQT-L8-600W / SilentiumPC Gladius M40 / MSI Optix 2560 x 1080 / Logitech X230 / KOS UR40 ? Win 11 Pro... Lenovo G70-70 i5-4210U/8GB/500 GB SSD (zmieniony).

nosweratu

Wysłane 2021-02-23 12:51

Rękojmia jest korzystniejsza - tam wskazujesz typ roszczenia który oczekujesz, dużym plusem jest ograniczenie czasowe.

KaliN

  • KaliN
  • wiadomość Użytkownik

  • 2307 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-23 13:32

jeśli na towar jest gwarancja producenta to nawet jeśli skorzystasz z rękojmi to sprzedawca żeby nie ponieść kosztów towar wyśle na gwarancji do producenta... rękojmia przydałaby się gdyby na ten sprzęt nie bylo gwarancji producenta w innym przypadku będzie jak mówie.

Ryzen 7 5800x ZWODOWANY | Asus Prime X570 Pro | G.SKILL 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16| ZOTAC RTX 3090 Trinity| Corsair RM1000 W|Dell ALIENWARE AW3418DW 34.1" IPS Curved + Samsung Odyssey 49" 1000R | Samsung 65Q80TAT|be quiet! Dark Base 700 White Edition| PlayStation 5| Nintendo Switch| HK AVR370 + Paradigm Monitor 9 v.7 - 5.0|

Sturmovik

Wysłane 2021-02-23 18:20 , Edytowane 2021-02-23 18:26

Jeśli temat pilny to zapewne rękojmie będzie lepsza są konkretne terminy.
natomiast niezależnie rękojmia czy gwarancja nie możesz wykluczyć iż i zwrócą pieniądze.
Choć w przypadku rękojmi masz na to większe szanse ponieważ są konkretne terminy - gwarancja prawie na pewno naprawa lub wymiana (producentowi zawsze lepiej nawet dać nową niż oddać pieniądze). 

Najprościej gwarancję daje Ci producent i dowolnie ustala jej warunki.
Rękojmia to odpowiedzialność sklepu i reguluje to prawo - podany link.

Oczywiście jak napisał KaliN sklep jeśli skorzystasz z rękojmi wyśle płytę na gwarancję zaleta rękojmi to konkretne terminy na niezałatwienie sprawy. Pytanie ile ma płyta jeśli mniej niż pół roku to zdecydowanie rękojmia.

[LINK]

If I had Canadian Soldiers, American Technology and British Officers, I would rule the world - Winston Churchill

Lasica

  • Lasica
  • wiadomość Użytkownik

  • 6578 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-23 18:26 , Edytowane 2021-02-23 18:26

To też zależy od producenta, ale generalnie korzystniejsza jest rękojmia. Czasami gwarancja jest po prostu szybsza. Wysyłasz bezpośrednio do serwisu z pominięciem sprzedawcy i jest po prostu szybciej. Dodatkowo w przypadku gwarancji, ta się wydłuża o czas naprawy, w przypadku czas jej trwania się nie zmienia. Ma to też zastosowanie w przypadku wymiany. Jeśli wymienią Ci płytę główną, gwarancja biegnie na nowo, czas rękojmi zaś pozostaje niezmienny.

ZX Spectrum + Commodore 64 + ZX Spectrum 2+ + Amiga 600 + Microsoft Surface Pro GO2/X + Asus ROG Strix G513QY + Steam Deck

Sturmovik

Wysłane 2021-02-23 18:32

@Lasica

Warunki gwarancji zalezą id jej postanowień Właście nigdy nie wdziałem iż wymieniony towar ma nową grawarancję (nowe 3 lata pomimo iż płyta jest nowa) natomiast zdarzają się zapisy iż nas naprawy wydłuża czas trwania gwarancji ale to tez coraz rzadziej.

If I had Canadian Soldiers, American Technology and British Officers, I would rule the world - Winston Churchill

Lasica

  • Lasica
  • wiadomość Użytkownik

  • 6578 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-23 18:37 , Edytowane 2021-02-23 18:40

@Sturmovik

Nie masz racji.  LINK

Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, [b]termin gwarancji biegnie od nowa[/b] od momentu dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części – np. wymiana karty graficznej w komputerze.

W innych przypadkach – np. reklamacja w zakresie wymiany lub naprawy nie została uznana przez gwaranta albo naprawa nie była istotna bądź konsument żądał od gwaranta działań innych niż wymiana i naprawa – [b]okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru w związku ze złożoną reklamacją[/b].


Jak reklamowałem telefony z tytułu gwarancji i wymieniony został np. ekran i bateria to na te części gwarancja biegła na nowo.

ZX Spectrum + Commodore 64 + ZX Spectrum 2+ + Amiga 600 + Microsoft Surface Pro GO2/X + Asus ROG Strix G513QY + Steam Deck

-ADSO-

  • -ADSO-
  • wiadomość Użytkownik

  • 2181 wypowiedzi

Wysłane 2021-02-24 08:39

@Lasica Sęk w tym, że bardzo łatwo to producenci obchodzą wymieniając produkt/ element na sprawny, a nie nowy. Wtedy Gwarancja jest przedłużana o czas kiedy Konsument nie mógł korzystać z urządzenia, a nie biegnie od nowa. To jedna z kilku luk w prawie dotyczącym gwarancji. Większość zapisów niestety jest nieprecyzyjna i podlega interpretacji, ale dzięki temu w sytuacji kryzysowej możesz odróżnić dobrą firmę, która dba o Konsumenta bo ta Ci pójdzie na rękę zawsze, od tej która tylko szuka luki prawnej by ochronić własny tyłek na jakieś grosze.

Samsung NP550P5C-S04PL, Logitech G603 Lightspeed, Apple iPhone 11 128GB
Strona 1 z 1 1
skocz

Kto jest online: 1 użytkowników, 591 gości

djluke ,