Do reklamacji płyta główna. Chcę nową/naprawioną płytę główną, nie chcę zwrotu pieniędzy.
Mogę zareklamować z tytułu gwarancji lub rękojmi. Co lepsze? Co szybsze? Jakie wady i zalety?
Temat w miarę pilny.
Forum > Tematy dowolne > Gwarancja czy rękojmia - z czego skorzystać?
Wysłane 2021-02-22 16:25
Wysłane 2021-02-22 19:10
Najpierw OT: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-odpowiedzi/reklamacje/
Wydaje mi się, (przepraszam, pewności nie mam), że lepiej rękojmia. Rozmówcą jest tu sklep, czyli zakładam - jest tu lepszy kontakt niż z producentem i większe możliwości dogadania się. LINK
W wypadku gwarancji najczęściej zamiast ustaleń, możemy poczytać sobie jej warunki, (jak je znajdziemy), ale nie muszą być złe, może warto też zajrzeć?
Wysłane 2021-02-23 13:32
jeśli na towar jest gwarancja producenta to nawet jeśli skorzystasz z rękojmi to sprzedawca żeby nie ponieść kosztów towar wyśle na gwarancji do producenta... rękojmia przydałaby się gdyby na ten sprzęt nie bylo gwarancji producenta w innym przypadku będzie jak mówie.
Wysłane 2021-02-23 18:20 , Edytowane 2021-02-23 18:26
Jeśli temat pilny to zapewne rękojmie będzie lepsza są konkretne terminy.
natomiast niezależnie rękojmia czy gwarancja nie możesz wykluczyć iż i zwrócą pieniądze.
Choć w przypadku rękojmi masz na to większe szanse ponieważ są konkretne terminy - gwarancja prawie na pewno naprawa lub wymiana (producentowi zawsze lepiej nawet dać nową niż oddać pieniądze).
Najprościej gwarancję daje Ci producent i dowolnie ustala jej warunki.
Rękojmia to odpowiedzialność sklepu i reguluje to prawo - podany link.
Oczywiście jak napisał KaliN sklep jeśli skorzystasz z rękojmi wyśle płytę na gwarancję zaleta rękojmi to konkretne terminy na niezałatwienie sprawy. Pytanie ile ma płyta jeśli mniej niż pół roku to zdecydowanie rękojmia.
[LINK]
Wysłane 2021-02-23 18:26 , Edytowane 2021-02-23 18:26
To też zależy od producenta, ale generalnie korzystniejsza jest rękojmia. Czasami gwarancja jest po prostu szybsza. Wysyłasz bezpośrednio do serwisu z pominięciem sprzedawcy i jest po prostu szybciej. Dodatkowo w przypadku gwarancji, ta się wydłuża o czas naprawy, w przypadku czas jej trwania się nie zmienia. Ma to też zastosowanie w przypadku wymiany. Jeśli wymienią Ci płytę główną, gwarancja biegnie na nowo, czas rękojmi zaś pozostaje niezmienny.
Wysłane 2021-02-23 18:32
@Lasica
Warunki gwarancji zalezą id jej postanowień Właście nigdy nie wdziałem iż wymieniony towar ma nową grawarancję (nowe 3 lata pomimo iż płyta jest nowa) natomiast zdarzają się zapisy iż nas naprawy wydłuża czas trwania gwarancji ale to tez coraz rzadziej.
Wysłane 2021-02-23 18:37 , Edytowane 2021-02-23 18:40
@Sturmovik
Nie masz racji. LINK
Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, [b]termin gwarancji biegnie od nowa[/b] od momentu dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części – np. wymiana karty graficznej w komputerze.
W innych przypadkach – np. reklamacja w zakresie wymiany lub naprawy nie została uznana przez gwaranta albo naprawa nie była istotna bądź konsument żądał od gwaranta działań innych niż wymiana i naprawa – [b]okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru w związku ze złożoną reklamacją[/b].
Jak reklamowałem telefony z tytułu gwarancji i wymieniony został np. ekran i bateria to na te części gwarancja biegła na nowo.
Wysłane 2021-02-24 08:39
@Lasica Sęk w tym, że bardzo łatwo to producenci obchodzą wymieniając produkt/ element na sprawny, a nie nowy. Wtedy Gwarancja jest przedłużana o czas kiedy Konsument nie mógł korzystać z urządzenia, a nie biegnie od nowa. To jedna z kilku luk w prawie dotyczącym gwarancji. Większość zapisów niestety jest nieprecyzyjna i podlega interpretacji, ale dzięki temu w sytuacji kryzysowej możesz odróżnić dobrą firmę, która dba o Konsumenta bo ta Ci pójdzie na rękę zawsze, od tej która tylko szuka luki prawnej by ochronić własny tyłek na jakieś grosze.
Kto jest online: 0 użytkowników, 144 gości