2009-07-24 21:36
Autor: Mirosław Langer (lami)
33

AM3 - AM2+ płyty pod nowe procesory AMD

Strona 11 - Wydajności układów graficznych

Kolejny test to wydajność układów grafiki, przypomnę tylko że płyta Asusa M4A79 Deluxe jako jedyna nie posiadała zintegrowanego procesora graficznego. Nazwy zintegrowanych układów graficznych oraz parametry przedstawione są na zdjęciach poniżej.


Asus M3A78 Pro Foto GPU


Gigabyte MA790GP-DS4H


Gigabyte GA-MA78G-DS3H

Jak widać mamy do czynienia z dwoma układami graficznymi ATI Radeon HD 3300 taktowany domyślnie zegarem 650 MHz oraz ATI Radeon HD 3200 taktowanie 500MHz. Aby nie różnicować układów graficznych, dla potrzeb testów podniosłem taktowanie zegarów wszystkich układów GPU do poziomu 700 MHz i jak dowiodły testy układy podkręcone do wartości 700 MHz procowały ze zbliżoną wydajnością. Wyniki testów publikuję poniżej.
Jedyny symptom jaki udało się zauważyć to graniczny próg 700 MHz powyżej którego dalsze podkręcanie zegarów grafiki nie powodowało znacznych wzrostów wydajności układów a jedynie gwałtowny wzrost temperatury, który można było odczuć dotykając radiatory chipsetów graficznych. Jeżeli płyta Gigabyte MA790GP-DS4H posiadając wydajny i nowoczesny układ radiatorów radziła sobie dojść dobrze z odprowadzaniem ciepła nie dając oznak przegrzania to niestety pozostałe układy poddane przetaktowaniu mocno nagrzewały radiator co bez wspomagania chłodzenia mogło zakończyć się tragicznie. Tak więc jeżeli myślicie aby na stałe podkręcić układ graficzny na tych płytach to zadbajcie o zamontowanie małego wiatraczka, wspomagając tym samym wymianę powietrza oraz efektywność chłodzenia.
Syntetyczne testy mają to do siebie że nie zawsze dają w sposób wiarygodny odpowiedz jak wydajne są zainstalowane układy i podzespołów komputera. Prawdziwa wartość układów graficznych, procesorów oraz pamięci sprawdza się w testach praktycznych, poty i łzy może wycisnąć z komputera dobry benchmark. Już niejednokrotnie przekonałem się i wy pewnie również iż w ogniu walki wymagającej gry wychodziły drobne niedociągnięcia konfiguracji lub słabości poszczególnych podzespołów. Tak więc na początek mocne uderzenie Far Cry 2, zainstalowany benchmark doskonale nadaje się do takich testów. Poniżej zdjęcie oraz opis opcji użytych do testów. Niestety wydajność kart graficznych nie pozwoliła na wykorzystanie pełnych możliwości graficznych silnika gry, a podnoszenie wymogów powodowało brak płynności gry.




Oczywiście karta GF 8800 GT bez problemów radziła sobie w testach ale trudno temu się dziwić dopiero podkręcenie parametrów do wartości maksymalnych i włączenie wszystkich wodotrysków spowodowała spadek wartości FPS do 20,72. Zintegrowane układy testowałem z częstotliwością GPU 700MHz i jak widać świetnie z tym zadaniem poradził sobie układ pracujący na płycie Asusa bijąc minimalnie nie podkręcony GPU z płyty Gigabyta. Najsłabiej wypadł układ z płyty Gigabyte GA-MA78G-DS3H i pomimo iż jest to bliźniaczy układ zamontowany na Asus M3A78 Pro . Zobaczmy jak GPU poszczególnych płyt spisywały się w testach Cinebench R10 oraz skromnym ale fajnym teście pozwalającym sprawdzić jak grafika radzi sobie z cieniowaniem obiektów Lightsmark 2008.





Podsumowując testy układów graficznych należy podkreślić ich podatność na podnoszenie wartości taktowania zegarów GPU. Pomimo moich obaw dotyczących układów ATI 3200 taktowanych na poziomie 500 MHz, swobodnie można było podnieść zegar GPU do poziomu 700 MHz co dało znakomite efekty, widać to po wynikach testów nie dając żadnemu z testowanych układów zdecydowanej przewagi. Oczywiście można było podkręcać układy graficzne dalej lecz zawsze należy pamiętać iż temperatura na radiatorach podczas testów budziła mój niepokój, w takim przypadku nie trudno o uszkodzenie sprzętu.
W wykresie sumującym testy CINEBENCH R10 umieściłem wynik jaki uzyskałem podczas testowania procesora z uruchomionym dodatkowym rdzeniem X3@X4 Phenom II 720. Uzyskany wynik 100 sekund w porównaniu do 125 sekund w stosunku do tego uzyskanego na trzech rdzeniach potwierdza iż ten jeden rdzeń pracuje i ma się dobrze dając istotny przyrost wydajności w aplikacjach, które potrafią wykorzystywać wielordzeniowość.

Strona 11 z 13 <<<1...78910111213>>>