Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
162
Strona 2 - Nowości w HD 6000
Fitrowanie anizotropowe

AMD wprowadza kolejne optymalizacje w algorytmach filtrowania anizotropowego, które ma skutkować płynniejszym przejściem pomiędzy poszczególnymi jego poziomami.
Morphological Anti-Aliasing

AMD wprowadza nową technikę pełnoekranowego wygładzania krawędzie niezależną od ilości krawędzi czy też przeźroczystości tekstur. Technika będzie korzystała z DirectCompute i ma być szybsza niż SuperSampling. Pojawi się wraz ze sterownikami Catalyst 10.10.
Teselacja
AMD wierzy w rozsądną teselację. Według nich optymalnym rozwiązaniem dającym dobre efekty wizualne, jednocześnie nie przeciążającym GPU jest 16 pikseli na trójkąt negując tym samym podejście NVIDII do tego tematu.

Według AMD poprawiony teselator w serii 6000 będzie się zachowywał różnie w zależności od obciążenia sceny teselacją, a ma to wyglądać tak:

Im silniej teselowane sceny ty efekty optymalizacji będą mniejsze
My wykorzystujemy jedną grę z teselacją zrobioną wg. zasad AMD, jest to Stalker Zew Prypeci. Testy wykonujemy w miejscu gdzie znajdują się teselowane postacie w grze więc sprawdzimy czy przyniesie to jakiś znaczący efekt.
UVD 3

Powyższy obrazek doskonale obrazuje różnice pomiędzy UVD1, 2 i obecnie wprowadzonym 3. W najnowszej odsłonie dodano sprzętowe wsparcie dla dekodowania obrazu kodowanego przy użyciu MPEG-2, MPEG-4 czyli popularnego DivX i XVid, a także dla Mulit-View czyli kodeka stosowanego w Blu-Ray 3D. Zmiany te docenią szczególnie osoby, budujące komputery typu media-center.
AMD HD3D

AMD postanowiło szerzej zaistnieć w świadomości użytkowników obrazu trójwymiarowego oferując większe wsparcie dla wyświetlaczy 3D, okularów 3D, projektorów, telewizorów itp. W tym celu wprowadzono wyjście HDMI 1.4. Jednak w przeciwieństwie do NVIDII firma nie chce budować swojego zamkniętego standardu lecz wspierać wiele z nich od różnych producentów.



Eyefinity
W najnowszych kartach z serii Radeon HD 6000 pojawiło się nowe złącze DisplayPort 1.2 oferujące wsparcie dla multi streamingu czyli przesyłania obrazu dla wielu monitorów równocześnie. Jego zastosowanie pozwala na podłączenie do 6-ciu monitorów równocześnie przy zastosowaniu odpowiednich monitorów z DisplayPort 1.2 lub hubów DP MST.

Hub DP1.2 MST pozwala skorzystać z trzech monitorów z dowolnymi wejściami

Inna opcja to wykorzystanie dwóch wyjść DVI oraz huba MST dla pozostałych monitorów

Można też skorzystać z dwóch hubów

Co ciekawe, każdy monitor może pracować z inną rozdzielczością ekranu
AMD APP - Accelerated Paralley Processing

Wraz z likwidacją marki ATI należało też zlikwidować ATI Stream. Jego nowa wersja nazywać się teraz będzie
Accelerated Paralley Processing, bazować będzie na API OpenCL.

Jednym z pierwszych partnerów wykorzystujących AMD APP jest Cyberlink z linią swoich produktów.

AMD uruchamia też nową stronę internetową
OpenCL Zone przeznaczoną dla programistów i osób zainteresowanych wykorzystaniem OpenCL w produktach jej firmy.
