Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
48
Strona 1 - Wstęp
Wstęp

17 czerwca 2008 roku miała miejsce premiera nowych kart NVIDII:
GeForce GTX 280 i GeForce GTX 260. NVIDIA bardzo spieszyła się z tą premierą aby wystartować przed nowymi Radeonami HD 4000 od AMD/ATI. Pośpiech był tak wielki, że w przypadku modelu GTX 280 firma przygotowała śladowe ilości kart graficznych do testów (na SLI już nie wystarczyło), a modelu GTX 260 nie było w ogóle (przynajmniej w Polsce). Mimo to, dostaliśmy w końcu jeden egzemplarz GeForce'a GTX 280 do testów. Zaczniemy tradycyjnie od omówienia budowy serca karty czyli układu GT200, a później przejdziemy do specyfikacji kart i oczywiście wyników testów z gier. Specjalnie na tą premierę zmodernizowaliśmy naszą platformę testową oraz odświeżyliśmy wyniki starszych kart w oparciu o najnowsze dostępne sterowniki.
Układ GT200
Architektura
Architektura układu GT200 wywodzi się w prostej linii z G80 lecz została zmodyfikowana o więcej wszystkiego. Tak w jednym zdaniu można by określić nowy układ NVDII. GT200 najpotężniejszy chip jaki do tej pory wyprodukowano. 1.4 miliarda tranzystorów robi wrażenie. Wewnątrz układu kryje się, aż 240 procesorów strumieniowych, wcześniej zwanych shaderami, a teraz rdzeniami. Do tego mamy 80 jednostek teksturujących (TMU) i 32 renderujące (ROP) oraz 512 bitowy kontroler pamięci:

Budowa pojedynczego klastra wygląda następująco:

3 bloki po 8 procesorów strumieniowych każdy, 8 jednostek teksturujących i pamięć podręczna cache L1.
Różnice względem G80
Względem G80/G92 poprawiono precyzję obliczeń z pojedynczej (FP32) do podwójnej (FP64). Ma to bardzo duże znaczenie szczególnie tam gdzie kartę będzie się wykorzystywać do poważnych obliczeń z wykorzystanie GPGPU. Zaimplementowana, podwójna precyzja obliczeń jest zgodna ze standardem IEEE 754R, a według NVIDII moc obliczeniowa GTX'a 280 przy FP64 jest porównywalna z 8-mio rdzeniowym Xeonem Intela.
Pobór prądu
Warto też wspomnieć o poborze energii przez GT200:

Jak widać sama karta, gdy nie jest obciążona, pobiera jedynie 25W, a przy wsparciu dekodowania filmów HD 35W. Obciążenie w trybie 3D zależy już silnie od konkretnych aplikacji. NVIDIA podaje, że w najgorszym przypadku może sięgnąć 236W, co oznacza, że w praktyce będzie to jednak mniej. Tryb Hybrid Power osiągany jest na płytach głównych z chipsetem GeForce 8200, gdzie operacje 2D / dekodowania filmów przejmuje zintegrowana karta graficzna, a GeForce GTX jest po prostu wyłączany.
Specyfikacja kart
Na bazie GT200 wykonano dwie karty graficzne: GeForce GTX 280 i 260. Oto dokładna specyfikacja obu kart:

Modele referencyjne
Parametry i taktowania kart podane zostały w tabelce wyżej