2008-06-19 14:06
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
48

Asus GeForce GTX 280 - zielony potwór NVIDII

Strona 2 - CUDA

CUDA


GeForce GTX 2xx, podobnie jak GeForce 8 i 9 nie tylko służy do renderowania grafiki 3D ale potrafi także pomóc w różnych obliczeniach naukowych takich jak obrazowanie wiązań molekularnych, symulacje matematyczne, obliczenia z dziedziny astrofizyki, symulacje finansowe modelu LIBOR, obrazowanie wyników z ultrasonografu, poszukiwanie podobieństw w białkach DNA, kodowanie strumienia wideo itp. Na dodatek zrobi to wielokrotnie szybciej niż czterordzeniowe procesory CPU. Jak szybko ? NVIDIA podaje, że w porównaniu z Core2Extreme 3GHz jest wstanie przeprowadzić poszczególne operacje od kilkunastu do nawet stukilkudziesięciu razy szybciej:

NVIDIA, na potrzeby testu dostarczyła demonstracyjną wersję aplikacji BadaBoom służącej do konwersji różnych formatów video z wykorzystaniem kart graficznych GeForce GTX 280 i 260. Problem w tym, że działa ona jedynie w środowisku Windows Vista 32 bit z filmami nie dłuższymi niż 2 minuty i ze stałym bitrate, a na domiar złego wygasła 17-ego czerwca.

Temat GPGPU będziemy badać szerzej w przyszłości, gdy NVIDIA dostarczy już w pełni sprawne oprogramowanie wykorzystujące CUDA na wszystkich, zdolnych do tego kartach graficznych. Myślę, że będzie to bardzo ciekawy temat lecz jeszcze nie w tym roku. Zainteresowanych odsyłam na stronę NVIDII poświęconej technologii CUDA.

NVIDIA PhysX
NVIDIA zakupiła firmę AGEIA wraz z ich API - PhysX. AGEIA miała swój akcelerator sprzętowy przeznaczony do tych obliczeń. NVIDIA postanowiła użyć do tego celu karty graficzne z serii GeForce 8, 9 i GTX 2xx. Każda z nich będzie wykorzystywać silnik PhysiX i liczyć fizykę na procesorach strumieniowych z wykorzystaniem technologii CUDA. Dziś nie wiemy jeszcze kiedy dokładnie NVIDIA udostępni sterowniki z obsługą PhysX, wiemy natomiast, że będą one działać ze wszystkimi tytułami wypuszczonymi do tej pory i zapowiadanymi w przyszłości. NVIDIA podaje, że w tym roku będzie około 150 gier wykorzystujących API PhysX.


FarCry 2

Strona 2 z 16 <<<123456...16>>>