2007-07-28 23:59
Autor: Jolly Roger
12

ECS 965PLT-A

Strona 7 - Zintegrowana karta graficzna

Zintegrowana karta graficzna



Z pewnością wielu zainteresuje zintegrowany układ graficzny, jego możliwości oraz wydajność. Użyty tu GPU - GMA3000 - jest układem w pełni zgodnym z DirectX 9, OpenGL 1.4 oraz Pixel i Vertex Shader 2.0. Od strony programowej dodano wsparcie dla Vertex Shader 3.0 oraz T&L. Rdzeń w przypadku GMA3000 tyka z częstotliwością 667 MHz i charakteryzuje się niską konsumpcją energii, co wpływa na sporą popularność tego GPU w rozwiązaniach mobilnych.

GMA3000 nie dysponuje własną pamięcią, więc do poprawnej pracy będzie rezerwował pamięć RAM zainstalowaną w naszym komputerze. W zależności od ustawień do dyspozycji GPU będzie można oddać nie więcej niż 256MB. Maksymalną rozdzielczością jaką jest w stanie wyświetlić GMA3000 jest 2048x1538 przy odświeżaniu nie przekraczającym 75 Hz.






W sterowniki wbudowano panel kontrolny, za pomocą którego będzie można dostosować wyświetlany obraz do własnych preferencji. Udostępnionych opcji jest jednak niewiele. Oczywiście nie zabrakło takich podstaw jak zmiana rozdzielczości, odświeżania, czy ustawienia jasności i kontrastu kolorów, jednak panele kontrolne konkurencji oferują w tej materii zdecydowanie więcej.

ECS 965PLT-A udostępnia wyjście D-Sub po podłączenia monitora. To co mogłem ujrzeć na moim prywatnym Samsungu 795DF pozostawiało jednak wiele do życzenia, jako że wyświetlane kolory były nieco wyprane, zaś sam obraz okazał się zbyt rozmyty w stosunku do tego do czego przyzwyczaiły mnie karty z rodziny GeForce. Dopiero kilkunastominutowe grzebanie w ustawieniach dało niewielką poprawę. Jeszcze wiele czasu będzie musiało upłynąć zanim Intel będzie się w stanie zbliżyć do poziomu nVidii czy ATI.


Nie omieszkałem również sprawdzić jak ów GPU Intela sprawdzi się w środowisku 3D. Nie szarżowałem z najbardziej wymagającymi grami typu Gothic 3, lecz skupiłem się na tytułach, które mają dosyć rozsądne wymagania. W każdym przypadku obniżałem detale do minimum, ustawiając najniższą rozdzielczość. Wyniki, które możecie ujrzeć na wykresie, mówią same za siebie – tragedia. Na GMA3000 nie da się pograć w znaczną ilość gier, które się ukazały w czasie ostatnich 5 lat. Dopiero niektóre starsze tytuły są grywalne, jednak o wysokiej rozdzielczości można zapomnieć. Nawet wiekowy Quake 3 potrafił momentami przyciąć, przy większej ilości wrogów, a przecież jest to gra z 1999 roku! Trudno się dziwić tak mizernej wydajności – T&L obecny już w pierwszym GeForce nadal nie jest sprzętowo wspomagany przez GMA3000, co owocuje tym, że większość pracy jest zrzucana na procesor. Również bardzo niska prędkość wypełniania pikseli przyczynia się do mizernej ilości FPS w trybie 3D. Niedogodnością jest również to, że sporo efektów nie jest wyświetlanych, więc w wielu przypadkach można się mocno zdziwić widząc jak tragicznie mogą wyglądać nawet najnowsze gry.


Nie od dzisiaj karty graficzne wspomagają CPU nie tylko przy wyświetlaniu gier 3D, ale również w czasie odtwarzania filmów. O ile materiał nagrany w formacie DVD czy DivX nie jest większym problemem dla współczesnych jednostek centralnych, o tyle ten sam materiał w formacie HDTV jest już nie lada orzechem do zgryzienia nawet dla najwydajniejszych procesorów. W ramach małego eksperymentu postanowiłem odtworzyć minutowy kawałek filmu w standardzie HDTV 1080p badając obciążenie CPU przy użyciu GeForce 7900GT oraz zintegrowanego GPU.

Biorąc pod uwagę, że GMA3000 sprzętowo obsługuje niewiele technik wspomagających odtwarzanie obrazu wideo – m.in. kompensację ruchu i usuwanie przeplotu – trudno było przypuszczać, że obciążenie CPU przy wykorzystaniu integry będzie na tak niskim poziomie, jak w przypadku, gdy procesor był wspomagany przez GeForce 7900GT. 20 punktów procentowych różnicy obrazuje nam jak ułomnym rozwiązaniem jest GMA3000.

Strona 7 z 10 <<<1...345678910>>>